Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De manier waarop we ons onderwijs organiseren en invulling gaan geven aan kindgericht onderwijs is een proces waar we vanuit onze visie de komende jaren stapsgewijs invulling aan zullen gaan geven.
Voor onze fusie hebben we keuzes gemaakt t.a.v. de methodes waar we op De Optimist mee gaan starten. En er zijn voor het eerste jaar vooral basale praktische en werkbare afspraken gemaakt over hoe we met elkaar aan de slag gaan. Veel methodes zullen we in eerste instantie lesstofgericht en als houvast gaan zetten. Vervolgens zullen we vanuit onze visie stapsgewijs toewerken naar meer kindgericht onderwijs, waarin we de methodes langzaam los laten en meer zullen gaan werken vanuit doelen en bijvoorbeeld ook meer groepsoverstijgend gaan werken. Vanuit gedeeld leiderschap en eigenaarschap ligt hier een belangrijke rol bij ontwikkelgroepen en leerkrachten.
Rekenen
Groep 1&2 werken ontwikkelingsgericht en thematisch middels doelen vanuit SLO (het curriculum van het Nederlandse onderwijs). Ook wordt gebruik gemaakt van Met Sprongen Vooruit. In groep 3&4 hanteren we de methode Wereld in Getallen 5, de papieren versie. Tevens maken we gebruik van Met Sprongen Vooruit evenals Bareka voor groep 4. In groep 5 t/m 8 schakelen we met behulp van Bingel over op de digitale versie van Wereld in Getallen 5. Aanvullend wordt ook gebruik gemaakt van Met Sprongen Vooruit en Bareka.
Taal & Spelling
Ook voor taal werken groep 1&2 thematisch, ook middels doelen vanuit SLO. Vanaf groep 4 maken we voor Taal en voor Spelling gebruik van de methode Staal. De verwerking en toetsing voor taal en spelling vindt op papier plaats.
Lezen
Bij lezen volgen we het principe van redzaamheidslezen; dat wil zeggen dat de focus ligt op nauwkeurig lezen en niet op snel lezen. In groep 1&2 gebeurt dat weer thematisch middels doelen vanuit SLO. Ook maken we gebruik van de werkmap fonemisch bewustzijn en de werkmap begrijpend luisteren + woordenschat van CPS. In groep 3 hanteren we de methode Actief Leren Lezen aangevuld met materiaal uit Veilig Leren Lezen. Hierbij ligt de focus op aanvankelijk/technisch en begrijpend lezen. Voor de groepen 4 t/m 8 maken we gebruik van de methode Atlantis, een methode voor technisch en begrijpend lezen.
Onderzoekend en Ontwerpend Leren
Groep 1 t/m 3 werken wederom thematisch middels doelen vanuit SLO. Voorkennis wordt geactiveerd, onderzoeksvragen worden opgesteld. Kinderen geven zelf vorm aan de hoeken en hetgeen er nodig is voor de hoeken. Ontwerptekeningen worden gemaakt, er wordt samen geïnventariseerd wat er nodig is om het ontwerp concreet te maken en vervolgens gaan kinderen aan de slag. In de groepen 4 t/m 8 hanteren we de methode Blink Geïntegreerd, een geïntegreerde methode voor alle wereldoriënterende vakken zoals; Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur & Techniek.
Hoogbegaafdheid
Om kinderen vroegtijdig te kunnen signaleren gebruiken we in groep 1 de map Knappe Kleuters. Vanaf groep 2 maken we gebruik van SIDI-PO als signaleringsinstrument. Voor leerlingen die er voor in aanmerking komen is er de mogelijkheid vanaf groep 4 om deel te nemen aan de Plusklas. Ook beschikken we over Acadin, dat is een digitale leeromgeving voor meer- en hoogbegaafde leerlingen die gevuld is met uitdagende leeractiviteiten. Uiteindelijk is het onze ambitie om alle leerlingen vanuit kindgericht onderwijs binnen de eigen groep te kunnen bieden wat ze nodig hebben.
Engels
Voor Engels maken we gebruik van Groove Me als methode vanaf groep 3. Binnen de groepen 1&2 wordt het meer ingezet als bron naast ook andere bronnen.
ICT / Digitale geletterdheid
Voor het onderwijs in digitale geletterdheid en burgerschapseducatie maken we vanaf groep 1 t/m 8 gebruik van de Digidoeners.
Kunst & Creatief
Onze school neemt deel aan het ICC-programma van de gemeente Borne / het Kulturhus. Dit programma wordt door de cultuurcoördinatoren van alle scholen gezamenlijk opgesteld. Vanuit dit programma zal onze cultuurcoördinator samen met de leerkrachten in overleg bepalen aan welke activiteiten we deelnemen. Voor de creatieve vakken is er voldoende materiaal en inspiratie aanwezig om verzorgde lessen te geven binnen de expressietijd die bij iedere groep is ingeroosterd..
Bewegingsonderwijs
De groepen 1 en 2 maken gebruik van de map Bewegingsonderwijs in het speellokaal. Alle lessen uit deze map worden gevolgd. Naast deze lessen vinden er spellessen plaats; lessen met klein materiaal en/of dans plaats in de speelzaal. Het bewegingsonderwijs wordt vanaf groep 3, één keer per week verzorgd door sportcoaches van Borne Sport. Voor de tweede les wordt gebruik gemaakt van het vakwerkplan en gegeven voor de leerkrachten. Jaarlijks wordt er door de verschillende groepen deelgenomen aan één of meerdere buitenschoolse sportactiviteiten georganiseerd door Borne Sport en de gemeente Borne. Als onderdeel van het bewegingsonderwijs van Borne Sport krijgen de groepen 3 t/m 8 een aantal swim2play lessen, mits de gemeente Borne dit aan blijft bieden.
Burgerschapskunde
Voor het vak burgerschapskunde hebben we een geïntegreerd aanbod wat past bij onze visie. Burgerschapskunde is een vak wat heel erg verweven is met ander vakken. Op onze school is er veel materiaal aanwezig om daar invulling aan te geven. Daarbij wordt ook vaak ingespeeld op de actualiteit. Bovendien komt het in de methodes voor digitale geletterdheid en Blink geïntegreerd veel aan bod.
Bij kleuters ligt de nadruk op het spelend leren. Er wordt gewerkt aan de hand van verschillende thema's. De vakken worden geïntegreerd en in verschillende vormen aangeboden.
Als school zijn we verplicht leerlingen in 8 jaar minimaal 7520 uur onderwijs te bieden. Daarvan moeten zij in de onderbouw (groep 1 t/m 4) minimaal 3520 uur krijgen. In de bovenbouw (groep 5 t/m 8) minimaal 3760 uur. Voor de resterende 240 uren mogen we als school zelf kiezen in welke groepen die uren worden gemaakt.
Op onze school hebben we gekozen voor het gelijke dagen model. De leerlingen gaan alle dagen naar school van 8.30 t/m 14.15 uur. De groepen 1&2 hebben op vrijdagmiddag vanaf 12 uur vrij.
Dit onderwerp is nog in ontwikkeling.
Het schoolondersteuningsprofiel van De Optimist zal dit schooljaar gereed worden gemaakt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed, passend en inclusief onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben en zullen in het kader van die zorgplicht alles doen wat in ons vermogen ligt. De Optimist richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. Het komende schooljaar gaan we een schoolondersteuningsprofiel opzetten vanuit onze visie. In dit schoolondersteuningsprofiel beschrijven we welke ondersteuning we kunnen bieden. Ondertussen bieden we vanuit een degelijke basis de ondersteuning die we op de scholen voorheen gewend waren en tegelijkertijd voldoet aan de kwaliteitseisen die hiervoor gesteld zijn.
Kinderopvang Borne biedt in ons eigen schoolgebouw zowel voor- en naschoolse opvang als peuteropvang. Aanvullende informatie hierover treft u aan in hoofdstuk 6.