De Oosthoek

IJsvogellaan 14 2665 ES Bleiswijk

  • Samen zorgen dat het voor iedereen fijn is in de klas! "Wat ik doe, is goed voor de groep" is onze basisafspraak.
  • Groep 7 leert over de Gouden Eeuw in het Rijksmuseum.
  • Leren samenwerken in deze tijd is erg belangrijk. Op school werken we dan ook graag in teams.
  • Ontwikkel jezelf en groei samen, onze missie!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Oosthoek kijkt naar de leerbehoefte van elk kind en wil daar zoveel mogelijk op aansluiten. Belangrijk is om alle kinderen het zelfvertrouwen te geven opdat zij elke dag maar ook tijdens de 3 CITO dagen laten zien wat ze waard zijn. Onze leerlingen scoren bovengemiddeld goed en daarmee ook veel hoger dan de ondergrens die de inspectie voor onze leerlingen heeft vastgesteld. Heel fijn natuurlijk, maar nog prettiger is dat blijkt dat onze adviezen ook kloppen en onze leerlingen terecht komen op de plek waar ze horen! Het resultaat van de Eindcito 2023 was voor de Oosthoek 542,3 t.o.v. het landelijke gemiddelde van 534,9. 

In schooljaar 2022-2023 zijn onze kinderen naar de volgende niveaus uitgestroomd:

PRO 1 leerling
VMBO 7 leerlingen 
VMBO/HAVO 5 leerlingen
HAVO 8 leerlingen
HAVO/VWO 6 leerlingen
VWO 20 leerlingen 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten vervullen een belangrijke rol in onze kwaliteitscyclus. Na de Cito M-toetsen analyseren wij met alle vakcoördinatoren, IB en directie tot op individueel niveau de groei in vaardigheidsscores. Op basis daarvan passen we onze groepsplannen voor het 2e halfjaar aan. Vanzelfsprekend kijken we ook naar het welzijn van alle leerlingen op dat moment.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

“Ik ben wie ik ben!”

Kinderen hebben verschillende karakters, talenten, behoeften en leervragen. Wij hebben oog voor die verschillen tussen kinderen: wat wil en kan dit kind en wat heeft dit kind nodig? Aan ons de taak om ons onderwijs te laten aansluiten bij het individuele kind.

“Ik hoor erbij!”

Aansluiten bij het individuele kind betekent niet dat wij kiezen voor individuele begeleiding en onderwijs. Kinderen leren immers in interactie met elkaar. Door met elkaar te communiceren, te spelen en samen te werken, leren kinderen veel van elkaar. Ze leren omgaan met verschillen, rekening te houden met anderen, ze leren elkaar te helpen, te begrijpen en initiatieven te nemen en samen problemen op te lossen. Samenwerken en samen spelen bevordert de dialoog, de verbondenheid en de ontmoeting tussen kinderen.

“Ik kan het (zelf)!”

We beschouwen het kind als mede-eigenaar van het eigen leerproces. Daarom geven kinderen op onze school mede sturing aan hun ontwikkeling. De rol van ons team is hierbij essentieel, zij zijn eindverantwoordelijk voor het leren van de kinderen. Zij kijken en luisteren goed naar de kinderen, helpen hen om hun eigen leervragen te formuleren en ondersteunen ieder kind bij zijn persoonlijk leer- en ontwikkelproces.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • ik hoor erbij!
  • ik kan het (zelf)!
  • ik ben wie ik ben!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Nieuw, sinds het nieuwe Toezichtskader, is dat ook op bestuursniveau wordt geïnspecteerd. De RVKO, ons bestuur, was in 2020 aan de beurt. Bij deze gelegenheid mag het bestuur een aantal scholen voordragen die zij als GOED beschouwen en dat graag willen laten bevestigen door de Inspectie. Voor de RVKO is de Oosthoek een van deze scholen! Wij zien dat als een groot compliment en zijn dan ook ingegaan op deze uitnodiging. Op 13 januari 2020 heeft de Inspectie een dag lang gevoeld, gekeken en gesproken met directie, leerlingen, leerkrachten, ouders en externe partijen en met volle overtuiging hebben wij de waardering GOED ontvangen! Wij zijn heel trots op onze leerlingen, team en ouders en zien dit als de kers op onze taart! 

Terug naar boven