Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen naast de toetsen die de methodes maken. Hiermee houdt onze school in de gaten of de individuele resultaten van de kinderen voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Wij werken met het leerlingvolgsysteem van IEP; zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan wat nodig is.
Bij ons krijgen de groep 8 leerlingen rond de herfstvakantie een voorlopig schooladvies. Ouders weten dan op welke type middelbare scholen zij kunnen gaan kijken met hun zoon of dochter. De leerlingen maken in groep 8 nog één keer de groep 8 toetsen van het leerlingvolgsysteem van IEP. Daarna hebben zij alleen nog de doorstroomtoets in februari. Ook deze doorstroomtoets maken wij van IEP. Daaruit komt een advies. De leerkrachten van groep 8 en de intern begeleider zorgen samen voor het definitieve advies. Om het definitieve advies te maken nemen zij de volgende punten mee;
- de werkhouding van de leerling
- de inzet
- hoe de leerling tijdens de lessen het werk maakt
- hoe de leerling is (serieus, geïnteresseerd etc)
- hoe de leerling in de afgelopen jaren heeft gescoord op de Iep toetsen van het leerlingvolgsysteem
- hoe de leerling scoort op het gewone Snappet-werk
- advies van de doorstroomtoets
Dit advies wordt rond maart aan de leerlingen en ouders in een gesprek gegeven en toegelicht.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op onze school werken we met positief gedragsmanagement. (PBS - positive behaviour support)
Wij zijn een ‘gezonde school’, in de breedste zin van het woord. Kinderen leren dat gezondheid niet alleen over voeding en bewegen gaat (fysiek), maar ook over goed voor jezelf zorgen (mentaal) en voor een ander (sociaal). Naast een stevige basis op cognitief gebied, is een stevige basis op sociaal-emotioneel gebied minstens zo belangrijk.
Wij zijn gecertificeerd als GEZONDE SCHOOL. Zie voor meer informatie onze website en de website van www.gezondeschool.nl/primaironderwijs
In maart 2015 is de inspectie van het onderwijs op bezoek geweest in het kader van de toezicht van de inspectie van het onderwijs. De Inspectie was zeer tevreden, volgens hen verstaan de leerkrachten hun vak.
Het bezoek was anders van opzet, maar met dezelfde standaarden. Vooraf aan het bezoek werd de school gevraagd een zelfevaluatie in te vullen. De school scoorde zeer goed op de zelfevaluatie, het beeld van de school kwam overeen met het beeld van de inspectie. Daarnaast scoorde de school zeer goed op de standaarden.
Op 12 en 13 september 2017 is Jan Vermeulen, verbonden aan o2a5, bij ons op school geweest en heeft er op de Stapsteen een audit plaats gevonden. In het rapport kunt u lezen hoe de scores tot stand gekomen zijn en zien dat we een totaaloordeel hebben gekregen. Dit totaaloordeel is GOED! Wij hebben op 7 van de 10 punten goed gescoord. Waarbij we op 1 punt ook alleen maar voldoende of onvoldoende konden scoren.