Basisschool Sint Anna

Plein 2 5863 AT Blitterswijck

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Anna
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Anna
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Anna
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Anna

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De teamleden van St.-Anna volgen alle kinderen nauwgezet. Het dagelijks onderwijs voldoet aan de kerndoelen die het ministerie van OC&W stelt. Onze teamleden bieden de kinderen een breed scala van kennis en vaardigheden aan. Kennis die nodig is om verder te komen in het leven & vaardigheden om gericht kennis en informatie te (blijven) verwerven. Wij willen graag dat de kinderen zichzelf (leren) aansturen. Plannen, samen werken, overleggen, organiseren, afstemmen zijn dagelijks terugkerende (te oefenen en te leren) vaardigheden. Het is voor ons cruciaal dat wij kinderen de juiste basisattitude van verbondenheid leren innemen. Als zij zich cognitief maximaal kunnen ontwikkelen, sociaal vaardig worden verbonden zijn met zichzelf, de ander en de omgeving, dan weten wij dat het hen goed gaat.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken de toetsen Leerling in beeld (vanaf 2022) om de ontwikkeling van kinderen op de verschillende didactische vakgebieden te meten.  Met Leerling in beeld brengen we snel en eenvoudig de groei van iedere groep of leerling in beeld. In één oogopslag zie je hoe het kind ervoor staat, plus de behaalde referentieniveaus. Leerling in beeld groeit letterlijk mee met het kind en zet ieder kind centraal.

Het inzicht dat het teamlid krijgt met behulp van de analyses van te toetsresultaten maakt het mogelijk om het onderwijsaanbod gericht en bewuster te verbinden aan die leerdoelen die nog verdieping behoeven. Als de tussenresultaten bekend zijn, dan bekijken en bespreken we die. Vervolgens stellen we vast welke vervolgacties er nodig zijn. Dat gebeurt altijd in overleg... en altijd met het oog op de visie van de school op onderwijs. Welbevinden en betrokkenheid zijn ook hier uitgangspunt.

Door het gebruik van Leerling in beeld brengen we tweemaal per jaar onze opbrengsten in kaart, analyseren deze gegevens en gebruiken deze om doelgericht de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Daarnaast bieden deze de mogelijkheid ons onderwijs te vergelijken met landelijke cijfers.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De resultaten van de doorstroomtoets (Route 8) worden ieder schooljaar besproken in het team. We zien en gebruiken de resultaten van de toetsen vooral als een jaarlijkse cognitieve meting van het schoolniveau. Het is jammer dat andere vaardigheden niet getoetst worden. Bij onze jaarlijkse schoolevaluatie nemen we daarom, naast andere gegevens zoals tussentijdse toetsen, de werkhouding/ houding, betrokkenheid van kinderen en de analyse van de eindtoets mee. Alle informatie bij elkaar is het uitgangspunt voor onze onderwijsontwikkeling op schoolniveau. Het schooladvies m.b.t. een keuze voor voortgezet onderwijs wordt gebaseerd op acht jaar basisonderwijs en naast kennis wordt ook de inzet en werkhouding meegenomen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs ongeacht afkomst, cultuur, geloof of levensovertuiging. Op onze school staat de ontmoeting tussen kinderen en volwassenen centraal. Met respect en waardering voor ieders kunnen én verschillen. Kinderen voelen zich thuis in een sfeer van geaccepteerd worden zoals ze zijn. Onze school is een leefgemeenschap, waar kinderen niet alleen veel leren, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, keuzes leren maken en verantwoordelijkheid leren nemen. Samen-leren, samen-werken en samen-spelen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Emotioneel vrij zijn
  • Eigenaarschap
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven