Wat is de klachtenregeling?
Klachten horen we natuurlijk niet graag op school, maar waar gewerkt wordt, worden soms fouten gemaakt. In de regel lossen we het op door de zaak met elkaar te bespreken. Neem in eerste instantie contact op met de leerkracht (al dan niet in overleg met de directeur) en blijf niet met het probleem rondlopen. Mocht u de indruk krijgen dat uw boodschap niet goed is overgekomen, dan neemt u contact op met de directeur. Als u de indruk hebt dat u het vertrouwen begint te verliezen, dan kunt u de MR of het bestuur benaderen. In geval van het bestuur, kunt u contact opnemen met de heer R. Dwars, bestuurder van Stichting Brigantijn. Wanneer er klachten zijn op het gebied van bestuur, directie en / of leerkrachten en in een onderling gesprek het probleem niet opgelost kan worden, dan kunt u een (schriftelijke) klacht indienen bij het bestuur:
Bestuurskantoor Brigantijn Jan Tinbergenstraat 101, 7559 SP Hengelo Telefoon: (074) 8528235 Mail: R.dwars@stichtingbrigantijn.nl. De heer Dwars neemt dan contact met u op en u bepaalt (na overleg met hem) zelf of de klacht eerst op bestuursniveau wordt behandeld of dat de klacht wordt door gezonden naar de Landelijke Klachtencommissie, waarbij het bestuur is aangesloten. Dit betreft dan de Klachtencommissie Christelijk Onderwijs van Verus.
De Schoolcontactpersoon en de externe vertrouwenspersoon
Op Flora hebben we een schoolcontactpersoon aangewezen bij wie leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers terecht kunnen als het gaat om persoonlijke dingen en/of situaties, waarin iemand zich op school niet veilig voelt. Niet-veilige situaties ontstaan bij pesten, agressie, discriminatie en ongewenste intimiteiten. Met ongewenste intimiteiten bedoelen we: ongewenste seksueel getinte opmerkingen en/of aanrakingen, tijdens de les, in de school of op het schoolplein. Zowel volwassenen als leerlingen kunnen deze dingen doen bij anderen. Het is goed daar met iemand over te praten. Ook als de ander het niet met opzet gedaan heeft, mag men het toch vertellen aan bijvoorbeeld de schoolcontactpersoon. Leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers kunnen met dit soort problemen terecht bij de schoolcontactpersonen. Zij zorgen er voor dat de klacht zorgvuldig en in vertrouwen behandeld wordt. De namen van de schoolcontactpersonen staan vermeld in hoofdstuk 2 van deze gids. Het bestuur van onze school heeft zich aangesloten bij de landelijke klachtencommissie, welke is ingesteld door Verus. Als u klachten heeft op het gebied van seksuele intimidatie, pesten, geweld, agressie, kindermishandeling e.d., dan kunt u hierover een klacht indienen. Maar ook over het gegeven onderwijs of bestuursbesluiten heeft u klachtrecht. De handelwijze is als volgt :De ouder(s) of verzorger(s) benaderen de groepsleerkracht van het kind. In geval van blijvende onvrede kan contact gezocht worden met de directie. Indien er dan nog geen oplossing gevonden is, wordt het bestuursmanagement van onze stichting ingeschakeld (dhr. R. Dwars: (074) 852 82 35)U kunt uw klacht schriftelijk indienen bij het bestuur: Stichting Brigantijn. Om te voorkomen, dat iedereen direct naar de klachten- commissie stapt, heeft elke school een contactpersoon. Voor onze school is dat Jacqueline Kruize. Extern vertrouwenspersoon is: Anne Overbeek Telefoon: (06) 306 425 68Mail: vertrouwenspersoon@jarabee.nl