Hoe bereikt de school de doelen?
Wij staan voor de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Het is voor ons voortdurend een belangrijk aandachtspunt. We stellen ons daarbij de volgende vragen;
- Doen we de goede dingen?
- Doen we die dingen goed?
- Hoe weten wij dat?
- Vinden anderen dat ook?
- Wat doe ik met deze wetenschap?
Om deze vragen te beantwoorden heeft de school duidelijke informatie, goede instrumenten en een helder beleid nodig. Hiervoor werkt de school nauw samen met de andere scholen van Educatis.
Kwaliteitsbeleid gaat niet alleen over resultaten. Het sociaal-emotionele functioneren van een leerling is een voorwaarde om tot leren te komen.
- Als basis voor ons onderwijs houden we het schoolplan aan. Een keer in de vier jaar wordt het schoolplan gemaakt. In het schoolplan komen de plannen voor de komende vier jaar te staan. Punten uit het strategisch beleidsplan van Educatis, dat ook een keer in de vier jaar wordt geschreven krijgen een plaats in het Schoolplan.
- Uit het schoolplan komt het jaarplan. Deze wordt ook jaarlijks geëvalueerd. Plannen die verwerkt zijn, krijgen een plaats in de borgingsdocumenten. Plannen die nog niet gerealiseerd zijn, komen terug in het volgende jaarplan.
- Elke twee maanden is er een overleg tussen de directie en de IB-ers. Hierin worden zaken besproken m.b.t. de zorg. Aandachtspunten hieruit worden besproken op een personeelsvergadering of komen terecht in een volgend jaarplan.
- De directie heeft iedere week een overleg met elkaar. Hierin worden alle zaken m.b.t. de school besproken.
- Iedere maand is er of een personeelsvergadering of een bouwvergadering (onderbouw en bovenbouw). Tijdens deze vergaderingen komen de onderwijskundige zaken aan de orde.
- Vier keer per jaar is er een groepsbespreking tussen de IB-er en de leerkracht. In deze bespreking worden afspraken gemaakt over individuele leerlingen. Maar er wordt ook gesproken over het onderwijskundig beleid. Wat is de onderwijsbehoefte van de groep en hoe kan hier aan tegemoet gekomen worden.
- Er zijn drie studiemiddagen in een jaar waarop onderwijskundige ontwikkelingen besproken worden.
- Vanuit de Educatisvergaderingen en vanuit de Berseba-vergaderingen kunnen nieuwe ontwikkelingen komen en nieuwe actiepunten.
- In de nieuwsbrieven aan ouders en in de schoolgids wordt verslag gedaan van de voortgang van het onderwijskundig beleid. Op de website staan een aantal documenten die van belang zijn.
Om ons onderwijs te meten gebruiken we de volgende meetinstrumenten:
- De enquêtes die we afnemen via WMK-PO. Het jaar voordat er een nieuw schoolplan komt, wordt een ouderenquête, leerling-enquête en leerkrachtenquête gehouden. Deze worden afgenomen, in een PV besproken en vervolgens worden de actiepunten in een volgend jaarplan gezet. Elke twee jaar wordt de sociale veiligheid gemeten bij ouders en bij leerlingen.
- De trendanalyses vanuit Parnasssys. Jaarlijks (november) maken we een uitdraai van de trendanalyse uit Parnassys. Deze wordt besproken in het team en op individueel niveau. Afhankelijk van de trend worden er acties ondernomen. De trends op groepsniveau worden bij de groepsbespreking besproken.
- De CITO-toetsen vanuit Leerling in Beeld (LIB). Deze toetsen interpreteren we en is zo van invloed op het te voeren beleid.
- De doorstroomtoets van Route 8 Deze toets interpreteren we en is zo van invloed op het te voeren beleid. Dit doen we tijdens de kwaliteitsvergadering in november en in de bouwvergadering.
- De gegevens van de inspectie. De inspectie komt met zekere regelmaat langs, zowel bij Educatis als bij de afzonderlijke scholen. Hun adviezen en aanbevelingen zullen we zo veel mogelijk overnemen.
- De enquête die elke vier jaar afgenomen wordt bij de ouders is ook een belangrijke bron om te kijken of we de goede dingen doen en of we de dingen goed doen.
- Interne audit. Vierjaarlijks vindt een Interne audit op school plaats. Enkele directeuren van een andere school en een begeleider vanuit DE komen dan beoordelen hoe het onderwijs op deze school is.
- Vierjaarlijks vindt er ook een audit plaats vanuit Berseba, specifiek gericht op de ondersteuning aan leerlingen.
- Sociale veiligheid. Jaarlijks wordt door de leerkrachten en de leerlingen de vragenlijsten vanuit Leerling In Beeld Sociaal afgenomen en besproken.
- VO Jaarlijks worden de doorstroomgegevens naar het VO bekeken en beoordeeld.
Hoe en wanneer sturen we ons beleid bij.
- Punten uit het strategisch beleidsplan van Educatis krijgen een plaats in het Schoolplan.
- Als basis houden we het schoolplan aan. Een keer in de vier jaar wordt het schoolplan gemaakt. In het schoolplan komen de plannen voor de komende vier jaar te staan. De plannen worden onder andere ontleend aan de hierboven genoemde meetgegevens. Als extra instrument zal de quick scan van Cees Bos nog afgenomen worden.
- Uit het schoolplan komt het jaarplan. Deze wordt ook jaarlijks geëvalueerd. Plannen die verwerkt zijn, krijgen een plaats in de borgingsdocumenten. Plannen die nog niet gerealiseerd zijn, komen terug in het volgende jaarplan.
- Elke twee maanden is er een overleg tussen de directie en de IB-ers. Hierin worden zaken besproken m.b.t. de zorg. Aandachtspunten hieruit worden besproken op een personeelsvergadering of komen terecht in een volgend jaarplan.
- De directie heeft iedere week een overleg met elkaar. Hierin worden alle zaken mbt de school besproken.
- Iedere maand is er of een personeelsvergadering of een bouwvergadering (onderbouw en bovenbouw). Tijdens deze vergaderingen komen de onderwijskundige zaken aan de orde.
- Vier keer per jaar is er een groepsbespreking tussen de IB-er en de leerkracht. In deze bespreking worden afspraken gemaakt over individuele leerlingen. Maar er wordt ook gesproken over het onderwijskundig beleid. Wat is de onderwijsbehoefte van de groep en hoe kan hier aan tegemoet gekomen worden.
- Er zijn drie studiemiddagen in een jaar waarop onderwijskundige ontwikkelingen besproken worden.
- Vanuit de Educatisvergaderingen en vanuit de Berseba-vergaderingen kunnen nieuwe ontwikkelingen komen en nieuwe actiepunten.
- In de nieuwsbrieven aan ouders en in de schoolgids wordt verslag gedaan van de voortgang van het onderwijskundig beleid. Op de website staan een aantal documenten die van belang zijn.