Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Technieklokaal:
Het leerplein biedt alle mogelijkheden voor een goed techniek aanbod. Onderzoekend en ontwerpend leren staat hier centraal.
- Wereldoriëntatie, taal/ rekenen zit o.a. verweven in de werklessen.
- 1 ochtend in de week wordt er Fries gesproken
- We werken met de methode Blink Geïntegreerd en Blink Lezen. In het aanbod van Blink zoeken we naar schoolbrede thema's waarbij lezen, taal, wereldoriëntatie, burgerschap, kunstzinnige- en creatieve vorming met elkaar integreren.
- Sociale emotionele ontwikkeling methode: Vreedzame school
- Bij taal groep 3-4 is 1.30 uur schrijven meegenomen
Passend onderwijs
Passend onderwijs is gebaseerd op een aantal fundamentele principes:
- Inclusiviteit: Elk kind heeft het recht om deel uit te maken van het reguliere schoolsysteem, ongeacht eventuele beperkingen of speciale behoeften.
- Individuele benadering: Het onderwijs wordt afgestemd op de individuele behoeften en mogelijkheden van elke leerling, met aandacht voor hun unieke talenten en uitdagingen.
- Samenwerking: Scholen werken samen met ouders, leerlingen, specialisten en andere betrokkenen om een ondersteunende en stimulerende leeromgeving te creëren.
- Zorgplicht: Scholen hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt om succesvol te zijn in het onderwijs.
Hoe werkt passend onderwijs?
Iedere school stelt binnen Passend Onderwijs een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op. In dit profiel beschrijft de school de basisondersteuning, de beschikbare deskundigheid, de ondersteuningsvoorzieningen en de partners waarmee samengewerkt wordt. Om ervoor te zorgen dat alle leerlingen op een passende onderwijsplek komen, hebben de scholen samenwerkingsverbanden gevormd met daarin reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. ROOBOL werkt samen met samenwerkingsverband Friesland. Daarnaast biedt ROOBOL voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs aan.Het ondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school. Het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat op de site van samenwerkingsverband Friesland http://www.passendonderwijsinfryslan.nl.
Welke ondersteuning biedt de school?
Iedere school stelt binnen Passend Onderwijs een ondersteuningsprofiel op. In dit profiel beschrijven we welke ondersteuning onze school kan bieden en hoe we dit organiseren.Het ondersteuningsprofiel van onze school is te vinden op de website van de school en op de website van het samenwerkingsverband Friesland (http://swv.passendonderwijs.nl). In dit ondersteuningsprofiel kunt u vinden welke ondersteuning wij kunnen bieden. Het ondersteuningsprofiel van de school speelt ook een rol in het toelatingsbeleid van de school. Het is mogelijk dat wij als school niet bekend zijn met de ondersteuning die uw kind nodig heeft en het daarom niet opgenomen is in ons school ondersteuningsprofiel.Het is niet zo dat de toegang dan geweigerd wordt, wij gaan altijd serieus onderzoeken of wij bepaalde ondersteuning toch kunnen bieden, ook als het niet in het profiel staat. Daarbij rekening houdend met de mogelijkheden en de onmogelijkheden van de school en de leerkrachten. Hierbij staat altijd het belang van het kind voorop.
Grenzen aan de zorg
Hoewel passend onderwijs streeft naar inclusie, zijn er grenzen aan de zorg die scholen kunnen bieden. Situaties waarin de veiligheid van leerlingen in gevaar komt, waar intensieve medische zorg nodig is of waar het leerproces van andere leerlingen verstoord wordt, kunnen leiden tot het bereiken van deze grenzen. In het ondersteuningsprofiel, zoals hierboven aangegeven, wordt beschreven waar de grenzen van de school liggen.
De mogelijkheden van onze zorgverbreding
- De leerbaarheid van een leerling moet zodanig zijn, dat hij of zij het reguliere onderwijsaanbod helemaal of grotendeels kan verwerken.
- Het kind voelt zich veilig en vertrouwd op onze school.
- Het kind kan zich aan de groeps- en schoolregels houden.
- Het kind is in staat om zelfstandig te werken.
- Ouders en school werken nauw samen en komen gemaakte afspraken na.
- De teamleden hebben per kind beperkte mogelijkheden voor intensief overleg met ouders en eventuele instanties die bijdragen aan de zorg.
- De school kent beperkte voorzieningen en middelen voor lichamelijke zorg. De kinderenmoeten in beginsel zelfredzaam/zindelijk zijn.
- De school beschikt slechts over de gangbare communicatiemiddelen en heeft geen extravoorzieningen voor dove of slechthorende kinderen.
De zorg voor kinderen
In onze visie staat de individuele ontwikkeling van de leerling centraal. Het leerstofaanbod wordt daar waar mogelijk aangepast naar de onderwijsbehoeften van de kinderen. Er wordt gewerkt met een gedifferentieerd aanbod waarbij de leerling op zijn/ haar manier wordt uitgedaagd, we hebben hierbij hoge verwachtingen van de kinderen. De leerkracht zorgt ervoor dat iedere leerling tijdens de onderwijsleersituaties een gevoel van veiligheid verwerft. Daarnaast probeert de leerkracht het zelfvertrouwen van de leerlingen te versterken en hun zelfstandigheid en vermogen om verantwoordelijkheid te nemen te bevorderen. Om opbrengstgericht te kunnen werken maken we onder andere gebruik van een goed functionerend leerlingvolgsysteem, namelijk BOOM LOVS. Er worden analyses gemaakt van de resultaten van de kinderen, zowel op school-, groeps- en leerlingniveau.
Rol van de Intern Begeleider
De intern begeleider is een belangrijke spil in het organiseren van leerlingenzorg op school. Zij fungeert als aanspreekpunt voor leerkrachten, ouders en leerlingen en coördineert de ondersteuningsactiviteiten.
Gebiedsteams / Centrum voor Jeugd en gezin
In situaties waarin aanvullende zorg nodig is, werkt de school samen met gebiedsteams en Centra voor Jeugd en Gezin. Deze instanties bieden ondersteuning op het gebied van zorg en welzijn, waardoor onderwijs en zorg beter op elkaar kunnen worden afgestemd.
Procedure schorsing en verwijdering
Schorsing en verwijderen
Soms kunnen ernstige gedragsproblemen of veiligheidskwesties leiden tot schorsing of verwijdering van een leerling. Deze procedures worden zorgvuldig gevolgd, met inachtneming van de rechten van alle betrokkenen (zie: www.roobol.frl Ouders-protocol ‘schorsing en verwijdering’).
Conclusie
Passend onderwijs is een essentieel principe dat streeft naar gelijke kansen voor alle leerlingen. Door middel van samenwerking, individuele ondersteuning en een inclusieve benadering kunnen scholen een omgeving creëren waarin elk kind kan gedijen en zijn volledige potentieel kan bereiken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de Wâldiik denken en werken we inclusief. Hierdoor kunnen we de leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte goed bedienen.
Instroom
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: wij bieden passend onderwijs aan (jonge) kinderen, wij hebben een warme overdracht over de kinderen die van de peuteropvang komen. We werken samen met kinderopvang Vandaag. Op onze school zitten kleuters die op de peuteropvang een VVE indicatie hadden. Deze kinderen bezochten de peuteropvang twee extra dagdelen. Er is overleg met de peuterspeelzaal. Daardoor zijn wij als school op de hoogte van welke kinderen een VVE indicatie hebben. Ook is dit een vraag op het inschrijfformulier voor nieuwe leerlingen.
Samenwerking 2-3
Op woensdag- en vrijdagmiddag werkt groep 2 en 3 samen. We willen rekening houden met de basisbehoeften van kinderen van deze doelgroep; relatie, autonomie (willen leren- eigenaarschap) en competentie. We houden rekening met de ontwikkelingskenmerken van kleuters en schoolkinderen; kleuters zijn niet allemaal tegelijkertijd ineens een schoolkind. Door groep 2 en 3 op gezette tijden te koppelen geven we kinderen de mogelijkheid om te leren met en van elkaar in een situatie die past bij het individuele ontwikkelingsniveau.