CBS De Loopplank

Hoofdweg 170 9697 NS Blijham

Schoolfoto van CBS De Loopplank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het zondermeer weergeven van resultaten van kinderen is op zichzelf nietszeggend.De resultaten die behaald worden, zijn sterk afhankelijk van een aantal zaken die niet voor ieder kind gelijk liggen, zoals intelligentie, specifieke leerproblemen zoals dyslexie of dyscalculie, betrokkenheid van kind en ouders etc. Getallen betreffende het percentage van verwijzingen naar HAVO/VWO en het gemiddelde van behaalde cijfers, kunnen een vertekend beeld geven van de kwaliteit van elke school en zeggen op zichzelf dus niets over de kwaliteit van de school. De schoolresultaten zijn in hoge mate afhankelijk van de schoolbevolking. Het onderling vergelijken van scholen op basis van resultaten van leerlingen veronderstelt een objectieve maat. Zo'n objectieve maat is er niet. De resultaten van het afgelopen jaar kwamen overeen met de verwachtingen die wij na acht jaar leerlingvolgsysteem van de kinderen hadden. U kunt erop vertrouwen dat wij als team ons uiterste best zullen doen om ook uw kind "op maat" te onderwijzen!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten gebruiken wij voor de tussentijdse evaluatie van ons onderwijs gedurende eenschooljaar. We maken bij deze evaluatie gebruik van het CITO LVS en de methodetoetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen dat onze leerlingen het fijn vinden om naar school te komen. Dat ze voldoende zelfvertrouwen hebben om te kunnen leren en om te kunnen gaan met anderen. We willen dat leerlingen ervaren dat er vertrouwen in ze is en dat ze er mogen zijn, ieder met zijn of haar talenten, ieder uniek. Daarnaast willen we dat met respect met elkaar om wordt gegaan wordt en dat er een veilig klimaat op school heerst. Dit alles willen we bereiken door aandacht te hebben voor waarden en normen en dat voort te leven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven