Verhoeff-Rollmanschool

Dronenpark 1 2411 HC Bodegraven

  • Schoolfoto van Verhoeff-Rollmanschool
  • Schoolfoto van Verhoeff-Rollmanschool
  • Schoolfoto van Verhoeff-Rollmanschool
  • Schoolfoto van Verhoeff-Rollmanschool
  • Schoolfoto van Verhoeff-Rollmanschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkelingen en de leervorderingen van kinderen te volgen, wordt op school gebruik gemaakt van een observatie- en toetssysteem, het zogenaamde LVS (leerlingvolgsysteem). Voor de groepen 0, 1 en 2 wordt het observatie-instrument leerlijnen Jonge Kind gebruikt. Aan de hand van een analyse van de observatiegegevens kan dan een passend aanbod worden gemaakt om de leerlingen steeds een stap verder te brengen in hun ontwikkeling. Bij groep 3 t/m 8 worden naast de methodetoetsen voor de volgende vakgebieden ook methode onafhankelijke (Cito) toetsen afgenomen: Rekenen & Wiskunde, (Begrijpend) Lezen, Woordenschat, Leestechniek en Leestempo, Spelling en Engels (groep 7 en 8).

De resultaten van de methodetoetsen en CITO toetsen worden op leerlingen- en groepsniveau geanalyseerd door de leerkracht en de Intern Begeleider tijdens de vierjaarlijkse groepsbesprekingen. Daarbij staat de vraag centraal wat de analyse betekent voor het aanbod. Dit wordt verwerkt in de groepsplannen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

  • In november wordt een overleg gepland tussen directeur, intern begeleider, en de leerkrachten van groep 7 en 8 om een voorlopig advies per leerling op te stellen.
  • In januari vindt er een adviesgesprek plaats tussen ouders, kind en leerkrachten van groep 8.
  • In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets.
  • Als de uitslag van de doorstroomtoets binnen is, krijgen de kinderen het definitieve schooladvies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven