Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Jaarlijks wordt de doorstroomtoets afgenomen. Naar aanleiding van deze toets wordt een analyse gemaakt.
Op basis van deze analyse worden er, indien nodig, interventies ingezet.
Komend schooljaar zijn dat:
-Doorgaande lijn voor spelling
-Doorgaande lijn voor executieve functies
-Doorgaande lijn voor technisch lezen en begrijpend lezen.
-Implementatie digitale geletterdheid
Een uitgebreide toelichting op deze punten kunt u lezen in hoofdstuk 2.4.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Obs Noord volgt een cyclisch model. Hierin worden twee maal per jaar de resultaten geanalyseerd. Naar aanleiding van deze analyse wordt een verbeterplan opgesteld waarin de interventies worden vastgelegd. Bij de volgende meting wordt er gekeken wat de resultaten van de interventies zijn. Ook dit wordt weer geanalyseerd/geëvalueerd en indien nodig worden er nieuwe interventies vastgelegd.
Toetsen: De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde, niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Hierin staan alle niet-methode gebonden toetsen vermeld. De methodegebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes.
De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken:
- Groepsbespreking: Twee keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen leerkracht en zorgcoördinator georganiseerd waarbij de groepwordt besproken.
- Presenteer je eigen groep: Twee keer per jaar worden de LOVS resulaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Hierin worden mogelijke oorzaken benoemd en interventies besproken en gedeeld. De definitieve interventies worden opgenomen in het verbeterplan en zijn terug te zien in de weekroosters.
- Individueel niveau: Alle leerlingen worden individueel gevolgd middels het leerlingoverzicht. Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben (eigen leerlijn) worden gevolgd middels een ontwikkelingsplan (OP) of een ontwikkelingsperspectief (OPP).
Wij volgen onze leerlingen door de gehele basisschooltijd.
Op basis van het totale beeld van de leerling: inzet, motivatie, werkhouding, sociaal emotioneel, resultaten methodetoetsen en resultaten Cito-toetsen, wordt het advies gegeven voor het voortgezet onderwijs.
Vanaf schooljaar 2023-2024 heet de eindtoets landelijk anders. Men noemt het nu een doorstroomtoets. Deze doorstroomtoets wordt afgenomen in februari. De eindtoets komt dus te vervallen.
Hoe gaat de procedure:
Eind groep 7 geven wij als basisschool een indicatie voor het advies.
In groep 8 krijgen de leerlingen in november het voorlopig schooladvies. Zoals aangegeven nemen wij hier het totale beeld van de leerling mee.
In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets gemaakt. Halverwege maart wordt de uitslag hiervan bekend. Mocht een leerling hoger scoren dan het gegeven advies dan wordt het advies naar boven bijgesteld, mits het in het belang is van de leerling dit niet te doen. Hier worden ouders en de leerling altijd over geïnformeerd.
Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen en ouders het definitieve advies.
In de week van 25-31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
Het is van belang tijdig te gaan kijken bij voortgezet onderwijs scholen, zodat er tijdig een keuze gemaakt kan worden voor een voortgezet onderwijs school. Uiterlijk 12 mei maakt de VO school een besluit over de toelating.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Veiligheid/ vertrouwen
Wij bieden een school waar iedereen zichzelf mag zijn en zich prettig voelt. Wanneer je je veilig en prettig voelt kom je tot ontwikkelen en leren. Dit ontwikkelen en leren mag in je eigen tempo, voor zover dat mogelijk is in ons onderwijssysteem.
Respect
Naast het bieden van onderwijs vinden wij het belangrijk leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en met de omgeving te leren omgaan. Deze vaardigheden worden onder begeleiding van de leerkrachten aangeleerd en geoefend.
Samen
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren samen werken; samen weet je immers meer dan alleen. Samenwerken kan voor verrassende uitkomsten zorgen en bovendien neemt samenwerken een belangrijke plaats in onze maatschappij in. Een maatschappij die o.a. vraagt om vaardigheden als kritisch en probleemoplossend denken, keuzes maken, beargumenteren, samenwerken, reflectievermogen bezitten en creatief denken. Het woord ‘SAMEN‘ staat voor de manier waarop het team de begeleiding van de leerling realiseert. De leerkrachten begeleiden, coachen, motiveren en enthousiasmeren de leerlingen. Kindgesprekken en contacten met ouders spelen hierbij een belangrijke rol, want samen bereik je meer!
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.