Kindcentrum Wereldweijde

Cortenhoeve 51 2411 JL Bodegraven

  • Schoolfoto van Kindcentrum Wereldweijde
  • Schoolfoto van Kindcentrum Wereldweijde
  • Schoolfoto van Kindcentrum Wereldweijde
  • Schoolfoto van Kindcentrum Wereldweijde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De belangrijkste eindopbrengst van ons onderwijs is dat elk kind goed in zijn vel zit en klaar is om op een nieuwe school de volgende groeistap te zetten. Bij het meten van de eindopbrengsten speelt het kind dus een centrale rol. Hebben we voor ieder kind passend en uitdagend aanbod georganiseerd? Heeft ieder kind het beste uit zichzelf gehaald? De eindtoets helpt ons om daar zicht op te krijgen. We bekijken de resultaten vanuit bovenstaande perspectieven. Daarnaast gebruiken we de resultaten op de eindtoets om ons onderwijs te evalueren: hebben wij er als school toe gedaan? Hierbij kijken we ook naar het niveau waarop kinderen hun ontwikkeling op school zijn gestart. 

In de afgelopen jaren zijn de leeropbrengsten van onze leerlingen boven het landelijk gemiddelde. Leerlingen worden hun schoolloopbaan gemonitord en leerkrachten maken 2x per jaar een plan waarin de doelen en acties voor de groep beschreven worden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen ons onderwijs houden we de ontwikkeling van de kinderen op verschillende manieren bij. Zo werken we met doelen vanuit de methodes en leerlijnen. De leerlijnen overzien de gehele periode van basisonderwijs en zorgen ervoor dat we de kennis en ontwikkeling op elkaar aan laten sluiten.

Met de groepen 4-8 werken we voor een aantal vakken met digitale middelen, waarin we de groei van de leerlingen bij kunnen houden en kunnen gebruiken voor de aanpak voor de komende periode. Binnen groep 3 ligt de focus op het leren lezen en schrijven van de kinderen. Deze kinderen werken veelal op papier om de motoriek sterk te laten ontwikkelen.

Aan het eind van een periode toetsen we de kennis van de stof op de korte termijn door methodetoetsen af te nemen. We analyseren de toetsen en nemen de kennis mee in de komende periode. Daarnaast leggen we de resultaten vast in ons digitale leerlingvolgsysteem, ParnasSys.

De ontwikkeling van de kinderen in groep 1 en 2 wordt gevolgd door middel van het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep. Hierbij gaan we uit van observaties in de klas/groep waarmee we bijhouden hoe de ontwikkeling van de kinderen verloopt. Het observeren van kleuters doet enorm veel recht aan de grillige ontwikkeling van een kleuter. Mijn Kleutergroep gaat uit van de leerlijn en sluit aan bij de werkwijze voor de peuters binnen ons kindcentrum.

Naast methodegebonden toetsen nemen we bij onze leerlingen methodeonafhankelijke toetsen af, de Cito-toetsen. Per jaar worden er in de groepen 3 t/m 8 verschillende Cito-toetsen afgenomen op het gebied van lezen, spelling en rekenen-wiskunde.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs is een grote stap. Wij bereiden kinderen hier goed op voor en beginnen daar op tijd mee. Eind groep 7 krijgen leerlingen een pre-advies. Dit baseren we vooral op hun leerprestaties voor begrijpend lezen, spelling, technisch lezen en rekenen gedurende hun schoolloopbaan. Daarnaast vormen inzet en werkhouding een belangrijk onderdeel.

In groep 8 is er begin van het schooljaar een voorlichtingsavond voor ouders over de verschillende vormen van voortgezet onderwijs. Kinderen krijgen uitleg in de groep en bezoeken voor januari verschillende VO- scholen bezocht. Er vinden gesprekken plaats tussen kind, ouder en leerkracht over het voorlopig advies.

Tussen 10 en 31 januari 2024 krijgt iedere kind uit groep 8 een voorlopig schooladvies. Het voorlopig schooladvies wordt besproken met kind, ouders en de groepsleerkracht. Het advies is tot stand gekomen in overleg met de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, intern begeleider en directie. Het advies is gebaseerd op de resultaten van de dagelijkse lessen en didactische gegevens uit het Citoleerlingvolgsysteem. Tevens worden ook motivatie, taakgerichtheid, het maken van huiswerk en concentratie van de leerling meegenomen. Vervolgens maken de kinderen in de eerste twee weken van februari 2024 de doorstroomtoets. Krijgt een kind een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geven wij als school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kunnen wij besluiten het advies niet te verhogen. Als school moeten wij dit motiveren.

In de week van 25 maart t/m 31 maart 2024 melden ouders hun kind aan met het definitieve advies op de middelbare school van hun keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat leerlingen zich breed ontwikkelen. Daarom bieden we in een veilige omgeving ruimte aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij geven leerlingen verantwoordelijkheid voor hun leerproces, laten ze met elkaar samenwerken en zorgen dat zij vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn voor de toekomst. Ook besteden wij aandacht aan morele vorming en burgerschap en zorgen we voor een ruim creatief en cultureel aanbod. Hierbij kunt u denken aan aandacht voor goede doelen, leerlingenraad, activiteiten vanuit Kunstgebouw, Missie Moestuin, kerkbezoek, bezoek ouderen en samen projecten bedenken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokken
  • Persoonlijk
  • Liefdevol

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het meest recente rapport over ons onderwijs dateert van maart 2021. De inspectie beoordeelt het bestuur op haar toezicht op de scholen. In het rapport is te lezen dat wij de basis van ons onderwijs binnen KC Wereldweijde meer dan op orde hebben. 

De stichting voor Protestants-Christelijk Primair Onderwijs De Vier Windstreken, verder D4W, voldoet aan de eisen van de inspectie van het onderwijs. Dat betekent dat het bestuur zorgt voor voldoende onderwijskwaliteit en geld op de scholen.

Voor de kwaliteitscultuur heeft de inspectie het oordeel goed afgegeven.

De standaard Kwaliteitscultuur (KA2) waarderen we als Goed. Het bestuur stimuleert een professionele kwaliteitscultuur, leeft deze voor en functioneert transparant en integer.

Een mooi resultaat waar we als kindcentrum meer dan blij mee zijn.

Terug naar boven