Openbare Basisschool Bornwaterschool

Ign. Bispincklaan 1 2061 EM Bloemendaal

  • We zijn gevestigd in een rustige groene straat in een karakteristiek gebouw met een grote tuin om te spelen en een moestuin.
  • Onze grote tuin biedt mogelijkheden om buitenlessen te verzorgen.
  • De visie van de Bornwaterschool is inzetten op de talenten van zowel de leerlingen als de leerkrachten.
  • De Kanjertraining is een sociaal emotionele methode met een positieve benadering. Vertrouwen, rust en wederzijds respect staan centraal.
  • Samen met de burgemeester hebben groep 4 en 7 bomen geplant in het bos van Bloemendaal.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging wordt intern opgelost en als dit niet mogelijk is werken we met invalkrachten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

HB specialist

Op de Bornwaterschool is er sinds dit schooljaar (2021-2022) 1 dag in de week een HB specialist. Leerlingen die (meer) begaafd zijn krijgen naast de gecompacte methode Levelwerk aangeboden. Iedere week wordt er door de HB specialist instructie geven aan de desbetreffende leerlingen met de doelen leren- leren en samenwerken. Daarnaast worden de leerlingen aangesproken op de meta cognitieve vaardigheden. 

Dramales 

Elke groep krijgt om de week 45 minuten dramales van een vakdocent vanuit het VO. Het doel van dramalessen is niet alleen om vaardigheden in het toneelspelen te leren. Er zijn ook pedagogische doelen dat je door middel van dramatische vormgeving kunt halen. Het is belangrijk dat een kind zich binnen een veilige omgeving leert uiten en ontwikkelen op dramatisch vlak.

Muziekles

Om de week krijgen alle groepen 30 minuten muziekles van een muzikant/ leerkracht. Het muziekonderwijs is ofwel algemeen van inhoud ofwel doelgericht met het leren bespelen van een muziekinstrument. Meestal worden de muzieklessen in groepen (bijvoorbeeld de klas) gegeven en meestal worden er muziekinstrumenten

Franse taal

Een uur per week krijgen de kinderen les in deze taal van een vakdocent Frans.

In groep 8 wordt er, behalve aan het Frans, ook aandacht besteed aan de beste manier om een vreemde taal te leren. Een overweging om met Frans te beginnen, is dat het een mooie en een belangrijke taal is in het verenigd Europa, maar vooral: we merken dat Frans op de middelbare school een vak is dat veel problemen geeft. De overgang is op dit moment groot.

Naast de Franse taal in groep 8 wordt er ook aandacht besteed aan het plannen van huiswerk, het leren van huiswerk, het agenderen, etc.. Dit alles in het kader van de voorbereiding op het voortgezet onderwijs.

Lichamelijke oefening

Het vak Lichamelijke oefening wordt vanaf groep 3 t/m groep 8 een of twee keer per week gegeven door een vakleerkracht in onze inpandige gymzaal.   

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het SchoolOndersteuningsProfiel van de Bornwaterschool leest u welke mogelijkheden onze school heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. In het profiel laten we zien hoe wij het onderwijsaanbod afstemmen op de populatie leerlingen van onze school. Daarnaast vormt het een schoolspecifieke uitwerking van de afspraken die binnen het samenwerkingsverband en school zijn gemaakt. Er valt te lezen welke ondersteuning wordt geboden aan onze leerlingen en op welke wijze deze ondersteuning binnen de school is georganiseerd. Daarmee worden ook de grenzen van de mogelijkheden op school aangegeven.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als door ons of door de ouders/verzorgers wordt gesignaleerd dat een leerling meer hulp nodig heeft dan er door de leerkracht in een groep gegeven kan worden, kan er een beroep worden gedaan op extra ondersteuning. De leerkracht stelt in overleg met de ouders/verzorgers een handelingsplan op waarin omschreven wordt wat de extra ondersteuning inhoudt. Soms wordt een leerling apart begeleid, maar het heeft onze voorkeur om leerlingen in kleine groepjes te begeleiden, bijvoorbeeld voor rekenen of spelling. Deze begeleiding is bedoeld om de betrokken leerlingen zo snel mogelijk weer op niveau van de klas te brengen en is in principe dus tijdelijk.

De Bornwaterschool ontwikkelt zich verder in het aanbieden van lesstof op maat, door te investeren in een HB-specialiste en een taal/dyslexie specialiste binnen het team, het aanbieden van Levelwerk en een verdiepingsslag in het thematisch werken te maken.

De Bornwaterschool zorgt ervoor dat we onze leerlingen en hun ontwikkeling op cognitief en sociaal-emotioneel niveau nog beter in kaart brengen om tegemoet te komen aan de individuele onderwijsbehoefte door een verdere verdieping in het leerlingvolgsysteem LeerUniek

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Peuterspeelzaal

Peuterspeelzaal Op Stoom biedt geen voor- en vroegschoolse educatie.

Peuterspeelzaal Op Stoom is een ontdekkingsplek voor kinderen van twee tot vier jaar. De peuterspeelzaal is een ontmoetingsplaats voor kinderen waar vriendjes worden gemaakt.

De groep bestaat uit maximaal 16 kinderen met twee medewerkers of maximaal acht kinderen met een medewerker. Het is een goede voorbereiding op het basisonderwijs en maakt de overgang makkelijker.

Er wordt elke ochtend gewerkt met een vast programma, maar geen ochtend is hetzelfde!

Uitdagende materialen

Spelenderwijs krijgen kinderen activiteiten aangeboden op alle ontwikkelingsgebieden. Er zijn uitdagende materialen die kinderen prikkelen om mee aan de slag te gaan. Met vrolijkheid en liefde worden de kinderen bij de hand genomen en tegelijkertijd al een beetje zelfstandig gemaakt. Want zelf al heel veel kunnen voelt heerlijk als je peuter bent, vooral als je er een aai over je bol en een complimentje bij krijgt.

Spelend(er)wijs

De sociale ontwikkeling en de persoonlijke ontwikkeling van kinderen wordt telkens weer spelenderwijs gestimuleerd. De vaste medewerkers zijn ondernemend met de kinderen en bieden tal van activiteiten op het gebied van knutselen, toneel, muziek, sport & spel en natuur. Daarnaast komen geregeld Reizigers langs die bijvoorbeeld koken, dansen en muziek maken met de kinderen. Versjes, liedjes en verhalen zijn een ideaal geheugensteuntje bij rituelen voor peuters. Opruimen, samen eten en activiteiten luiden we samen in met een vrolijk liedje. Leuke taalspelletjes die door hun herhaling zorgen dat kinderen zich veilig en op hun gemak voelen. Peuters zijn bovendien dol op nabootsen. De pedagogisch medewerkers benoemen daarom alles wat ze doen. We lezen veel voor, liefst in kleine groepjes, en gebruiken hiervoor thematafels en andere materialen. Kortom, een goede voorbereiding tot overstap naar de basisschool!

Terug naar boven