De Vier Windstreken hecht veel waarde aan een pedagogisch leer- en leefklimaat, waarin zowel leerlingen als personeel een gevoel van veiligheid en geborgenheid ervaren. Dit draagt immers bij aan een positieve ontwikkeling, functioneren en prestaties van alle betrokkenen.
Met leefklimaat wordt de fysieke schoolomgeving bedoeld. Hier wordt verantwoord toezicht georganiseerd, zonder de toenemende zelfstandigheid van de leerlingen in de weg te zitten.
Het beleidsplan ‘sociale veiligheid’ is onderdeel van het meer algemene integrale veiligheidsplan van De Vier Windstreken. In het beleidsplan veiligheid staan duidelijke richtlijnen waarlangs alle scholen gericht beleid voeren op het terrein van fysieke en sociale veiligheid. Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, professionals en ouders. Een leef- en leerklimaat waarin ons personeel en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
Educatie op het gebied van sociale veiligheid
Hoewel ieder mens uniek is en aanwijsbare culturele, sociale of fysieke verschillen kan ervaren, zijn er per ontwikkelingsfase gemeenschappelijke elementen herkenbaar. Met deze gemeenschappelijke kenmerken als basis leren kinderen omgaan met zichzelf en anderen, hebben we als doel om een positieve kijk op seksualiteit mee te geven en waarden en normen met elkaar te vormen, zodat zij (later) verantwoorde keuzes maken in de omgang met anderen. Door gebruik te maken van een erkende methode willen wij deze doelen behalen en borgen.
Dit doen wij door gebruik te maken van de methode Vreedzame school en Veiligwijs. Deze methoden richten zich op de sociale ontwikkeling, groepsvorming, burgerschap en relationele en seksuele vorming. Naast het methodisch lesgeven, is het onderwerp sociale veiligheid ook in het dagelijks handelen van de leerkracht verweven. Naast deze manier van werken hanteren we onze eigen gedrags- en schoolregels. Het verbieden van gedrag is niet constructief. Daarom zijn onze regels gericht op het benoemen en laten zien van gewenst gedrag. Binnen de aanpak voor sociale veiligheid krijgen de gedrags-, omgangs- en schoolregels aandacht. Hieronder zijn de gedrags- en omgangsregels van de school opgenomen:
- We mogen er zijn en iedereen hoort erbij
- We zijn verantwoordelijk voor ons eigen gedrag
- We lossen conflicten samen op
- We hebben respect voor de wereld om ons heen
- We hebben oog en oor voor elkaar
De Vreedzame school
We gebruiken de 'De Vreedzame School' om kinderen te leren op een andere manier met sociale situaties om te gaan. Elke week krijgen de kinderen een les waarin onderwerpen aan bod komen die helpen om een fijne sfeer te creëren en te leren onderlinge ruzies te voorkomen en/of op te lossen . 'De Vreedzame School' is onderdeel van de cultuur van ons kindcentrum.
De lessen zijn verdeeld over zes thema's door het jaar heen. Deze thema's komen elk jaar aan bod en dat geeft een heel helder beeld voor de kinderen door de jaren heen.
- onze klas
- zelf conflicten oplossen
- communicatie
- gevoelens
- mediatie (samen conflicten oplossen)
- anders en toch samen
Ieder jaar bij de start van het schooljaar werken we in de groep aan een fijne sfeer. Hoe ga je op een fijne manier met elkaar om? De kinderen leren gebruik te maken van opstekers en afbrekers. Hoe voelt het om aardige dingen of nare dingen te horen over jezelf?
Binnen de Vreedzame school hebben kinderen taken die er voor te zorgen dat iedereen bijdraagt aan hoe het gaat in de klas. De kinderen bedenken samen de taken en maken afspraken over wie deze taken uitvoeren. In andere blokken leren we de kinderen hoe ze goed kunnen luisteren naar elkaar. Dat we best van elkaar kunnen verschillen en dat iedereen belangrijk is.
We vinden het belangrijk om van elkaar te weten hoe je je voelt. We praten met de kinderen over gevoelens. Als we een aantal belangrijke lessen gehad hebben, leren we hoe ze zelf hun conflicten op kunnen lossen. Met deze manier van werken geven we de kinderen meer verantwoordelijkheid voor de sfeer en het oplossen van hun eigen problemen. Uiteraard hoort daar wel bij dat wij opletten of het goed gaat en dat er duidelijke regels zijn. Tegelijkertijd leren we de kinderen verantwoordelijk te zijn voor een goede sfeer. Samen werken aan actief burgerschap, deze onderwerpen komen ook in de lessen en methodes voor aardrijkskunde, natuur, geschiedenis en godsdienst aan bod.
Mediatoren
Als er conflicten zijn, is het de bedoeling dat kinderen zelf proberen dit conflict op te lossen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat kinderen onderling elkaar nog beter verstaan, dan wij als volwassenen en dat kinderen in staat zijn om tot goede oplossingen te komen. Wanneer het niet lukt om onderling een probleem op te lossen, kunnen ze hulp vragen aan een bemiddelaar, een mediator. Dit zijn leerlingen uit groep 6, 7 of 8. Deze mediator helpt om een conflict hebben op te lossen. Ieder jaar worden er nieuwe mediatoren opgeleid.
Mocht er zich toch pestgedrag voordoen, dan treedt het pestprotocol in werking.