Dalton Basisschool de Oosterbrink

Boijlerweg 88 8392 NK Boijl

Schoolfoto van Dalton Basisschool de Oosterbrink

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij vinden dat onze school goede resultaten heeft bereikt, wanneer de leerling op die school voor voortgezet onderwijs terecht komt waar hij/zij thuishoort. Drie jaar na het verlaten van de basisschool krijgen we de resultaten van oud-leerlingen toegestuurd, zodat we kunnen constateren dat zij het over het algemeen goed doen in het vervolgonderwijs.

Al jaren maken we op de Oosterbrink gebruik van de Route8 eindtoets. Vanaf schooljaar 2023-2024 vervalt de eindtoets en gaan we gebruik maken van de doorstroomtoets van Route8. Alle leerlingen uit groep 8 doen mee aan de eindtoets, slechts heel bijzondere redenen, kunnen een uitzondering teweeg brengen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Cito-toetsen/Zelfevaluatie
Twee keer per jaar nemen wij de Cito-toetsen af. We maken gebruik van het programma “CITO LOVS” en “Parnassys” om de resultaten te analyseren en de tussen- en eindopbrengsten te waarderen. Naar aanleiding van de Cito toetsen in februari wordt er ieder jaar een rapport geschreven “Zelfevaluatie”. Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn:
* Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les?
* Veiligheid en schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig?
* Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg?
* Sturen, kwaliteitszorg en ambitie; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam?

Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd. Met onze ZE leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie.

We maken groepsplannen voor de vakgebieden rekenen en lezen. In de groepen 3 t/m 5 worden groepsplannen voor technisch lezen gemaakt. Vanaf groep 6 wordt dit een groepsplan voor begrijpend lezen. Voor het vak spelling werken we met een plan van aanpak. In een groepsplan wordt voor een periode van 20 weken het onderwijs aan alle leerlingen in de groep beschreven. Het beschrijft de doelen voor deze periode en ook wat de kinderen (extra) nodig hebben om deze doelen te bereiken (op grond van het groepsoverzicht).

Het groepsplan is een praktisch document, dat de leerkrachten ondersteunt bij het omgaan met verschillen tussen kinderen in de groep. De leerlingen worden geclusterd in drie groepen: bovengemiddeld, groepsgemiddeld en risicogroep. Dit komt terug in de dagelijkse planning. Daar waar de leerstof niet beklijft, wordt dit leerstofonderdeel doorgepland in de dagelijkse planning. Dit kan extra ondersteuning zijn aan de hele groep, een aantal leerlingen of een individuele leerling.

In grote lijnen betekenen de instructiegroepen het volgende:
- plus: minimale instructie
- groepsgemiddeld: basisinstructie
- risicogroep: extra (verlengde) instructie

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Bij het maken van een schooladvies maken we gebruik van de Plaatsingswijzer. In de plaatsingswijzer worden vanaf groep 6 de resultaten van de methodeonafhankelijke toetsen bijgehouden. Naast het advies via de plaatsingswijzer, nemen wij ook kindkenmerken mee in de doorverwijzing.  Hierbij kunt u denken aan: is de leerling gemotiveerd, is het een doorzetter, kan het plannen, heeft de leerling zijn/haar spullen voor elkaar, etc. In overleg met de ouders en alle verzamelde data maken we dan een voorstel voor het vervolgonderwijs. 

Ook is er altijd een warme overdracht met het voortgezet onderwijs, waarbij we de leerlingen met de gekozen school doornemen, om te kijken wat de leerling nodig heeft. Blijkt uit de eindtoets dat een leerling toch een niveau hoger kan, dan kunnen we dit i.o.m. ouders bijstellen. We stellen nooit naar beneden bij. Wij vinden het belangrijk om kansrijk te adviseren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vertrouwen: ‘Geloof erin, dat is het begin!’
We hebben vertrouwen in de mogelijkheden en talenten van ieder kind. We zijn helder, duidelijk, en transparant. We staan open voor de mening van anderen vanuit veiligheid en positiviteit. Door te leren goed samen te werken en kennis te delen met elkaar, werken we aan (zelf)vertrouwen.

Vreugde en plezier: ‘Plezier hebben in wat je doet is de basis van succes.’
Op school ligt de basis van plezier in het krijgen van aantrekkelijk en interessant onderwijs. Dit gaat samen met humor, enthousiasme en flexibiliteit. Vanuit het plezier in het werken/leren en omgaan met elkaar ontwikkelen kinderen vaardigheden.

Respect: ‘Mogen zijn wie je bent of wilt zijn.’
Op onze school gaat iedereen op respectvolle wijze met elkaar om. Iedereen is uniek en heeft karaktervormende eigenschappen die gerespecteerd worden door zowel de kinderen, leerkrachten als ouders. Doordat we mét elkaar en niet óver elkaar praten, laten we iedereen in zijn of haar eigen waarde.

Veelzijdige ontwikkeling: ‘Je zelf ontwikkelen en ontdekken.' 
Het leren van kennis en vaardigheden, samenwerken, ondernemen en ontdekken door actieve en zinvolle leersituaties te organiseren. Verschillen tussen kinderen vormen een belangrijke basis voor ons onderwijs.  Wij besteden aandacht aan leren leren, reflecteren, samenhang zien en het verwoorden van het eigen denkproces.

Zelf ervaren en beleven: ‘Doe, ervaar, beleef en begrijp.’
Kinderen leren door eerst te doen, dan te ervaren en te beleven, vervolgens komen ze tot begrip. Door het kind actief te laten ontdekken, kan het zich met de wereld verbinden. We geven het kind tijd en ruimte om vanuit het doen zelf tot inzicht en begrip te komen, zodat ieder kind kan groeien en bloeien.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Rust en wederzijds respect
  • Sociale redzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven