Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school heeft een visie op het gebied van schoolkeuze:
Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen met een goed gevoel en met zelfvertrouwen de overstap naar het voortgezet onderwijs maken. Wij kijken daarom heel goed wat de kinderen qua leerprestaties hebben gedaan. Daarnaast wordt de werkhouding en het gedrag van de leerling in kaart gebracht. Daarna wordt zorgvuldig een advies geformuleerd.
De school krijgt van het V.O, regelmatig feedback op de adviezen die wij hebben gegeven. Het V.O geeft ons terug dat de adviezen wel degelijk een voorspeller zijn van het uiteindelijk uitstroomniveau van de leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Elke 4 jaar bezoekt de onderwijsinspectie de school. De school wordt doorgelicht aan de hand van indicatoren. Voor onze school geldt dat we "groen licht" hebben gekregen voor de periode 2012-2016. Een basisarrangement waaruit blijkt dat over de hele linie voldoende is gescoord.
In de tussenliggende periode is het de bedoeling dat we als school werken aan de indicatoren die aandacht nodig hebben. Daar wordt een plan van aanpak voor gemaakt. Een cyclisch proces met als doel; de school blijven ontwikkelen om het beste onderwijs te blijven geven.