Basisschool De Optimist

Fioringras 4 7623 DR Borne

Schoolfoto van Basisschool De Optimist

Het team

Toelichting van de school

 



Groepen en groepsleerkrachten



In het schooljaar 2024-2025 hebben we 13 jaargroepen. Dit zijn de groepsleerkrachten en de dagen waarop zij voor de groep staan:



Groep 1/2:  Suzan Oude Egberink (ma-di-wo-do-vr) 



Groep 1/2:  Sarah Hazenberg (ma-di-wo-do-vr)



Groep 1/2:  Esther Behage ma-di-wo) & Thea Kunne (do-vr)



Groep 3A:   Anne Krol (ma-di-wo) & Hannie van Hasz (do-vr)



Groep 3B:   Pien Senger (ma-di) &  Anouk Nijkamp (wo-do-vr)



Groep 4A:   Lisette Kosterink (ma-di-wo) Henriette Kleen Scholten (do-vr) 



Groep 4B:   Jet Brummelhuis (ma-di-wo-do-vr)



Groep 5A:   Erna Koskamp (ma, di-wo)  en Pien Senger/ Lianne Kienhuis ( do, vr)



Groep 5/6:   Noa Snijders (ma-di-wo-do-vr)



Groep 6:    Sharon Groener (ma-di-wo) & Jacqueline Janssen (do-vr)



Groep 7:     Eline Gerfen (ma-di-wo-do-vr) 



Groep 7/8:  Chantal Weerink (ma-di-wo-do-vr) 



Groep 8:    Tom Michiels (ma-di-wo) & Roel Arends (do-vr)



Overige functies/ taken



Bouwcoördinator onderbouw:      Esther Behage (do)



Bouwcoördinator middenbouw:    Henriëtte Klen Scholten (wo)



Bouwcoördinator bovenbouw:      Chantal Weerink  (do)



Interne begeleiding:                       Nicole Brunnekreeft (di-do-vr)



                                                         Hananja Grootewal (wo) (interim ondersteuning) 



                                               



Schoolopleider:                              Paul Groeneveld (do+vr)



ICT-er / Digicoach:                         Tom Michiels (vr)



Schoolcontactpersoon:                 Chantal Weerink & Erna Koskamp



Extern vertrouwenspersoon:         Anna Overbeek (stichting Brigantijn, tel: 06 – 306 42 568 of via het mailadres: [email protected])



Docent bewegingsonderwijs:        Danny Berghuis (ma-di)



Onderwijsondersteuners:               Mary Hudelpohl 



                                                          Clarien Boomkamp 



                                                          Peter Krijgsman (ondersteunend)



Conciërge:                                       Frank Smids (ma-di-do-vr)



                                                        



Directeur:                                         Gerben Ottink (ma-di-wo-do-vr)



Dit schooljaar proberen we 'Dubbeldagtijd' uit. Dit principe gaat uit van dat er ruimte in de formatie is, zodat leerkrachten om de week een dag een dubbele bezetting hebben in de (eigen) groep. Op deze dag worden leerlingen vanuit de onderwijsplannen extra ondersteund. Ook is er ruimte voor kindgesprekken, op z’n tijd administratieve taken en collegiale consultatie in eigen of andere groep. Na lestijd kan structureel overlegd worden en zaken worden afgestemd voor goed kwalitatief onderwijs in een doorgaande lijn. 



 



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging op onze school wordt geregeld via het mobiliteitsbureau van het OBT. Alle invallers staan hier ingeschreven en op deze manier kan dit goed georganiseerd worden. Indien vervanging nodig is, dan zal er in de eerste plaats een beroep worden gedaan op zogenaamde A-poolers. Dit zijn vervangers die in dienst zijn bij Brigantijn. Zijn die niet beschikbaar dan wordt een beroep gedaan op vervangers van andere schoolbesturen.

Het komt helaas steeds vaker voor dat er geen invaller beschikbaar is. In dat geval wordt gekeken naar Werelddocenten, invalskrachten van Lukida of Kunstenmakers. Dit zijn speciale invalskrachten met onderwijsbevoegdheid die op basis van een thema de kinderen een speciale dag bezorgen omtrent kunst en cultuur.
Soms kan het niet anders dan eigen leerkrachten benaderen die een dag extra willen werken of worden ouders met onderwijsbevoegdheid ingeschakeld. Mocht dit niet mogelijk zijn dan worden de kinderen over de groepen verdeeld. Pas in het allerlaatste geval zijn we genoodzaakt de kinderen naar huis te sturen. Dit zullen we niet doen op de eerste dag.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De manier waarop we ons onderwijs organiseren en invulling gaan geven aan kindgericht onderwijs is een proces waar we vanuit onze visie de komende jaren stapsgewijs invulling aan zullen gaan geven. 



Voor onze fusie hebben we keuzes gemaakt t.a.v. de methodes waar we op De Optimist mee gaan starten. En er zijn voor het eerste jaar vooral basale praktische en werkbare afspraken gemaakt over hoe we met elkaar aan de slag gaan. Veel methodes zullen we in eerste instantie lesstofgericht en als houvast gaan zetten. Vervolgens zullen we vanuit onze visie stapsgewijs toewerken naar meer kindgericht onderwijs, waarin we de methodes langzaam los laten en meer zullen gaan werken vanuit doelen en bijvoorbeeld ook meer groepsoverstijgend gaan werken. Vanuit gedeeld leiderschap en eigenaarschap ligt hier een belangrijke rol bij ontwikkelgroepen en leerkrachten. 



Ons pedagogische kader



The Leader in Me

Met de start van het schooljaar 2024-2025 zijn we begonnen met de implementatie van "The Leader in Me". The Leader in Me. Dit is een toekomstgerichte pedagogische aanpak, die gebaseerd is op het gedachtegoed van Stephen Covey: de 7 gewoonten van effectief leiderschap.




  1. Wees proactief. Denk na voordat je handelt en maak goede keuzes.

  2. Het einddoel voor ogen. Denk na over wat je wilt bereiken. Stel doelen voor jezelf en werk daar dan stap voor stap naartoe.

  3. Doe de belangrijke dingen eerst. Eerst werken, dan spelen.

  4. Denk win-win. Zoek naar oplossingen waar iedereen blij van wordt.

  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. Luister naar anderen voordat je jouw mening geeft.

  6. Creëer synergie. Samen is beter. Ieders ideeën maken het resultaat beter.

  7. Zorg goed voor jezelf. Eet gezond, speel buiten, lees en doe leuke dingen om jezelf sterk en blij te houden.



Het doel van The Leader in Me is dat kinderen door het aanleren van de zeven gewoonten een effectieve persoonlijke ontwikkeling doormaken. Een belangrijk uitgangspunt is dat je invloed kunt uitoefenen op je eigen leven, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap bij kinderen.



The Leader in Me stimuleert kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes en waardevolle doelen na te streven. Dit draagt bij aan een beter inzicht in henzelf en hun relaties met anderen. De zeven gewoonten worden geïntegreerd in onze dagelijkse praktijk en bieden waardevolle levenslessen gedurende de acht jaar dat de kinderen bij ons op school zijn.



“Leiderschap betekent dat ik verantwoordelijkheid neem voor mijn eigen keuzes, met het einddoel voor ogen. Ik vertrouw op wat ik kan en wat we samen kunnen bereiken.”



Onze leerdomeinen



Rekenen



Groep 1&2 werken ontwikkelingsgericht en thematisch middels doelen vanuit SLO (het curriculum van het Nederlandse onderwijs). Er wordt gebruik gemaakt van de methode Rekenplein en Met Sprongen Vooruit. In groep 3 t/m 8 hanteren we de methode Wereld in Getallen 5,  (Hybride versie). Tevens maken we gebruik van Met Sprongen Vooruit evenals Bareka. In de groepen 3 en 4 worden de toetsen op papier afgenomen. In de andere groepen toetsen wij digitaal.



Taal & Spelling



Ook voor taal werken groep 1&2 thematisch, ook middels doelen vanuit SLO. Vanaf groep 4 maken we voor Taal en voor Spelling gebruik van de methode Staal. De verwerking en toetsing voor taal en spelling vindt op papier plaats.



Lezen



Bij lezen volgen we het principe van redzaamheidslezen; dat wil zeggen dat de focus ligt op nauwkeurig lezen en niet op snel lezen. In groep 1&2 gebeurt dat weer thematisch middels doelen vanuit SLO. Ook maken we gebruik van de werkmap fonemisch bewustzijn en de werkmap begrijpend luisteren + woordenschat van CPS. In groep 3 hanteren we de methode Actief Leren Lezen aangevuld met materiaal uit Veilig Leren Lezen. Hierbij ligt de focus op aanvankelijk/technisch en begrijpend lezen. Voor de groepen 4 t/m 8 maken we gebruik van de methode Atlantis, een methode voor technisch en begrijpend lezen.



Onderzoekend en Ontwerpend Leren 



Groep 1 t/m 3 werken wederom thematisch middels doelen vanuit SLO. Voorkennis wordt geactiveerd, onderzoeksvragen worden opgesteld. Kinderen geven zelf vorm aan de hoeken en hetgeen er nodig is voor de hoeken. Ontwerptekeningen worden gemaakt, er wordt samen geïnventariseerd wat er nodig is om het ontwerp concreet te maken en vervolgens gaan kinderen aan de slag. In de groepen 4 t/m 8 hanteren we de methode Blink Geïntegreerd, een geïntegreerde methode voor alle wereldoriënterende vakken zoals; Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur & Techniek.



Hoogbegaafdheid



Meer- en hoogbegaafde leerlingen met uitdagingsbehoeften krijgen een passend aanbod voor de ononderbroken ontwikkeling in alle groepen van De Optimist. De kinderen worden in hun eigen groep opgevangen.

Om kinderen vroegtijdig te kunnen signaleren gebruiken we in groep 1 de map Knappe Kleuters. Vanaf groep 2 maken we gebruik van SIDI-PO als signaleringsinstrument. Dit jaar gaan we MindXperience inzetten. Een MindXperience is een geselecteerd verrijkingsonderwijsaanbod, dat online aangeboden wordt. Daarnaast beschikken we over Acadin, een digitale leeromgeving voor meer- en hoogbegaafde leerlingen die gevuld is met uitdagende leeractiviteiten. 



Engels



Voor Engels maken we gebruik van Groove Me als methode vanaf groep 3. Binnen de groepen 1&2 wordt het meer ingezet als bron naast ook andere bronnen.



ICT / Digitale geletterdheid



Voor het onderwijs in digitale geletterdheid en burgerschapseducatie maken we vanaf groep 1 t/m 8 gebruik van de Digidoeners. 



Kunst & Creatief



Onze school neemt deel aan het ICC-programma van de gemeente Borne / het Kulturhus. Dit programma wordt door de cultuurcoördinatoren van alle scholen gezamenlijk opgesteld. Vanuit dit programma zal onze cultuurcoördinator samen met de leerkrachten in overleg bepalen aan welke activiteiten we deelnemen. Ook de gemeente wil dat leerlingen op school hun talenten en interesses kunnen ontdekken op het gebied van beeldende kunst, media, theater, muziek, dans, erfgoed, literatuur en techniek. Scholen kunnen binnen het programma activiteiten kiezen die het beste bij het lesprogramma passen. Er zijn een aantal terugkerende lokale onderdelen in het programma: Kunst in de Klas, Museum Bussemakerhuis, Open Monumentendag, de Bornse Synagoge en Veteraan in de Klas. Ook wordt er in Borne gewerkt aan het muziekonderwijs vanuit het lokaal muziekakkoord. Hiernaast heeft elke school natuurlijk de vrijheid om ook eigen activiteiten op het gebied van cultuureducatie te ondernemen. Voor de creatieve vakken is er voldoende materiaal en inspiratie aanwezig om verzorgde lessen te geven binnen de expressietijd die bij iedere groep is ingeroosterd.



Bewegingsonderwijs



Het bewegingsonderwijs wordt één keer per week verzorgd door sportcoaches van Borne Sport. Voor de tweede les wordt gebruik gemaakt van het vakwerkplan en gegeven voor de leerkrachten. Jaarlijks wordt er door de verschillende groepen deelgenomen aan één of meerdere buitenschoolse sportactiviteiten georganiseerd door Borne Sport en de gemeente Borne. Als onderdeel van het bewegingsonderwijs van Borne Sport krijgen de groepen 3 t/m 8 een aantal swim2play lessen, mits de gemeente Borne dit aan blijft bieden.



Burgerschapskunde



Voor het vak burgerschapskunde hebben we een geïntegreerd aanbod wat past bij onze visie. Burgerschapskunde is een vak wat heel erg verweven is met ander vakken. Op onze school is er veel materiaal aanwezig om daar invulling aan te geven. Daarbij wordt ook vaak ingespeeld op de actualiteit. Bovendien komt het in de methodes voor digitale geletterdheid en Blink geïntegreerd veel aan bod. 


 

 



 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij kleuters ligt de nadruk op het spelend leren. Er wordt gewerkt aan de hand van verschillende thema's. De vakken worden geïntegreerd en in verschillende vormen aangeboden. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Als school zijn we verplicht leerlingen in 8 jaar minimaal 7520 uur onderwijs te bieden. Daarvan moeten zij in de onderbouw (groep 1 t/m 4) minimaal 3520 uur krijgen. In de bovenbouw (groep 5 t/m 8) minimaal 3760 uur. Voor de resterende 240 uren mogen we als school zelf kiezen in welke groepen die uren worden gemaakt.

Op onze school hebben we gekozen voor het gelijke dagen model. De leerlingen gaan alle dagen naar school van 8.30 t/m 14.15 uur. De groepen 1&2 hebben op vrijdagmiddag vanaf 12 uur vrij. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Dit onderwerp is nog in ontwikkeling.

Het schoolondersteuningsprofiel van De Optimist zal dit schooljaar gereed worden gemaakt.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed, passend en inclusief onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben en zullen in het kader van die zorgplicht alles doen wat in ons vermogen ligt. De Optimist richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. Het komende schooljaar gaan we een schoolondersteuningsprofiel opzetten vanuit onze visie. In dit schoolondersteuningsprofiel beschrijven we welke ondersteuning we kunnen bieden. Ondertussen bieden we vanuit een degelijke basis de ondersteuning die we op de scholen voorheen gewend waren en tegelijkertijd voldoet aan de kwaliteitseisen die hiervoor gesteld zijn. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderopvang Ludiek biedt in ons eigen schoolgebouw zowel voor- en naschoolse opvang als peuteropvang. Aanvullende informatie hierover treft u aan in hoofdstuk 6.

Terug naar boven