Basisschool De Hortus

Populierenhof 2, 2771 DG Boskoop

  • Schoolfoto van Basisschool De Hortus
  • Schoolfoto van Basisschool De Hortus
  • Schoolfoto van Basisschool De Hortus
  • Schoolfoto van Basisschool De Hortus
  • Schoolfoto van Basisschool De Hortus

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool De Hortus werkt een bevlogen team dat iedere dag vol enthousiasme werkt aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Er heerst een warme sfeer in een professioneel klimaat. Wij hebben een team met evenwichtige verdeling tussen meer ervaren en startend leerkracht. Zij vullen elkaar goed aan en leren van en met elkaar.

Onze school is tevens Opleidingsschool. Wij begeleiden studenten van de Hogeschool Utrecht die de opleiding tot leerkracht basisonderwijs volgen en van de Universiteit Utrecht waar academische leerkrachten in opleiding leren. Ook zijn er regelmatig studenten van MBO Onderwijsondersteuning te vinden. Wij willen studenten het plezier van werken in het onderwijs en een stevige basis om te starten als leerkracht meegeven bij ons op school. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als medewerkers ziek of afwezig zijn, is er meestal vervanging nodig. Voor onze school regelt RTC Cella de vervanging. Bij RTC Cella zijn naast ons bestuur nog vijf schoolbesturen aangesloten. Al die besturen hebben leerkrachten in (vaste) dienst. Als het nodig is, kunnen we gebruikmaken van leerkrachten die bij andere besturen beschikbaar zijn. Daarnaast is er een groep invalkrachten die we in specifieke situaties kunnen inzetten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor hoogbegaafde kinderen is er een HB-groep met voltijds aanbod. Dit aanbod is erop gericht om kinderen te laten leren door een meer uitdagend programma. Er wordt gewerkt en geleerd met gelijkgestemde leerlingen, de ‘Peers’. Dit doen we door te compacten, verdiepen, verrijken en reflecteren, waardoor de kinderen inzicht krijgen in hun eigen handelen en kunnen. Kinderen worden zelfstandig en zelfsturend, leren van hun fouten en benutten hun capaciteiten. De kinderen hebben plezier in het leren, stellen hun eigen doelen (bij) en zien het resultaat van hun inspanningen. Ze hebben vertrouwen in zichzelf en mogen zijn wie ze zijn. De HB-groepen zijn onderdeel van de school, kinderen werken en spelen ook samen met leerlingen uit de reguliere groepen. We werken op onze school met gespecialiseerde leerkrachten met affiniteit voor en specifieke kennis van HB-onderwijs. Deze expertleerkrachten begeleiden ook leerkrachten in de reguliere groepen op het begeleiden en uitdagen van meerbegaafde leerlingen. Kennis delen is een belangrijk onderdeel binnen ons team. We versterken elkaar en zorgen ervoor dat alle leerlingen de uitdaging krijgen die zij nodig hebben. Wij werken samen met de Prisma HB-groepen van basisschool de Triangel in Gouda, eveneens een Groeilingschool.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wanneer een kind vier jaar is geworden gaat het starten in groep 0 of 1, afhankelijk van de geboortedatum voor of na 1 januari. Zes weken voor de vierde verjaardag van uw kind, belt de leerkracht u voor een kennismakingsgesprek. Hier worden alle praktische zaken besproken en worden afspraken gemaakt over de start van uw kind. Voor veel kinderen is het te intensief om direct met volledige dagen te starten, in overleg wordt bekeken wat de beste opbouw is. Uw kind mag vijf dagdelen komen wennen in de groep voordat het officieel start op school. Dit wordt ook met u afgestemd tijdens het kennismakingsgesprek met de leerkracht. Wij verwachten dat uw kind volledig zindelijk is wanneer het op school start en gaan ervan uit dat het rijksvaccinatieprogramma is gevolgd.

In de groepen 1/2 wordt veelal spelend en onderzoekend geleerd. Dit doen wij door het werken met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. In de werkplaats ontwerpen en maken kinderen zelf materialen die passen bij het thema. Zo zijn zij spelenderwijs bezig met de ontwikkeling van de woordenschat, taal en rekenvaardigheden als getalbegrip. De ontwikkeling van leerlingen in groep 1/2 worden door de leerkracht 'gevolgd' met behulp van een digitaal leerlingvolgsysteem. Hierdoor kunnen wij optimaal afstemmen op de onderwijsbehoeften van ieder kind. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Rekenen, taal, lezen en spelling zijn onze basisvakken. Deze vakken bieden we voornamelijk aan in de ochtend. Na een doelgerichte instructie van de leerkracht gaan kinderen zelf aan de slag. Binnen de les is er ruimte voor differentiatie, zodat ieder kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd en iedereen het lesdoel kan behalen. We werken met Chromebooks en combineren dit met het verwerken van de lesstof op papier. We leren kinderen werken met digitale middelen en vinden het tegelijk belangrijk dat zij niet alleen achter een scherm leren. De lesstof wordt veelal verwerkt op papier, dit draagt bij aan het beklijven van het geleerde én zorgt voor het ontwikkelen van motorische vaardigheden.

In de middag werken we via thema’s aan de zaakvakken (wereldoriëntatie, geschiedenis en natuur). Kinderen leren over onderwerpen door hier les over te krijgen van de leerkracht of een expert van buiten de school. Zelf onderzoeken zij een deelonderwerp en presenteren dit aan elkaar. Een aantal keer per jaar werken we met alle kinderen groepsdoorbrekend aan een project. Naast wereldoriëntatie bieden we creatieve vakken aan als muziek, tekenen, handvaardigheid, drama en dans. Hiervoor werken we samen met het Jeugdtheaterhuis, Parkvilla en andere experts. Jaarlijks heeft iedere groep een cultureel uitstapje of gastles op gebied van kunst en cultuur. Tijdens ateliers ontdekken kinderen waar ze plezier in hebben, voldoening uit halen, waar ze (nóg niet zo) goed in zijn en wat bij hen past. Er worden verschillende activiteiten aangeboden gedurende een bepaalde periode. Bijvoorbeeld toneel, koken, techniek, dans, schilderen, schaken, een andere taal of wiskunde. Kinderen uit verschillende groepen (4-8) ontmoeten elkaar tijdens deze momenten en leren samen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Soms blijkt dat een kind speciale zorg of aanvullende ondersteuning nodig heeft. Onze kwaliteitscoördinator (KC’er) zoekt dan samen met de leerkracht en de ouders naar manieren om het onderwijs voor dit kind passend te maken. De afspraken leggen we vast in een handelingsplan. Wij werken samen met specialisten van onze GroeiAcademie; het expertisecentrum van De Groeiling. Hier werken gediplomeerde orthopedagogen, onderwijsspecialisten, leerkrachten gespecialiseerd in gedrag en leerlingbegeleiders.

Het schoolondersteuningsprofiel zal in schooljaar 23-24 worden bijgesteld naar basisschool De Hortus.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op De Hortus stemmen wij onderwijs af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We hebben expertise in huis voor het geven van extra ondersteuning waar nodig tot en met een voltijds groep voor hoogbegaafde leerlingen. Alle leerlingen profiteren van deze expertise. Als team voelen wij ons samen verantwoordelijk voor het onderwijs aan alle kinderen en het eindresultaat van de leerlingen in groep 8. De expertise op gebied van HB wordt gedeeld in de andere groepen en de leerkrachten ontvangen coaching in het verrijken van het onderwijs.

Wij zijn een samenwerkingsschool ontstaan uit een fusie van twee scholen; De Populier en De Akker. Het is onze doelstelling om in twee jaar onze visie op samen werken, samen leven en samen vieren zichtbaar terug te zien in onze school. Hierbij zijn onze uitgangspunten een constante kapstok voor alles wat we doen.

De Hortus wil een school zijn waar de onderwijskwaliteit bovengemiddeld op orde is en kinderen en medewerkers met veel plezier werken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken met een doorlopende lijn van (peuter)opvang naar onderwijs. KMN Kind & Co verzorgt bij ons voorschoolse educatie voor peuters. Bij peutergroep De Hortus wordt tijdens de schoolweken een programma van 5 uur per dag van 08.30 uur tot 12.00 uur of tot 13.30 uur aangeboden aan kinderen van 2-4 jaar, waarbij spelend leren (ontdekken en ervaren) centraal staat. De ontwikkeling van het kind wordt nauwlettend gevolgd en gestimuleerd.

KMN Kind & Co biedt tevens opvang voor jongere kinderen (0 tot 4 jaar) en peuterspeelzalen (voor kinderen vanaf 2 jaar en 3 maanden). We laten de activiteiten en de begeleiding van opvang en school op elkaar aansluiten en versterken elkaar hierin. Tevens wordt in ons gebouw de voor- en naschoolse opvang aangeboden. 

Terug naar boven