Daltonschool St Joris

Hoflaan 4 7271 BR Borculo

  • Schoolfoto van Daltonschool St Joris
  • Schoolfoto van Daltonschool St Joris
  • Schoolfoto van Daltonschool St Joris
  • Schoolfoto van Daltonschool St Joris
  • Schoolfoto van Daltonschool St Joris

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf 2015 moeten alle kinderen in groep 8 van het basisonderwijs verplicht een eindtoets maken. De eindtoets die wordt afgenomen in april, is landelijk en objectief. Het is geen examen. Kinderen kunnen niet slagen of zakken voor de toets.

De eindtoets meet de kennis die kinderen hebben op het gebied van taal en rekenen. De eindtoets is dus een hulpmiddel om vast te stellen of het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs inhoudelijk goed op elkaar aan zullen sluiten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Presteren is een relatief begrip. Het is belangrijk dat kinderen op school resultaten bereiken, maar het te behalen niveau is voor ieder kind verschillend. Met onze vorm van onderwijs wordt getracht de ontwikkelingsfasen van elk kind zo optimaal mogelijk te begeleiden. Om de kwaliteit van de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen, wordt gebruik gemaakt van het Cito leerlingvolgsysteem en de methode gebonden toetsen. Wij streven naar een score die ligt op of boven het landelijke gemiddelde.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In de eerste periode (september/oktober) van groep 8 vinden gesprekken plaats met het kind en de ouders, waarin o.a. het advies van de school m.b.t. het voortgezet onderwijs wordt besproken. Dit advies komt tot stand door overleg tussen directie, IB-er en leerkrachten van de bovenbouw. Vóór 1 maart geeft de school, in een gesprek met ouders en het kind, schriftelijk het definitieve V.O. advies. Vanaf groep 6 wordt hier al met kinderen en ouders over gesproken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast de cognitieve en persoonlijke ontwikkeling hechten we ook veel waarde aan een positief schoolklimaat. Heldere gedragsregels scheppen duidelijkheid en veiligheid. Hiermee geven wij weer hoe wij met elkaar om willen gaan.

Wij werken op onze school vanuit SchoolWide Positive Behavior Support (PBS). PBS is gericht op het creëren van een omgeving waarin positief gedrag wordt ver­sterkt, waardoor het leren wordt bevorderd. Het richt zich vooral op preventie, het versterken van gewenst gedrag en het voorkomen van gedragsproblemen. De kernwaarden veiligheid, respect en verantwoordelijkheid, waaraan het gewenste gedrag getoetst is, sluiten aan bij onze Daltonvisie.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 6 februari 2017 heeft de inspectie onze school bezocht en de kwaliteit van het onderwijs op 8 standaarden beoordeeld.
Hiervan kregen 6 standaarden de beoordeling goed en 2 standaarden werden als voldoende beoordeeld.

Volgens de inspectie werkt op onze school een stabiel team dat degelijk onderwijs verzorgt en tegelijkertijd ambitieus is en aandacht heeft voor de verdere verbetering van de kwaliteit. Op de school is sprake van een positieve leeromgeving met duidelijke (gedrags)regels.
Daltonschool St. Joris werkt op een goede manier aan een veilige school. De inspectie handhaaft het basisarrangement op onze school

Vanuit de goede beoordeling mocht de school deelgenomen aan het jurytraject 'Excellente school'. In januari 2018 heeft de school 
het predicaat Excellente school ontvangen met als excellentie profiel 'Het pedagogisch klimaat en pedagogisch handelen'. 

Terug naar boven