Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Binnen kindcentrum Wereldweijde hebben we een continurooster. Dit rooster zorgt voor rust en duidelijkheid voor alle kinderen. De kinderen eten samen met hun leerkracht in de klas.
Het rooster hebben we in samenwerking met onze partner Quadrandkindcentra aangevuld met voor- en naschoolseopvang.
De kinderen van de groepen 1 t/m 3 hebben op de vrijdag een vrije middag.
Een prettige sfeer vinden we enorm belangrijk en past bij wie wij als kindcentrum willen zijn. Samen met ouders en kinderen bouwen we hier aan. Dit doen we door op school beleid te hebben op veiligheid, te werken met de methode De Vreedzame School en met u (en uw kind) in gesprek te gaan over hoe het met uw kind gaat. Daarnaast nemen we twee keer per jaar een vragenlijst af en waar nodig passen we dan het beleid aan. Samen werken we aan een fijne sfeer in ons kindcentrum.
Intern en extern vertrouwenspersoon
Binnen Kindcentrum Wereldweijde hebben we een interne vertrouwenspersoon. Deze persoon is aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en personeel bij klachten of onvrede. De interne vertrouwenspersoon kan u adviseren en samen met u bekijken wat de beste weg is voor uw klacht. Hij gaat zorgvuldig met de kwestie om. Onze interne vertrouwenspersoon is: Marcel Langeveld, marcel.langeveld@d4w.nl, bereikbaar maandag t/m vrijdag.
Naast de interne vertrouwenspersoon kunt u kiezen voor het inschakelen van een externe vertrouwenspersoon om u advies te geven over de procedure van uw klacht of het delen van uw zorgen. De externe vertrouwenspersoon van Kindcentrum Wereldweijde is: Albert van der Zalm. Contact gegevens: Albert van der Zalm/ 06- 23814297/ info@albertvanderzalm.nl.
Beleidsplan Sociale Veiligheid van De Vier Windstreken
De Vier Windstreken hecht veel waarde aan een pedagogisch leer- en leefklimaat, waarin zowel leerlingen als personeel een gevoel van veiligheid en geborgenheid ervaren. Dit draagt immers bij aan een positieve ontwikkeling, functioneren en prestaties van alle betrokkenen. Bij leefklimaat wordt de fysieke schoolomgeving beoogd. Hier wordt verantwoord toezicht georganiseerd, zonder de toenemende zelfstandigheid van de leerlingen in de weg te zitten.
Het beleidsplan ‘sociale veiligheid’ is onderdeel van het meer algemene integrale veiligheidsplan van De Vier Windstreken. In het beleidsplan veiligheid staan duidelijke richtlijnen waarlangs alle scholen gericht beleid voeren op het terrein van fysieke en sociale veiligheid. Het Beleidsplan Sociale Veiligheid is te vinden op de website van de school.
Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, professionals en ouders. Een leef- en leerklimaat waarin ons personeel en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
Educatie op het gebied van sociale veiligheid
Hoewel ieder mens uniek is en aanwijsbare culturele, sociale of fysieke verschillen kan ervaren, zijn er per ontwikkelingsfase gemeenschappelijke elementen herkenbaar. Met deze gemeenschappelijke kenmerken als basis leren kinderen omgaan met zichzelf en anderen, hebben we als doel om een positieve kijk op seksualiteit mee te geven en waarden en normen met elkaar te vormen, zodat zij (later) verantwoorde keuzes maken in de omgang met anderen. Door gebruik te maken van een erkende methode willen wij deze doelen behalen en borgen. Dit doen wij door gebruik te maken van de methode Vreedzame school en Veilgwijs.
Deze methoden richten zich op:
- educatie
- houding/meningsvorming
- de school
- haar sociale omgeving.
Naast het methodisch lesgeven, is het onderwerp sociale veiligheid ook in het dagelijks handelen van de leerkracht verweven.
Naast deze manier van werken hanteren we onze eigen gedrags- en schoolregels. Het verbieden van gedrag is niet constructief. Daarom zijn onze regels zo opgesteld dat gewenst gedrag wordt weergegeven. Binnen de aanpak voor sociale veiligheid krijgen de gedrags-, omgangs- en schoolregels aandacht. Hieronder zijn de gedrags- en omgangsregels van de school opgenomen:
- We mogen er zijn en iedereen hoort erbij
- We zijn verantwoordelijk voor ons eigen gedrag
- We lossen conflicten samen op
- We hebben respect voor de wereld om ons heen
- We hebben oog en oor voor elkaar