Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Een aantal medewerkers heeft inmiddels een Masteropleiding genoten, waardoor er intern meer expertise is gekomen.
Zo hebben we een kindercoach, een dyslexiespecialist, een specialist jonge kind, een specialist ergo/bewegingsonderwijs, een geschoolde ICT-er, een gedragsspecialist en twee gecertificeerde interne begeleiders in huis.
Lichamelijke oefening:
- vrij spel in de gymzaal met diverse materialen;
- begeleid spel gymzaal, met of zonder materialen (gymles);
- spelles, tik en wedstrijdspelen, kringspelen;
- vrij spel buiten, met of zonder materialen;
- spel en beweging: kringspelletjes in de klas/gymzaal;
- 5-minutenspelletjes
Nederlandse taal: Tijdens kring besteden we aandacht aan alle kerndoelen van taal middels activiteiten zoals prentenboeken, voorlezen, taalactiverings-spelletjes, kringgesprekken.
Rekenen en wiskunde: Tijdens de kring besteden we aandacht aan alle kerndoelen van rekenen. Rekenactiviteiten zijn ook geïntegreerd in andere vakken bv tijdens de werk- en gymles.
Wereldoriëntatie is onderverdeeld in:
- werkles: werken met ontwikkelings-, expressie- en WO-materiaal, voorbereidende schrijfoefeningen, werken met digikeuzebord;
- tekenen en handvaardigheid,
- schooltv: koekeloere, huisje boompje beestje
Muziek: liedjes zingen, ritmes klappen, richting bepalen, muzikale tegenstellingen
Bevordering van gezond gedrag : sociokring (GDO)
Sociale redzaamheid: verkeer
Pauze: korte pauze op het plein onder toezicht. Kinderen mogen meegebracht hapje eten.
Levensbeschouwing is onderdeel van WO (Wereldoriëntatie). Onder WO valt ook techniek dat eveneens - afhankelijk van de opdracht en materiaalgebruik - ook kan vallen onder kunstzinnige en creatieve vormgeving. Onder dit vakgebied vallen in ieder geval de vakken handvaardigheid, tekenen en muziek. WO zal toekomstig meer vanuit thema's worden aangeboden gelijk zoals in de groepen binnen unit 1wordt gewerkt.
Wij bieden onderwijs aan alle kinderen in de leeftijdsgroep 4 t/m 12 jaar.
Basisondersteuning bieden we intern standaard t/m niveau 2 (onderwijs en ondersteuning in de groep); vanaf niveau 3 t/m 4 is dit ook het geval + specifieke ondersteuning; hierbij wordt ondersteuning geboden op school door interne deskundigen en vanaf niveau 4 door externe specialisten.
Basisondersteuning omvat 4 ankerpunten t.w.
- Kwaliteitsstandaard
- Planmatig en handelingsgericht werken
- Specifieke ondersteuning
- Ondersteuningsstructuur
De kwaliteitsstandaard wordt uitgedrukt in het arrangement o.b.v. het vigerende toezichtkader van de Inspectie (d.d. 15-09-2020)
Ambities en ontwikkeldoelen (SOP 2021)
- Visie en koers uitzetten t.a.v. executieve functies
- Kwaliteitszorg waarborgen. Speciale aandacht voor niveau 3
- Implementatie, borging en verdieping van iPad-onderwijs rekenen groepen 3 t/m 8 i.c.m. handelend rekenen vanuit de methodiek 'Met Sprongen Vooruit
- Visie en koers bepalen omtrent 21e-eeuwse vaardigheden in samenhang met unitwerken en talentontwikkeling
- Herijken GDO-principes; normen en waarden bepalen, vastleggen in regels en afspraken en deze borgen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schoolondersteuningsprofiel op bladzijde 9 staan onze ambities en ontwikkeldoelen vermeld. Zie ook in de samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel.
Aanvullend linken we ook aan de in het schoolplan opgenomen ambities.
Vanuit beide documenten is een extra impuls vanuit het NPO-plan gekoppeld aan o.a. Executieve functies, Begrijpend lezen en Woordenschat. De aanwezige expertise van collega's (Intern begeleiders en onderwijsassistenten) binnen school wordt hiertoe extra ingezet.
OBS de Wissel is geen VVE school, maar werkt wel met leerlingen die vanuit een VVE-gerelateerde peuterspeelzaal komen.
De school zorgt in haar aanbod dat de leerlingen middels een gerichte aanpak ook volledig aan hun onderwijsbehoefte tegemoet kan komen.