Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op IKC Schatrijk vinden wij het heel belangrijk dat alle kinderen het onderwijs krijgen dat zo goed mogelijk bij hen past. Daarom werken wij met niveaugroepen en zorgen voor interventies waar nodig. Wij zijn goed in het op maat maken van onderwijs. Naast het basisprogramma hebben wij een gevarieerd, rijk en aanvullend aanbod.
Kunstrijk
Een aantal keren in het schooljaar toveren we de school om tot Kunstrijk.
De kinderen van groep 3 t/m 8 kunnen dan hun creatieve hart ophalen en genieten van allerlei workshops gegeven door ingehuurde specialisten of onze eigen talentvolle leerkrachten. Er is aandacht voor verschillende vormen van handvaardigheid zoals papier maché, gips gieten, druktechnieken, naaien, houtbewerking maar ook websites bouwen, drama, dans, zang, creatief schrijven. Er komen op deze momenten allerlei disciplines langs.Glansrijk
Op Glansrijk verkennen de kinderen die meer aankunnen hun talenten en mogelijkheden. De groep die ook wel bekend staat als De Verkenners is voor kinderen van groep 1 t/m 8. Eén keer per week worden de kinderen begeleid door de talentcoach. Op Glansrijk kunnen kinderen die meer verrijking en/of verdieping nodig hebben aan de slag met filosofie, Leren-leren (door bv. een nieuwe taal te leren), techniek, raadsels en dergelijke. Ook is er aandacht voor persoonlijkheidsontwikkeling om bv. faalangst, onderpresteren, e.d. tegen te gaan.Klusrijk
Niet alle kinderen leren op dezelfde manier. Er zijn kinderen die leren door te doen. Voor de leerlingen uit groep 6 t/m 8 is de Klusklas opgezet. Ze bezoeken bedrijven en instellingen of ze werken aan een opdracht op school. Behalve dat de kinderen een rondleiding/ uitleg krijgen bij een bedrijf, is het de bedoeling dat zij ook zelf aan de slag gaan. Ze gaan o.a. naar een verzorgingstehuis waar spelletjes gedaan worden of gezongen wordt met de bewoners. Bij een doe-het-zelf zaak wordt iets gemaakt. We gaan ook koken met de kinderen. Zij doen eerst boodschappen (rekenen met geld) en moeten een recept/ werkwijze lezen (begrijpend lezen). De bedoeling is dat zij zoveel mogelijk in aanraking komen met de praktijk. Dit helpt hen om later een keuze te maken in het kiezen van een opleiding en beroep. De kinderen genieten hier enorm van en het draagt bij aan hun zelfvertrouwen.Wereldrijk - Taalklas
In Wereldrijk wordt voltijd nieuwkomersonderwijs gegeven aan kinderen die korter dan 1 jaar in Nederland zijn. Deze bijzondere voorziening wordt gefaciliteerd binnen IKC Schatrijk in opdracht van de gemeente en de regionale schoolbesturen. Aan deze middenbouw en bovenbouw taalklas wordt lesgegeven door ervaren leerkrachten met kennis op dit gebied. De coördinator, tevens intern begeleider, van Wereldrijk onderhoudt de contacten met de reguliere basisscholen van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. De nieuwkomersleerlingen stromen na 40 weken taalklas goed voorbereid door naar de reguliere basisschool in hun eigen buurt. Tevens is er binnen IKC Schatrijk in de Wereldrijk-schakelklas aanvullend taalonderwijs aan kinderen uit de gemeente Bodegraven-Reeuwijk die na hun start in het reguliere basisonderwijs nog recht hebben op en baat hebben bij extra ondersteuning.Dansrijk
Een keer per week krijgen alle kinderen van groep 1 t/m 3 en Wereldrijk Middenbouw dansles van een gediplomeerde dansdocent. Zij combineert dans met taal- en rekenspelletjes.Leerlingenraad
Onze school heeft een leerlingenraad. De leerlingenraad denkt actief mee over het schoolbeleid. De leerlingenraad bestaat uit groepsvertegenwoordigers uit de groepen 5 t/m 8. Deze groepsvertegenwoordigers worden jaarlijks aan het begin van het schooljaar democratisch gekozen door de kinderen. De leerlingenraad komt onder begeleiding van een leerkracht ongeveer 8 keer per schooljaar samen om te vergaderen. Voorafgaand aan deze vergaderingen raadplegen de leden van de leerlingenraad hun eigen 'achterban' omtrent bepaalde bespreekonderwerpen. Tijdens de vergadering dragen zij de mening van de groep uit. De leerlingenraad brengt vervolgens adviezen uit aan de leiding van de school. Zo denken de kinderen mee met oplossingen voor zaken die zij graag veranderd zouden willen zien en geven ze aan wat er volgens hen beter kan. Kinderen voelen zich gehoord en zijn positief betrokken bij de school.
Start 4-jarigen
Zodra uw kind 4 jaar is mag uw kind starten in groep 1. De eerste schooldag is een dag na zijn of haar verjaardag. In de periode hiervoor neemt de leerkracht van uw kind contact met u op om een aantal wendagen af te spreken. Kinderen die tijdens de zomervakantie 4 jaar worden krijgen een uitnodiging voor de wendagen (ongeveer twee weken voor einde schooljaar). Kinderen die voor 1 oktober 4 jaar worden mogen direct na de zomervakantie starten.
Wij gaan ervan uit dat alle kleuters zindelijk zijn als ze op school komen. Is dat niet het geval, bespreek dit dan bij het startgesprek met de leerkracht.
Werken rondom thema's
We werken in de peuter- en kleutergroepen rondom gezamenlijk geplande thema's. Het thema staat ongeveer 4 weken centraal. Alle activiteiten in de groep zijn afgestemd op het thema. Taal- en rekenlessen in de kleine kring, muzieklessen, werklessen maar ook bewegingslessen in het speellokaal.
De ontwikkelingsgebieden in de kleuterklas zijn verdeeld in 4 categorieën.
- Taal-lezen: praten en luisteren, verhalen, klanken en letters, woordenschat.
- Rekenen: tellen en rekenen, meten en wegen, ruimte en vormen van tijd.
- Motoriek: fijne motoriek (tekenen, knutselen en spelen met klein materiaal) en grote motoriek (gymmen, buitenspelen, spelen met groot materiaal)
- Sociaal-emotionele ontwikkeling:
-welbevinden (nieuwsgierigheid, emotioneel vrij zijn)
-zelfvertrouwen (iets durven aangaan)
-betrokkenheid (actief meedoen, concentratie vasthouden, taakgerichtheid),
-zelfredzaamheid en vaardigheden (aankleden, opruimen, aan regels houden).
Wat bieden we de leerlingen aan en welke methodes gebruiken we.
- Rekenen: Wereld in Getallen versie 5
- Taal en spelling: Taaljacht
- Technisch lezen: Veilig Leren Lezen (groep 3) en Station Zuid (vanaf groep 4)
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
- Geschiedenis: Blink
- Natuur en Techniek: Blink
- Aardrijkskunde: Blink
- Burgerschapsonderwijs én sociaal emotionele ontwikkeling: Vreedzaam
- Techniek: Techniektorens
- Verkeer: School op Seef
- Cultuur en kunst: Kunstmenu
- Lichamelijke oefening: Bewegingsonderwijs in het basisonderwijs
We proberen zoveel mogelijk onderwijs op maat te geven. Vanuit de handelingsgerichte diagnostiek (wat zien we, wat vraagt de leerling) stemmen we het onderwijsaanbod voor iedere leerling af op de individuele onderwijsbehoefte. We werken daarom in de groep op (tenminste) drie niveaus. We sluiten inhoudelijk aan bij de onderwijsbehoefte van het kind, maar dagen het tegelijkertijd uit om op een plezierige manier hard te werken aan zichzelf.
De weektaak
In de weektaak krijgen de leerlingen werk op niveau. Als de leerlingen aan de weektaak werken dan heeft de leerkracht tijd om extra ondersteuning te bieden waar nodig.
Urentabel
Een leerkracht kan besluiten, in overleg met de IB-er of de directie, om af te wijken van de urentabel omdat de onderwijsbehoefte van de groep hierom vraagt.
Soms blijkt dat een kind speciale zorg of aanvullende ondersteuning nodig heeft. Onze interne begeleider (IB’er) zoekt dan samen met de leerkracht en de ouders naar manieren om het onderwijs voor dit kind nog passender te maken. De afspraken leggen we vast in een begeleidingsplan. Soms geeft een remedial teacher (RT’er) extra hulp aan kinderen. Of we zetten specialisten in van onze eigen GroeiAcademie, het expertisecentrum van De Groeiling. Hier werken gediplomeerde orthopedagogen, onderwijsspecialisten, leerkrachten gespecialiseerd in gedrag en leerlingbegeleiders.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het formaliseren en implementeren van het onderwijs aan nieuwkomers. Deze bijzondere voorziening die IKC Schatrijk faciliteert in opdracht van de gemeente en de regionale schoolbesturen zal in schooljaar 2023-2024 worden voortgezet.
Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de (peuter)opvang tot aan groep 8. Junis verzorgt bij ons een programma voor peuters: de voorschoolse educatie. Hierna komt een programma voor kinderen die bijna naar school gaan, de vroegschoolse educatie. Wij verzorgen dit programma in onze kleutergroepen, waarin kinderen spelenderwijs worden voorbereid op groep 3. Junis biedt ook opvang aan jongere kinderen (0-4 jaar) en op peuterspeelzalen. Ons doel is dat school en opvang samen één kindcentrum vormen. Dan kunnen we op elkaar aansluiten en elkaar sterker maken.