Prinses Beatrixschool

Dronenplein 7 2411 HE Bodegraven

Schoolfoto van Prinses Beatrixschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren werd in groep 8 de Route 8 eindtoets afgenomen. Een digitale toets, die zich aanpast aan het niveau van de kinderen. Heel prettig voor de kinderen: als ze het moeilijk vinden, krijgen ze iets makkelijkere vragen en als ze het makkelijk vinden, worden de vragen juist moeilijker.

De gemiddelde score van de eindtoets is al jaren op voldoende tot bovengemiddeld niveau. Deze toets is belangrijk, maar niet allesbepalend bij ons op school. Voor het schooladvies voor het voortgezet onderwijs wordt vooral gekeken naar de resultaten van de kinderen in eerdere schooljaren, de werkhouding en motivatie van de leerling en het beeld dat de leerkrachten van het kind hebben.

Alle leerlingen van groep 8 zullen in het schooljaar 2023-2024 meedoen aan de nieuwe doorstroomtoets in februari. 

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.Scholen moeten in de schoolgids opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Zij moeten ouders en leerlingen hierover actief informeren. Zo worden alle ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school.Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. Bron: Rijksoverheid

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van toetsen, observaties, analyse van het werk van de kinderen, kind- en oudergesprekken worden de onderwijsbehoeftes van de leerlingen bepaald en centraal gesteld. Deze onderwijsbehoeftes worden door de leraar vastgelegd in een groepsoverzicht. Op basis van het groepsoverzicht maakt de leerkracht voor de vakken rekenen, spelling, en lezen (technisch en begrijpend) een groepsplan. Dit is een levend document, dat gedurende het jaar na methodetoetsen weer bijgesteld wordt. Het groepsoverzicht en groepsplan van juni/juli vormen de leidraad voor de overdracht naar de volgende groep. De Cito-toetsen worden halverwege en aan het einde van het schooljaar afgenomen. De resultaten van de toetsen worden opgenomen in ons leerlingvolgsysteem (LVS) om zo de voortgang van de ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen. Naast de halfjaarlijkse Cito-toetsen gebruiken we ook de toetsen vanuit de methodes om de ontwikkeling van de leerlingen te evalueren. De resultaten van de verschillende toetsen geven informatie over: de individuele leerling ; het groepsgemiddelde en het schoolgemiddelde. Ouders ontvangen de resultaten van de Cito-toetsen  en mede n.a.v. de toetsen wordt er bekeken of er extra zorg nodig is. Aan het einde van groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Aan de hand van dit advies en de wensen van de leerlingen kan bepaald worden op welke cognitieve ontwikkelingsgebieden een leerling extra uitgedaagd moet worden.

In groep 8 wordt in februari de Doorstroomtoets afgenomen. Van de toets ontvangen de ouders een uitgebreide rapportage, zodat zij een beeld krijgen van de prestatie van hun kind in vergelijking met andere kinderen in Nederland. Uiteraard zijn de resultaten van deze toetsen  belangrijk voor ons, omdat wij ons daardoor kunnen bezinnen op het door ons gegeven onderwijs. We kunnen daaruit conclusies trekken, bijvoorbeeld over aanpassing van de didactiek of extra instructietijd voor een bepaald aspect. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal Emotionele Ontwikkeling

We besteden op school aandacht aan  het vak “Sociaal Emotionele Ontwikkeling”(SEO). We gebruiken hiervoor de methode “Kanjertraining”. Alle leerkrachten binnen de school hebben een licentie om deze kanjertraining te geven.De Kanjertraining gaat over hoe de kinderen met elkaar en met zichzelf omgaan. De methode is bedoeld om verbeterde leerresultaten, verbeterde concentratie, gedragsverandering en afname pestgedrag te verkrijgen.  De Kanjertraining kent vijf basis afspraken:Wij vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand is zielig. Aan de hand van rollenspellen, verhalen en petjes worden de verschillende rollen van de kinderen duidelijk. De kinderen krijgen d.m.v. de Kanjertraining zicht op hun eigen gedrag. Hiervoor maken we o.a. gebruik van vier verschillende petten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kanjertraining
  • Kindgesprekken
  • Openheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven