Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Op Flora werken we op een oplossingsgerichte manier aan het voorkomen van pestgedrag. Pesten heeft verstrekkende gevolgen voor de gepeste leerling. Aspecten als veiligheid, geluk en eigenwaarde maar ook de cognitieve ontwikkelingen komen in het geding. De impact op de sfeer in de groep en het welbevinden van de leerlingen is bij pestgedrag en een negatieve groepsdynamiek, heel ingrijpend.
Preventie
Wij vinden het belangrijk dat er op school een prettige rustige sfeer heerst. Een sfeer waarin iedereen tot ontwikkeling kan komen én waarin iedereen rekening houdt met elkaar en elkaar ziet. We zijn ervan overtuigd dat als de sfeer optimaal is het pestgedrag geen voedingsbodem heeft. We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt aan het realiseren van een prettig klimaat op school. We hebben daarvoor onder andere de volgende stappen ondernomen: er zijn heldere positieve gedragsverwachtingen geformuleerd voor in de verschillende ruimtes (binnen en buiten) van de school. Deze gedragsverwachtingen hebben we met alle kinderen besproken en geoefend en worden regelmatig herhaald;
• We geven kinderen complimenten voor positief gedrag, zodat dit gedrag bekrachtigd wordt;
• Na de zomervakantie en andere vakanties die twee weken duren, houden we zogenaamde 'Gouden weken'. In deze Gouden weken wordt er veel aandacht besteed aan de positieve groepsvorming en de klassenregels t.b.v. de sfeer in de groep;
• De gedragsverwachtingen in de school en in de klas zijn als doelen opgenomen in het groepsplan gedrag. Met het groepsplan gedrag kan de leerkracht inspelen op de behoeften van de groep en individuele leerlingen m.b.t. het aanleren van de (sociale) vaardigheden;
• We hebben een methode voor buitenspelen tijdens de pauzes op het plein geïmplementeerd:Beweegwijs. Hierdoor wordt ook het spel buiten op een positieve manier begeleid en kunnen de kinderen allen op eigen niveau spelen, leren samenwerken en leren leiding te nemen en te ontvangen van elkaar.
Door een prettig klimaat in de school te realiseren verdwijnt de voedingsbodem voor pestgedrag. Toch kan het in een enkel geval voorkomen dat een kind zich niet prettig voelt in de groep, of meldt dat het gepest wordt. We hebben ook gemerkt dat er in sommige groepen behoefte was aan extra aandacht voor de groepssfeer. Wanneer deze vragen naar voren komen op basis van observaties of meldingen van kinderen, leerkrachten en/of ouders dan wordt er gepaste actie ondernomen. Dit kan zijn in de vorm van groepscoaching of individuele coaching van kinderen en leerkrachten. We werken daarbij met de werkwijze van Rots en Water. Mocht er coaching in de groep gaan plaatsvinden of komt uw kind in aanmerking voor coaching, dan wordt u als ouders altijd op de hoogte gebracht. Rapportage over werkwijze en de voortgang van de groepscoaching wordt naar de ouders van de groep verzonden via Social Schools.
Afhankelijk van de hulpvraag wordt er gekozen voor een gepaste positieve aanpak om problemen op te lossen. De intern begeleider coördineert de aanpak, altijd in overleg met het kind en de ouders en de leerkracht.
Methode voor sociaal emotioneel leren
Op Flora werken we met een methode voor sociaal emotioneel leren die past bij onze visie: KiVa. Deze methode ondersteunt de doorgaande lijn in het aanbod van sociale vaardigheden.