<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Obs Kiezel en Kei ziet Wetenschap en techniek als een belangrijk onderdeel voor de toekomst van de kinderen. Dit wordt aangeboden in ons eigen wetenschaps- en technieklokaal, maar ook klassikaal en in hoeken.
In ons technieklokaal kan er getimmerd, gezaagd en geboord worden, maar ook is er ruimte om te experimenteren met verschillende technische en computergestuurde materialen.
Techniek is deels geïntegreerd in de verschillende vakken en thema’s. Wij hebben ook een eigen leerlijn techniek en programmeren.
In groep 1 en 2 oefenen de leerlingen met tellen, cijfers, letters en woordklanken. Daarnaast krijgen zij les in natuur, techniek, ruimte, tijd, beeldende vorming, Engels en gym. De overheid heeft hiervoor kerndoelen vastgesteld. Daarin staat globaal wat leerlingen in groep 1 tot en met 8 moeten leren. De leerstof in groep 1 en 2 bereidt kinderen voor op de leerstof in groep 3. Zo ontstaat er een doorgaande leerlijn.
Hoe leraren het aanbod verdelen over de schoolperiode en hoeveel tijd er per week aan een vak wordt besteed, is volledig aan de school zelf. In de wet staat alleen welke vakken op de basisschool aan bod moeten komen. Niet alle vakken worden in bovenstaand schema benoemd, denk hierbij bijvoorbeeld aan programmeren, techniek en mediawijsheid.
Het is belangrijk dat leerlingen bewegen en sporten. Dit schiet in onze huidige samenleving er soms bij in: het is niet vanzelfsprekend dat kinderen lid zijn van een sportclub en ook buiten spelen is soms minder goed mogelijk. Toch is bewegen belangrijk. Daarom wordt er op alle OPONOA-scholen in alle groepen per week 2 lessen bewegingsonderwijs gegeven, één les door een vakleerkracht en één les door een leerkracht van school. Ook gaan de leerlingen kennis maken met een aantal teamsporten, waarbij wordt samengewerkt met sportverenigingen. Bewegen en sporten is leuk. Kinderen leren er mee te winnen en verliezen en samenwerken in een team. Het zelfvertrouwen wordt erdoor vergroot en uiteindelijk komen de leerlingen hierdoor tot betere leerprestaties. Onze school heeft naast de gymlessen ook contacten met Beweegwijs. Zij zorgen voor meer beweging en variatie tijdens en na de lessen. Naast bewegingsonderwijs worden er bridgelessen aangeboden en worden er buitenschoolse activiteiten aangeboden door externen
In het schoolondersteuningsprofiel van onze school staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. We maken daarin onderscheid tussen basisondersteuning en extra ondersteuning. Basisondersteuning is de ondersteuning die iedere school in de regio biedt. De basisondersteuning is voor alle scholen, en dus voor alle kinderen, gelijk. Voor ieder kind dat extra ondersteuning nodig heeft maken we een arrangement op maat. Deze extra ondersteuning wordt toegekend en betaald door het samenwerkingsverband IJssel | Berkel. Daarnaast bieden sommige scholen zelf extra ondersteuning aan kinderen die tijdelijk extra begeleiding nodig hebben.
Ondersteuningsteam (OT)
Onze school kent een ondersteuningsteam voor de bespreking van kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. U als ouder wordt altijd uitgenodigd om deel te nemen aan de bespreking over uw kind. Aan het ondersteuningsteam nemen verder deel:
· leerkracht
· intern begeleider
· onderwijscoach (vanuit het samenwerkingsverband)
· gezinscoach (vanuit jeugdhulp / Centrum voor Jeugd en Gezin)
Daarnaast kunnen ook partners op afroep deelnemen aan het overleg, bijvoorbeeld een orthopedagoog.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Jaarlijks evalueren wij met het team of er voldoende kennis en vaardigheden bij het team aanwezig zijn om de leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte optimaal te kunnen begeleiden. Waar nodig worden er scholingsmomenten ingepland om op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen gericht op de verschillende ondersteuningsbehoefte van de leerlingen.
Samenwerking met de peuteropvang
We werken samen met kinderopvangorganisatie Partou in het gebouw en Avonturijn buiten het gebouw van de school.
Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. Om de peuter langzaam te laten wennen aan de basisschool organiseren we regelmatig momenten waarbij de peuters van Partou meedraaien met de leerlingen van groep 1-2-3. Aan het einde van de peuterperiode mag het kind, net voordat het vier jaar wordt, vijf ochtenden op de basisschool wennen. Met de ouders van peuters met een VVE indicatie hebben we iedere drie maanden voortgangsgesprekken. De zorgcoördinator is hierbij aanwezig. Zij bezoekt ook de peutergroepen om de peuters beter te leren kennen. Om de doorgaande lijn van peuter-/kinderopvang naar groep 1 van obs Kiezel en Kei te waarborgen, hebben de leerkrachten van groep 1 en 2 regelmatig contact met de pedagogische medewerkers van peuter-/kinderopvang. Zij bespreken dan diverse aspecten die te maken hebben met de ontwikkeling van het jonge kind. We werken steeds meer samen. Gezamenlijke activiteiten zijn BeweegWijs, prentenboek voorlezen en er worden samen activiteiten ondernomen bij gezamenlijke thema’s
Onderwijs begint bij het jonge kind. Een goede start op de basisschool zorgt voor een betere ontwikkeling in de hierop volgende jaren. We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Dit is de basis van het aanbod aan het jonge kind.
Bij de kleuters is het spel veelal het uitgangspunt. De onderbouwleerkracht begeleidt en stimuleert tijdens het spel. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten en thema’s weggezet. Wij volgen de ontwikkeling van kleuters meer door te observeren dan door te toetsen.
Ons onderwijs aan de jongste kinderen:
- Heeft een rijke, betekenisvolle speel- leeromgeving. Spel staat hierbij centraal.
- Maakt gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van jonge kinderen.
- Is betekenisvol omdat activiteiten en spel altijd verbonden zijn aan een thema.
- Is gevarieerd door een grote variatie aan ontwikkelingsmaterialen en speel-leermaterialen.
- Is uitdagend voor de kinderen.
- Geeft veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Leert de kinderen goed samen te spelen en werken
Kinderen worden in de ontwikkeling gevolgd door observaties. Deze observaties, met de leerlijnen vanuit het SLO als leidraad, worden gebruikt om het lesaanbod af te stemmen op de fase van ontwikkeling van het kind. Hierdoor kunnen we kinderen blijven uitdagen of eventuele zorg over de ontwikkeling tijdig signaleren.
Overgang naar groep 3 Door de combinatie groep 1-2-3 is er een heel natuurlijke overgang van groep 1-2 naar groep 3. De kinderen van groep 2 krijgen al veel voorbereidend lezen en rekenen mee van groep 3 en de kinderen van groep 3 kunnen ook nog spelen. Dit zorgt voor een goede doorgaande lijn en doet recht aan de behoefte aan spel van alle kinderen. Leren in speelsituaties is bijvoorbeeld ook onderdeel van het oefenen met rekenen en lezen.