Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Met de kernvakken rekenen en lezen wordt groepsdoorbrekend gewerkt.
Tijdens de thema's van Alles in één wordt samengewerkt in groep 4 t/m 8.
Kleuters leren op een andere manier dan oudere kinderen, zij leren door middel van spel. Ons onderwijs aan jonge kinderen is ontwikkelingsgericht. We sluiten aan bij de beleving van jonge kinderen door thematisch te werken. Als leidraad gebruiken we hierbij de kerndoelen in ParnasSys.
Door te spelen in de speel- en werkhoeken, spelletjes in de grote en kleine kring en door het inzetten van ontwikkelingsmateriaal werken we aan de ontwikkeling van de jongste kinderen van onze school. Kleuters leren, voordat ze echt gaan leren lezen, dat woorden uit klanken zijn opgebouwd. Wij noemen dat het fonemisch bewustzijn. Ook beginnend rekenen is een groot onderdeel van ons aanbod. Meten en meetkunde komt naar voren tijdens het spelen in de bouwhoek en themahoeken.
Jonge kinderen bewegen graag en veel. De kinderen krijgen 2 keer per week gym van een vakleerkracht. Er wordt gewerkt aan de grove motoriek door te klimmen en klauteren en te bewegen op muziek. De fijne motoriek wordt ontwikkeld met verschillende technieken te knutselen en te tekenen. Ook door het spelen in de zandtafel, de watertafel, met klei etc. stimuleren wij de fijne motoriek van de kleuters.
Ons onderwijs is thematisch. Vanaf groep 4 zijn de vakken taal, begrijpend lezen, Engels en wereldoriëntatie geïntegreerd in de Methode Alles in één. Groep 3 haakt aan bij het thema van groep 4. Een aantal keren per jaar hebben we een thema schoolbreed.
In groep 3 t/m 8 wordt met aandachtsblokjes gewerkt. Daarmee geven de kinderen aan of ze hulp nodig hebben en wel of niet gestoord kunnen worden om samen te werken. Leerkrachten maken ook gebruik van aandachtsblokjes en van timers om de structuur van de les te bevorderen.
Coöperatief leren wordt in alle groepen toegepast.
Weektaken, met daarop mag en moet opdrachten, bevorderen de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de kinderen.Groep 5 t/m 8 werkt met Snappet. Dit is een adaptief onderwijsplatform dat elk kind uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen. De kinderen werken in plaats van in een traditioneel werkboek bij de vakken rekenen en bij spelling en woordenschat deels op een chromebook. De leerkracht maakt het lesplan en en kiest de bijpassende module van Snappet. In de leerkrachtmodule zet zij de les klaar. Deze wordt zichtbaar voor de kinderen op hun eigen device, zodat ze kunnen werken op eigen niveau en aan eigen leerdoelen.
De ondersteuning op onze school is gebaseerd op de principes van hulpverlening, preventie en afstemming. Op de Klimboom hebben wij als doel om tegemoet te komen aan kinderen met speciale onderwijsbehoeften.
Wij denken door middel van onderstaande handelingen hieraan tegemoet te kunnen komen:
- eigen leerlijn en individueel plan opstellen
- opstellen ontwikkelingsperspectief (voor uitstroom naar VO)
- inzet specialisme vanuit SWV 20.01 (het samenwerkingsverband primair onderwijs voor de provincie Groningen en de gemeente Noordenveld klik hier voor meer info) of (preventieve) ambulante begeleiding
Voor de extra ondersteuning beschikt de school over een intern begeleider, een leesspecialist en een leraarondersteuner.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door de inzet van ambulante tijd van de leerkracht en de inzet van de leraar ondersteuner kunnen we de leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter begeleiden.
Het team is geschoold in meer- en hoogbegaafdheid. Het aanbod voor deze leerlingen wordt nog verder ontwikkeld.
Het bestuur van peuterspeelzaal ‘t Clowntje huurt in ons schoolgebouw een lokaal. Het is een belangrijk contact voor onze school omdat de meeste kinderen eerst de peuterspeelzaal bezoeken voor ze naar de basisschool gaan. Vaak is dat sws De Klimboom. De overdracht gebeurt via een door de leidster met de ouders ingevuld overdrachtsformulier, dat mondeling wordt toegelicht. Hierin zijn de resultaten van de peutertoets meegenomen maar vooral de observaties van de leidster zijn leidend.
De dagdelen tot 12.30 uur: maandag en donderdag, dinsdag en vrijdag.
Vanaf 1 oktober 2022 zal er verlengde peuteropvang zijn tot 14.30 uur.
Vroeg Erbij is een expertiseteam voor integrale vroeg-hulp en vroeg-signalering voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Door vroegtijdig passende hulp en ondersteuning te bieden, kunnen problemen op latere leeftijd worden beperkt of wellicht zelfs worden voorkomen. De problemen van jonge kinderen zijn heel divers. Dat vraagt om verschillende deskundigheden. Bij Vroeg Erbij brengt ieder zijn eigen deskundigheid mee. Zo krijgt het kind de ondersteuning die het nodig heeft.
Het Vroeg Erbij Team is een samenwerkingsverband tussen MEE Groningen, GGD Groningen en Jonx.