Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool

Kronenburgerstraat 3 A 7271 GD Borculo

Schoolfoto van Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool

Het team

Toelichting van de school

Op de HW Heuvelschool werken ongeveer 18 teamleden.

De school heeft nauwe contacten met opleidingsscholen; ieder jaar zijn er meerdere stagiaires aanwezig. 

De groepsverdeling wordt elk jaar via de nieuwsbrief met ouders gecommuniceerd. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij het zoeken van vervangers proberen we zoveel mogelijk vaste vervangers aan te trekken of een interne oplossing te zoeken.

Wij hanteren de volgende stappen:

1. We zoeken een vervanger voor de groepsleerkracht, volgens de procedure van de stichting OPONOA .

2. Personen met niet-lesgevende taken worden ingeschakeld. Hierbij wordt in acht genomen dat dit niet voor een langere termijn kan, aangezien de specifieke taken van die persoon in het gedrang komen. (klassen-assistent, geschikte stagiaires, directie, interne begeleiding) Het al dan niet voor inval geschikt zijn van een stagiaire is ter beoordeling van de leerkracht en directeur. Indien zij worden ingezet is dit onder verantwoording van de directeur.

3. De groep wordt over andere groepen verdeeld. Ook dit kan slechts voor een beperkte tijd.

4. Als tenslotte de nood aan de man is, wordt een groep naar huis gestuurd. Dat wordt een dag van tevoren aan de ouders meegedeeld. Hierbij wordt er gehandeld volgens de richtlijnen van de hoofdinspectie. Opvang wordt gerealiseerd voor kinderen die niet thuis kunnen blijven.   

In het allerlaatste geval behoren de volgende opties tot de mogelijkheden:

- Steeds een andere groep naar huis laten gaan;

- De 4-jarigen van groep 1 thuis laten opvangen. Zij zijn immers niet leerplichtig.  De overige leerlingen verdelen over de andere kleutergroepen. De op deze wijze vrijgemaakte leerkracht kan dan naar behoefte worden ingezet.  

Let wel, dit zijn uiterste maatregelen in een extreme niet te verwachten situatie. Altijd verplicht de school zich vooraf goed met de ouders te communiceren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 oefenen de leerlingen met tellen, cijfers, letters en woordklanken. Daarnaast krijgen zij les in natuur, techniek, ruimte, tijd, beeldende vorming, Engels en gym. De overheid heeft hiervoor kerndoelen vastgesteld. Daarin staat globaal wat leerlingen in groep 1 tot en met 8 moeten leren. De leerstof in groep 1 en 2 bereidt kinderen voor op de leerstof in groep 3. Zo ontstaat er een doorgaande leerlijn.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Hoe leraren het aanbod verdelen over de schoolperiode en hoeveel tijd er per week aan een vak wordt besteed, is volledig aan de school zelf. In de wet staat alleen welke vakken op de basisschool aan bod moeten komen. Niet alle vakken worden in bovenstaand schema benoemd, denk hierbij bijvoorbeeld aan programmeren, techniek en mediawijsheid. 

Oponoa investeert flink in bewegingsonderwijs  

Bij OPONOA vinden we het belangrijk dat leerlingen bewegen en sporten. Dit schiet in onze huidige samenleving er soms bij in: het is niet meer vanzelfsprekend dat kinderen lid zijn van een sportclub en ook buiten spelen is soms minder goed mogelijk. Toch is bewegen belangrijk. Daarom wordt er op alle OPONOA-scholen in alle groepen per week 2 lessen bewegingsonderwijs gegeven door vakleerkrachten. Ook gaan de leerlingen kennis maken met een aantal teamsporten, waarbij wordt samengewerkt met sportverenigingen.Bewegen en sporten is leuk. Kinderen leren er mee te winnen, verliezen en samenwerken in een team. Het zelfvertrouwen wordt erdoor vergroot en uiteindelijk komen de leerlingen hierdoor tot betere leerprestaties.

Onze school heeft naast de gymlessen ook contacten met Beweegwijs. Zij zorgen voor meer beweging en variatie tijdens en na de lessen. Naast bewegingsonderwijs worden er bridgelessen aangeboden en worden er buitenschoolse activiteiten aangeboden door externen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze basisschool staat open voor alle kinderen. Als we moeten beslissen over toelating, wordt bekeken of we de nodige deskundigheid in huis hebben om het kind een verantwoorde opvang te bieden.

De doelstelling hierbij is om op een goede manier bij te dragen aan een optimale ontwikkeling van het kind. Factoren van deskundigheid, mogelijkheden en taakbelasting worden besproken. Als we besluiten tot toelating zal er op basis van een plan van aanpak, dat samen met ouders wordt opgesteld, gehandeld worden. Tussentijds vinden er, waar nodig, evaluatiemomenten plaats. De evaluatie en de voortgangsprocedure bekijken we van jaar tot jaar.

Extra ondersteuning die door de school kan worden geboden:

· Leer- en ontwikkelingsondersteuning

· Sociaal- emotioneel en gedragsondersteuning

· Fysiek medische ondersteuning

· Opvoed- en opgroei ondersteuning

U kunt hierbij denken aan onderwijs aan anderstalige leerlingen, hulp aan leerlingen met een handicap, hulp aan begaafde en hoogbegaafde leerlingen.

Wanneer een leerkracht signaleert dat een leerling extra zorg nodig heeft, wordt dit altijd teruggekoppeld naar ouders. Wanneer de zorg groot blijft, kan het wenselijk zijn dat de zorgcoördinator bij deze gesprekken aanschuift om de zorg breder in kaart te brengen en mee te denken over mogelijke aanpassingen die gerealiseerd kunnen worden binnen de groep. Mocht dit niet voldoende opleveren en is er meer ondersteuning nodig, dan kan de school gebruik maken van de expertise van het samenwerkingsverband IJssel/Berkel of het Voormekaar team vanuit de gemeente, afhankelijk van de hulpvraag van ouders en school. Bij ons op school komen diverse externe specialisten voor het begeleiden van individuele leerlingen zoals onder andere: logopedist, fysiotherapeut, ergotherapeut, dyslexiespecialist en diverse ambulante begeleiders vanuit het samenwerkingsverband.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het schooljaar 2022-2023 investeren we extra tijd voor de plusgroep. Eén leerkracht is daarvoor één dag vrijgeroosterd. Daarnaast is er een extra onderwijsassistent aangesteld om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te begeleiden. Dit is mogelijk door inzet van NPO gelden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool.Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. Aan het einde van de peuterperiode mag het kind, net voordat het vier jaar wordt, 4 dagen bij ons op school komen wennen. 

Terug naar boven