Basisschool De Optimist

Fioringras 4 7623 DR Borne

Schoolfoto van Basisschool De Optimist

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doordat ‘De Optimist’ een fusieschool is, en pas vanaf het vorige schooljaar ’t Iemschelf en Het Prisma samen zijn gegaan als 1 school, is het lastig om met een van de andere oude scholen de scores te vergelijken. We hebben ervoor gekozen om ook niet de vergelijking te maken met een van de oude scholen, maar kijken in deze analyse dus alleen naar de score van dit schooljaar.  Daarnaast moeten we in de analyses voor dit schooljaar meenemen dat dit een uitzonderlijk schooljaar was. Het eerste schooljaar ‘Optimist’ waarbij veel groepen zijn samengevoegd en veel nieuwe methodes zijn ingevoerd.  

We scoren als school boven het landelijk gemiddelde van leerlingen die de Route 8 toets gemaakt hebben. Voor taal zitten we hier ruimer boven en voor rekenen scoren we rond het landelijk gemiddelde. Omdat we qua schoolweging ook boven het landelijk gemiddelde zitten, waarbij de verwachting ook is dat wij als school hoger scoren dan het landelijk gemiddelde, willen we ook graag als school boven het landelijk gemiddelde scoren. We zijn tevreden over deze opbrengsten en kijken schoolbreed naar verdere verbetering van ons taal- en rekenonderwijs. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De manier waarop we op onze huidige scholen de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingenzorg, wij spreken liever van leerlingenondersteuning, hebben ingericht wordt bepaald door:

  • Het onderzoekskader 2023 van de onderwijsinspectie voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs;
  • Het kwaliteitssysteem van Stichting Brigantijn;
  • De kaders van het samenwerkingsverband SWV 23.02 zoals vastgelegd in de 1-zorg route.

Door de zorgcoördinatoren zijn de hele jaarcyclus / ondersteuningsroute en de verschillen in kaart gebracht: groepsbespreking, SOT, onafhankelijke toetsen, incidentenregistratie, taken ZKC en dossiervorming. Per onderwerp is een kwaliteitskaart opgesteld en na bespreking met het team vastgesteld. Gedurende dit schooljaar zal ook een beslissing worden genomen over de inzet van de NPO-gelden die we nog te besteden hebben.

De ontwikkeling van leerlingen rapporteren we, zoals afgesproken binnen Brigantijn, met Parnassys. Daarnaast hanteren we IEP als leerlingvolgsysteem.

Als leerlingvolgsysteem voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkelingen en voor de doorstroomtoets (gr.8) hebben we ook gekozen voor IEP. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

2022-2023: VMBO-b: 8,9%, VMBO-k/b: 1,8%, VMBO-k: 10,7%; VMBO-k/t: 3.6%, VMBO-(g)t: 17,9%; VMBO-g(t)/havo: 12,5%; havo: 17,9%; havo/vwo: 5,4%; vwo: 21,4

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan het vormgeven van de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Vanaf dit schooljaar gebruiken wij the leader in me om vanuit onze visie onze identiteit uit te rollen om een sterk pedagogisch klimaat neer te zetten. Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. Niet alleen tijdens de gouden- en zilveren weken, maar ook daarbuiten. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen, stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt. Daarnaast gebruiken wij een nieuw leerlingvolgsysteem op sociaal emotioneel gebied IEP. Pesten op school proberen wij preventief tegen te gaan en zo snel en doeltreffend mogelijk aan te pakken volgens de bestaande pestprotocollen en het schoolveiligheidsplan. Ondertussen werken wij eraan om deze belangrijke protocollen en plannen goed op te zetten voor de Optimist. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2020 heeft het vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen aan Stichting Brigantijn plaatsgevonden. Het inspectierapport daarvan is vastgesteld op 6-5-2022. In het kader van dat onderzoek heeft de inspectie ook gekeken naar de kwaliteitszorg binnen 't Iemschelf. Die is als voldoende beoordeeld. Het Prisma is niet meegenomen in dat onderzoek.

Naar De Optimist heeft nog geen onderzoek plaatsgevonden vanuit de onderwijsinspectie. Wel heeft onze school in maart 2023 een bezoek gehad van de auditcommissie vanuit de stichting die de kwaliteit van het onderwijs kritisch heeft bekeken. We zagen dit bezoek als een goede nulmeting op een juist moment, zodat we in de kwaliteitscyclus ons verder kunnen ontwikkelen. 

De rapportage kunt u opvragen bij de directie. Enkele conclusies van de auditcommissie:

Het team van De Optimist heeft ervoor gekozen om vanuit de visie, die gezamenlijk is ontwikkeld, de onderwijsinhoud te gaan opbouwen. Er zijn veel ontwikkelingen gaande. Het auditteam prijst het team van De Optimist dat ze keuzes maken vanuit visie. Dit komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede en creëert ook draagvlak binnen het team.

Het team van De Optimist heeft in het traject richting de fusie en in dit eerste fusiejaar veel flexibiliteit en doorzettingsvermogen laten zien.

De tussenopbrengsten van De Optimist zijn op orde. De zorg- en kwaliteitscoördinatoren bespreken de tussenopbrengsten met het team op groeps- en schoolniveau. Tijdens de audit zijn voornamelijk leerkrachtgestuurde lessen gezien waarin gedifferentieerd werd op niveau. De school werkt hier doelgericht aan door te werken met leerteams of ontwikkelgroepen waarin het team betrokken wordt. Vanuit deze ontwikkelgroepen wordt de komende jaren de onderwijsinhoud, op basis van de visie van de school, verder uitgewerkt.

Tijdens de audit heeft de auditcommissie gezien dat veel aspecten van de visie zichtbaar zijn in de school. Deze aspecten verdienen het wel om in concrete zin geborgd te worden zodat doorgaande lijnen binnen de school gewaarborgd blijven.

Terug naar boven