Christelijke Basisschool De Bron

De Blink 1 8701 LV Bolsward

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Bron
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Bron
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Bron
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Bron
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Bron

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Uit onvrede over het gebruik van de bestaande eindtoets (Route8) hebben de leerkrachten van de bovenbouw in goed overleg met de schoolleiding onderzoek gedaan naar mogelijke alternatieven. De keus is gevallen op het gebruik van de IEP-eindtoets van ICE. Deze papieren eindtoets sluit goed aan bij de belevingswereld van de kinderen. Dit zorgt voor een goede interesse en motivatie. In 2020 is er vanwege corona geen eindtoets afgenomen. In 2021 hebben we voor het eerst gebruik gemaakt van de IEP-eindtoets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

CBS De Bron wil een plek zijn waar een kind tot volle groei komt. Het kind mag zich zoveel mogelijk ontwikkelen op eigen niveau en in eigen tempo. De dagelijkse ervaring, observaties en toetsen die aansluiten bij de methodes helpen ons de ontwikkeling van uw kind te volgen. Daarnaast gebruiken wij landelijk genormeerde toetsen van het Cito om ons onderwijs te evalueren en om de niveau-ontwikkeling van de kinderen te volgen.  Door gesprekken met ouders/verzorgers en twee keer per jaar een rapport blijft u op de hoogte van de ontwikkeling van uw kind.

Het leerlingvolgsysteem (LOVS):

Naast methodetoetsen en observaties van de leerkracht gebruikt de school ook toetsen die een landelijke normering hebben, de Cito-toetsen. De resultaten van deze toetsen worden in een leerlingvolgsysteem ingevuld en daarmee wordt de ontwikkelingslijn van leerlingen in kaart gebracht. Aan het eind van groep 8 zijn de resultaten vanaf groep 6 van dit leerlingvolgsysteem leidend voor de vervolgkeuze naar het voortgezet onderwijs. Daarnaast wordt de eindtoets van IEP gebruikt voor de afronding van het basisonderwijs.

Groeps- en leerlingbesprekingen:

Individuele leerlingbesprekingen tussen leerkracht en IB’er vinden 4x per jaar plaats, deze planning is in het jaarrooster opgenomen. Na de Cito-toetsen worden groepsbesprekingen georganiseerd. De leerkracht bespreekt hierin samen met collega’s en de interne begeleider de resultaten van de groep. Er wordt nagedacht over eventuele maatregelen die nodig kunnen zijn voor de groep. Naar aanleiding van de groepsbespreking worden, als dat nodig is, individuele leerling besprekingen afgesproken In de maanden maart en april vinden altijd gesprekken plaats met ouders/verzorgers van kinderen die mogelijk wel of niet doubleren. De uitkomsten van de methodegebonden toetsen, de observaties en de resultaten van het leerlingvolgsysteem worden dan uitgebreid besproken. In de maanden mei en juni is er dan een afrondend gesprek waarin wordt bepaald of een kind wel of niet doubleert. Over doublures wordt de directeur altijd intern geïnformeerd door de interne begeleider. Het eindbesluit om een kind te laten zitten is altijd een besluit van school.

     

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goed toekomstperspectief is niet alleen afhankelijk van kennis. Wie je bent, hoe jij je gedraagt en hoe je omgaat met anderen is minstens zo belangrijk. Daarom besteden wij op school aandacht aan gedrag, houding en taalgebruik. Spelregels en afspraken worden aan het begin van het schooljaar met de kinderen besproken. Zo proberen wij o.a. pestgedrag te voorkomen. Om de kinderen te leren hoe zij in diverse sociale situaties goed kunnen handelen en reageren hebben wij de methode Kwink. We handelen telkens vanuit drie uitgangspunten; respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. In alle bouwen is dit zichtbaar gemaakt met posters.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven