Openbare Basisschool de Wissel

Jan van Salmstraat 5 A 6121 NE Born

Schoolfoto van Openbare Basisschool de Wissel

Het team

Toelichting van de school

Personele situatie.

De medewerkers op de Wissel hebben verschillende functies en ook verschillende taakstellingen. Al deze taken hebben tot doel het onderwijs zo goed mogelijk inhoud en vorm te geven in een prettige en veilige omgeving. De schoonmaakster heeft daarbij een belangrijke taak in het kader van hygiëne en een schone omgeving, maar kan dit niet zonder de ondersteuning van de leerkracht in de groep die op zijn of haar beurt ondersteuning krijgt van onderwijsassistenten en conciërge. De intern begeleiders vormen samen met de locatieleider en bovenschoolse directie het managementteam (MT) en dragen zorg voor de extra ondersteuning en begeleiding van leerkrachten/onderwijsassistenten in onderwijs en zorg voor de leerlingen. De managementassistente ondersteunt daarnaast het MT in haar taken. 

Met inachtneming van de taakstellingen binnen het personeel van de school doen wij er - samen met onze collega's binnen Kindante / cluster Stratospheros én de ouders van onze school - alles aan om het onderwijs zoveel mogelijk fysiek door te laten gaan. Dit vraagt nauwe samenwerking en een goede communicatie vanuit alle geledingen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Scholen moeten regelmatig vervanging voor een personeeslid inzetten. In het primair onderwijs is het gebruikelijk dat een afwezige leerkracht vervangen wordt. Een groep leerlingen van het basisonderwijs kan immers niet een hele dag zonder directe begeleiding. Dit in tegenstelling tot het voortgezet onderwijs, waar de les van de afwezige leerkracht uitvalt. Het primair onderwijs heeft daarom ‘extra’ medewerkers in dienst die een afwezig personeelslid kunnen vervangen. Deze beschikbare extra medewerkers zijn al op school werkzaam. 

Richtlijnen afwezigheid leerkracht

Uiteraard kan het voorkomen dat een leerkracht ziek wordt of onverwacht verlof op moet nemen. Bij afwezigheid van een leerkracht neemt de unitcoördinator i.o.m. alle collega's verschillende scenario's door op welke wijze invulling kan worden gegeven aan de opvang c.q. het onderwijsaanbod aan de groep van de afwezige collega. Er wordt bijvoorbeeld eerst gekeken of (parttime) collega’s bereid zijn extra te komen werken of dat een onderwijsassistente de groep overneemt onder verantwoordelijkheid van en met ondersteuning van aanwezige leerkrachten. Mogelijk worden de kinderen over meerdere groepen verdeeld met eigen werk. We proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten.

We hebben e.e.a. uitgewerkt in onderstaande richtlijnen:

  • De leerlingen van de groep van de afwezige leerkracht worden de betreffende eerste dag binnen de school niet opgevangen, maar blijven thuis, indien dit mogelijk is. Iedere leerkracht zorgt ervoor dat er een mapje (digitaal materiaal) klaar ligt zodat leerlingen thuis aan het werk kunnen.
  • Indien in de loop van de dag blijkt dat de afwezigheid langer duurt worden de ouders/verzorgers middels ISY in kennis gesteld dat de leerlingen van een volgende groep de volgende dag thuis moeten blijven. Omdat we de vervanging roulerend invullen met eigen onderwijzend personeel uit een andere groep, maken we ook gebruik van een roulerend rooster waarbij steeds een andere groep thuis blijft.
  • Voor die ouders/verzorgers die geen opvang kunnen regelen, biedt de school altijd de mogelijkheid tot opvang op school. Dat betekent niet dat de leerlingen lessen volgen, maar er wordt gekeken bij welke andere groepen de leerlingen aan kunnen sluiten.
  • Mocht blijken dat vervanging alsnog geregeld kan worden, dan worden de betreffende ouders/verzorgers hiervan via ISY op de hoogte gebracht en komen alle leerlingen de daarop volgende dag weer naar school. 

Berichtgeving via ISY geldt ook als de afwezige leerkracht gemeld heeft dat het werk weer hervat kan worden.

Volledigheidshalve is een actueel overzicht van richtlijnen c.q. protocol geplaatst op de boekenplank onder ISY.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een aantal medewerkers heeft inmiddels een Masteropleiding genoten, waardoor er intern meer expertise is gekomen.

Zo hebben we een kindercoach, een dyslexiespecialist, een specialist jonge kind, een specialist ergo/bewegingsonderwijs, een geschoolde ICT-er, een gedragsspecialist en twee gecertificeerde interne begeleiders in huis.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Lichamelijke oefening:

  • vrij spel in de gymzaal met diverse materialen;
  • begeleid spel gymzaal, met of zonder materialen (gymles);
  • spelles, tik en wedstrijdspelen, kringspelen;
  • vrij spel buiten, met of zonder materialen;       
  • spel en beweging: kringspelletjes in de klas/gymzaal;
  • 5-minutenspelletjes                               

Nederlandse taal: Tijdens kring besteden we aandacht aan alle kerndoelen van taal middels activiteiten zoals prentenboeken, voorlezen, taalactiverings-spelletjes, kringgesprekken.                

Rekenen en wiskunde: Tijdens de kring besteden we aandacht aan alle kerndoelen van rekenen. Rekenactiviteiten zijn ook geïntegreerd in andere vakken bv tijdens de werk- en gymles.

Wereldoriëntatie is onderverdeeld in:

  • werkles: werken met ontwikkelings-, expressie- en WO-materiaal, voorbereidende schrijfoefeningen, werken met digikeuzebord;
  • tekenen en handvaardigheid,
  • schooltv: koekeloere, huisje boompje beestje 

Muziek: liedjes zingen, ritmes klappen, richting bepalen, muzikale tegenstellingen 

Bevordering van gezond gedrag : sociokring (GDO) 

Sociale redzaamheid: verkeer 

Pauze: korte pauze op het plein onder toezicht. Kinderen mogen meegebracht hapje eten.   

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Levensbeschouwing is onderdeel van WO (Wereldoriëntatie). Onder WO valt ook techniek dat eveneens - afhankelijk van de opdracht en materiaalgebruik - ook kan vallen onder kunstzinnige en creatieve vormgeving. Onder dit vakgebied vallen in ieder geval de vakken handvaardigheid, tekenen en muziek. WO zal toekomstig meer vanuit thema's worden aangeboden gelijk zoals in de groepen binnen unit 1wordt gewerkt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs aan alle kinderen in de leeftijdsgroep 4 t/m 12 jaar.

Basisondersteuning bieden we intern standaard t/m niveau 2 (onderwijs en ondersteuning in de groep); vanaf niveau 3 t/m 4 is dit ook het geval + specifieke ondersteuning; hierbij wordt ondersteuning geboden op school door interne deskundigen en vanaf niveau 4 door externe specialisten.

Basisondersteuning omvat 4 ankerpunten t.w.

  1. Kwaliteitsstandaard
  2. Planmatig en handelingsgericht werken
  3. Specifieke ondersteuning
  4. Ondersteuningsstructuur

De kwaliteitsstandaard wordt uitgedrukt in het arrangement o.b.v. het vigerende toezichtkader van de Inspectie (d.d. 15-09-2020)

Ambities en ontwikkeldoelen (SOP 2021)

  • Visie en koers uitzetten t.a.v. executieve functies
  • Kwaliteitszorg waarborgen. Speciale aandacht voor niveau 3
  • Implementatie, borging en verdieping van iPad-onderwijs rekenen groepen 3 t/m 8 i.c.m. handelend rekenen vanuit de methodiek 'Met Sprongen Vooruit
  • Visie en koers bepalen omtrent 21e-eeuwse vaardigheden in samenhang met unitwerken en talentontwikkeling
  • Herijken GDO-principes; normen en waarden bepalen, vastleggen in regels en afspraken en deze borgen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het schoolondersteuningsprofiel op bladzijde 9 staan onze ambities en ontwikkeldoelen vermeld. Zie ook in de samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel.

Aanvullend linken we ook aan de in het schoolplan opgenomen ambities.

Vanuit beide documenten is een extra impuls vanuit het NPO-plan gekoppeld aan o.a. Executieve functies, Begrijpend lezen en Woordenschat. De aanwezige expertise van collega's (Intern begeleiders en onderwijsassistenten) binnen school wordt hiertoe extra ingezet. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

OBS de Wissel is geen VVE school, maar werkt wel met leerlingen die vanuit een VVE-gerelateerde peuterspeelzaal komen.

De school zorgt in haar aanbod dat de leerlingen middels een gerichte aanpak ook volledig aan hun onderwijsbehoefte tegemoet kan komen.

Terug naar boven