Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De manier waarop we ons onderwijs organiseren en invulling gaan geven aan kindgericht onderwijs is een proces waar we vanuit onze visie de komende jaren stapsgewijs invulling aan zullen gaan geven.
Voor onze fusie hebben we keuzes gemaakt t.a.v. de methodes waar we op De Optimist mee gaan starten. En er zijn voor het eerste jaar vooral basale praktische en werkbare afspraken gemaakt over hoe we met elkaar aan de slag gaan. Veel methodes zullen we in eerste instantie lesstofgericht en als houvast gaan zetten. Vervolgens zullen we vanuit onze visie stapsgewijs toewerken naar meer kindgericht onderwijs, waarin we de methodes langzaam los laten en meer zullen gaan werken vanuit doelen en bijvoorbeeld ook meer groepsoverstijgend gaan werken. Vanuit gedeeld leiderschap en eigenaarschap ligt hier een belangrijke rol bij ontwikkelgroepen en leerkrachten.
Ons pedagogische kader
The Leader in Me
Met de start van het schooljaar 2024-2025 zijn we begonnen met de implementatie van "The Leader in Me". The Leader in Me. Dit is een toekomstgerichte pedagogische aanpak, die gebaseerd is op het gedachtegoed van Stephen Covey: de 7 gewoonten van effectief leiderschap.
- Wees proactief. Denk na voordat je handelt en maak goede keuzes.
- Het einddoel voor ogen. Denk na over wat je wilt bereiken. Stel doelen voor jezelf en werk daar dan stap voor stap naartoe.
- Doe de belangrijke dingen eerst. Eerst werken, dan spelen.
- Denk win-win. Zoek naar oplossingen waar iedereen blij van wordt.
- Eerst begrijpen, dan begrepen worden. Luister naar anderen voordat je jouw mening geeft.
- Creëer synergie. Samen is beter. Ieders ideeën maken het resultaat beter.
- Zorg goed voor jezelf. Eet gezond, speel buiten, lees en doe leuke dingen om jezelf sterk en blij te houden.
Het doel van The Leader in Me is dat kinderen door het aanleren van de zeven gewoonten een effectieve persoonlijke ontwikkeling doormaken. Een belangrijk uitgangspunt is dat je invloed kunt uitoefenen op je eigen leven, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap bij kinderen.
The Leader in Me stimuleert kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes en waardevolle doelen na te streven. Dit draagt bij aan een beter inzicht in henzelf en hun relaties met anderen. De zeven gewoonten worden geïntegreerd in onze dagelijkse praktijk en bieden waardevolle levenslessen gedurende de acht jaar dat de kinderen bij ons op school zijn.
“Leiderschap betekent dat ik verantwoordelijkheid neem voor mijn eigen keuzes, met het einddoel voor ogen. Ik vertrouw op wat ik kan en wat we samen kunnen bereiken.”
Onze leerdomeinenRekenen
Groep 1&2 werken ontwikkelingsgericht en thematisch middels doelen vanuit SLO (het curriculum van het Nederlandse onderwijs). Er wordt gebruik gemaakt van de methode Rekenplein en Met Sprongen Vooruit. In groep 3 t/m 8 hanteren we de methode Wereld in Getallen 5, (Hybride versie). Tevens maken we gebruik van Met Sprongen Vooruit evenals Bareka. In de groepen 3 en 4 worden de toetsen op papier afgenomen. In de andere groepen toetsen wij digitaal.
Taal & Spelling
Ook voor taal werken groep 1&2 thematisch, ook middels doelen vanuit SLO. Vanaf groep 4 maken we voor Taal en voor Spelling gebruik van de methode Staal. De verwerking en toetsing voor taal en spelling vindt op papier plaats.
Lezen
Bij lezen volgen we het principe van redzaamheidslezen; dat wil zeggen dat de focus ligt op nauwkeurig lezen en niet op snel lezen. In groep 1&2 gebeurt dat weer thematisch middels doelen vanuit SLO. Ook maken we gebruik van de werkmap fonemisch bewustzijn en de werkmap begrijpend luisteren + woordenschat van CPS. In groep 3 hanteren we de methode Actief Leren Lezen aangevuld met materiaal uit Veilig Leren Lezen. Hierbij ligt de focus op aanvankelijk/technisch en begrijpend lezen. Voor de groepen 4 t/m 8 maken we gebruik van de methode Atlantis, een methode voor technisch en begrijpend lezen.
Onderzoekend en Ontwerpend Leren
Groep 1 t/m 3 werken wederom thematisch middels doelen vanuit SLO. Voorkennis wordt geactiveerd, onderzoeksvragen worden opgesteld. Kinderen geven zelf vorm aan de hoeken en hetgeen er nodig is voor de hoeken. Ontwerptekeningen worden gemaakt, er wordt samen geïnventariseerd wat er nodig is om het ontwerp concreet te maken en vervolgens gaan kinderen aan de slag. In de groepen 4 t/m 8 hanteren we de methode Blink Geïntegreerd, een geïntegreerde methode voor alle wereldoriënterende vakken zoals; Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur & Techniek.
Hoogbegaafdheid
Meer- en hoogbegaafde leerlingen met uitdagingsbehoeften krijgen een passend aanbod voor de ononderbroken ontwikkeling in alle groepen van De Optimist. De kinderen worden in hun eigen groep opgevangen.
Om kinderen vroegtijdig te kunnen signaleren gebruiken we in groep 1 de map Knappe Kleuters. Vanaf groep 2 maken we gebruik van SIDI-PO als signaleringsinstrument. Dit jaar gaan we MindXperience inzetten. Een MindXperience is een geselecteerd verrijkingsonderwijsaanbod, dat online aangeboden wordt. Daarnaast beschikken we over Acadin, een digitale leeromgeving voor meer- en hoogbegaafde leerlingen die gevuld is met uitdagende leeractiviteiten.Engels
Voor Engels maken we gebruik van Groove Me als methode vanaf groep 3. Binnen de groepen 1&2 wordt het meer ingezet als bron naast ook andere bronnen.
ICT / Digitale geletterdheid
Voor het onderwijs in digitale geletterdheid en burgerschapseducatie maken we vanaf groep 1 t/m 8 gebruik van de Digidoeners.
Kunst & Creatief
Onze school neemt deel aan het ICC-programma van de gemeente Borne / het Kulturhus. Dit programma wordt door de cultuurcoördinatoren van alle scholen gezamenlijk opgesteld. Vanuit dit programma zal onze cultuurcoördinator samen met de leerkrachten in overleg bepalen aan welke activiteiten we deelnemen. Ook de gemeente wil dat leerlingen op school hun talenten en interesses kunnen ontdekken op het gebied van beeldende kunst, media, theater, muziek, dans, erfgoed, literatuur en techniek. Scholen kunnen binnen het programma activiteiten kiezen die het beste bij het lesprogramma passen. Er zijn een aantal terugkerende lokale onderdelen in het programma: Kunst in de Klas, Museum Bussemakerhuis, Open Monumentendag, de Bornse Synagoge en Veteraan in de Klas. Ook wordt er in Borne gewerkt aan het muziekonderwijs vanuit het lokaal muziekakkoord. Hiernaast heeft elke school natuurlijk de vrijheid om ook eigen activiteiten op het gebied van cultuureducatie te ondernemen. Voor de creatieve vakken is er voldoende materiaal en inspiratie aanwezig om verzorgde lessen te geven binnen de expressietijd die bij iedere groep is ingeroosterd.
Bewegingsonderwijs
Het bewegingsonderwijs wordt één keer per week verzorgd door sportcoaches van Borne Sport. Voor de tweede les wordt gebruik gemaakt van het vakwerkplan en gegeven voor de leerkrachten. Jaarlijks wordt er door de verschillende groepen deelgenomen aan één of meerdere buitenschoolse sportactiviteiten georganiseerd door Borne Sport en de gemeente Borne. Als onderdeel van het bewegingsonderwijs van Borne Sport krijgen de groepen 3 t/m 8 een aantal swim2play lessen, mits de gemeente Borne dit aan blijft bieden.
Burgerschapskunde
Voor het vak burgerschapskunde hebben we een geïntegreerd aanbod wat past bij onze visie. Burgerschapskunde is een vak wat heel erg verweven is met ander vakken. Op onze school is er veel materiaal aanwezig om daar invulling aan te geven. Daarbij wordt ook vaak ingespeeld op de actualiteit. Bovendien komt het in de methodes voor digitale geletterdheid en Blink geïntegreerd veel aan bod.
Bij kleuters ligt de nadruk op het spelend leren. Er wordt gewerkt aan de hand van verschillende thema's. De vakken worden geïntegreerd en in verschillende vormen aangeboden.
Als school zijn we verplicht leerlingen in 8 jaar minimaal 7520 uur onderwijs te bieden. Daarvan moeten zij in de onderbouw (groep 1 t/m 4) minimaal 3520 uur krijgen. In de bovenbouw (groep 5 t/m 8) minimaal 3760 uur. Voor de resterende 240 uren mogen we als school zelf kiezen in welke groepen die uren worden gemaakt.
Op onze school hebben we gekozen voor het gelijke dagen model. De leerlingen gaan alle dagen naar school van 8.30 t/m 14.15 uur. De groepen 1&2 hebben op vrijdagmiddag vanaf 12 uur vrij.
Dit onderwerp is nog in ontwikkeling.
Het schoolondersteuningsprofiel van De Optimist zal dit schooljaar gereed worden gemaakt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed, passend en inclusief onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben en zullen in het kader van die zorgplicht alles doen wat in ons vermogen ligt. De Optimist richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. Het komende schooljaar gaan we een schoolondersteuningsprofiel opzetten vanuit onze visie. In dit schoolondersteuningsprofiel beschrijven we welke ondersteuning we kunnen bieden. Ondertussen bieden we vanuit een degelijke basis de ondersteuning die we op de scholen voorheen gewend waren en tegelijkertijd voldoet aan de kwaliteitseisen die hiervoor gesteld zijn.
Kinderopvang Ludiek biedt in ons eigen schoolgebouw zowel voor- en naschoolse opvang als peuteropvang. Aanvullende informatie hierover treft u aan in hoofdstuk 6.