Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We gebruiken de toetsen van Cito - Leerling in Beeld (vanaf 2022) om de ontwikkeling van kinderen op de verschillende vakgebieden te meten. Met Leerling in Beeld brengen we snel en eenvoudig de groei van iedere groep of leerling in beeld. In één oogopslag zien wij hoe het kind ervoor staat.
Het inzicht dat het teamlid krijgt met behulp van de analyses van de toetsresultaten maakt het mogelijk om het onderwijsaanbod gericht en bewust te verbinden aan die leerdoelen die nog verdieping behoeven. Als de tussenresultaten bekend zijn, bekijken en bespreken we die. Resultaten worden ook in FocusPO bekeken. Dit is een tool waarmee we een gedetailleerd inzicht verkrijgen in de onderwijsresultaten op schoolniveau, op groepsniveau en op individueel niveau. We stellen vast welke vervolgacties nodig zijn. Dat gebeurt altijd in overleg en met het oog op de visie van de school op onderwijs. Welbevinden en betrokkenheid zijn ook hier uitgangspunt.
Door het gebruik van Leerling in Beeld brengen we tweemaal per jaar onze opbrengsten in kaart, analyseren we deze gegevens en gebruiken de inzichten die we verkrijgen om doelgericht de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren.
De resultaten van de doorstroomtoets (Route 8) worden ieder schooljaar besproken in het team. Niet alle vaardigheden worden in deze toets gemeten. Bij onze jaarlijkse evaluatie nemen we daarom ook andere gegevens mee bij het bepalen van het schooladvies, zoals tussentijdse toetsen, werkhouding, taakaanpak, zelfstandigheid en betrokkenheid.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs ongeacht afkomst, cultuur, geloof of levensovertuiging. Op onze school staat de ontmoeting tussen kinderen en volwassenen centraal. Met respect en waardering voor ieders overeenkomsten en verschillen. Kinderen voelen zich thuis en worden geaccepteerd zoals ze zijn. Onze school is een leefgemeenschap, waar kinderen niet alleen veel leren, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, keuzes leren maken en verantwoordelijkheid leren nemen. Samen-leren, samen-werken en samen-spelen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.