De Oosthoek

IJsvogellaan 14 2665 ES Bleiswijk

  • Samen zorgen dat het voor iedereen fijn is in de klas! "Wat ik doe, is goed voor de groep" is onze basisafspraak.
  • Groep 7 leert over de Gouden Eeuw in het Rijksmuseum.
  • Leren samenwerken in deze tijd is erg belangrijk. Op school werken we dan ook graag in teams.
  • Ontwikkel jezelf en groei samen, onze missie!

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht zullen wij altijd eerst kijken of we een collega kunnen laten vervangen. Bij hoge nood zijn wij genoodzaakt om de groep op te delen, maar dat komt in de praktijk gelukkig erg weinig voor. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Oosthoek heeft in het schooljaar 2023-2024 in totaal 12 groepen. De kleuters zitten in samengestelde groepen: alle kinderen van groep 1 en 2 zitten samen. We starten met 3 kleutergroepen en na de kerst starten we een 4e kleutergroep op. Vervolgens hebben we drie stamgroepen groep 3/4, drie stamgroepen groep 5/6 en sinds dit schooljaar drie stamgroepen 7/8.We spelen in deze groepen in op de doelen van het individuele kind en de talenten van elk kind èn leerkrachten. Leerlingen die op een ander niveau rekenen dan hun eigen jaargroep, nemen deel aan de instructies in een andere groep (hoger of lager niveau).  

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen de onderwijstijd bij de kleuters vallen de volgende onderdelen:

Zintuigelijke en lichamelijke oefening, taal- en rekentijd, spelend leren, Engelse taal in de vorm van muziek, expressie-activiteiten, bevordering van de sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer en bevordering van gezond gedrag. 

Visie op het jonge kind:

Spel staat centraal! Wij willen op de Oosthoek tegemoetkomen aan de ontwikkelingsbehoeften van het jonge kind. De bewegings- en experimenteerdrang van een jong kind vraagt om een omgeving waarin spel centraal staat. Spelen draagt bij aan de totale ontwikkeling van het jonge kind. Zowel de cognitieve ontwikkeling, taal- spraakontwikkeling, (senso)motorische ontwikkeling, persoonlijkheidsontwikkeling en de sociale vaardigheden worden aangesproken. Zij krijgen door middel van spel grip op de wereld om hen heen. Wij bieden de jonge kinderen een rijke leeromgeving die uitdaagt tot spel. Door met actuele thema’s te werken en hierbij uitdagende hoeken te maken verhogen wij de betrokkenheid van de leerlingen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Binnen deze onderwijstijd worden de volgende vakken gegeven vanaf groep 3:

Zintuigelijke en lichamelijke oefening, Nederlandse taal, rekenen en wiskunde, Engelse taal, Blink (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek), expressie-activiteiten, bevordering van de sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer, bevordering van gezond gedrag, maatschappelijke verhoudingen (waaronder staatsinrichting) en kennismaken met geestelijke stromingen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van uw kind zorgvuldig te volgen is er een ondersteuningscyclus opgesteld. Hierin zijn vaste toetsmomenten en gesprekken met ouders, kinderen en leerkrachten opgenomen. Naast het toetsen van het lesaanbod met methodetoetsen, zijn er ook twee momenten vastgesteld waarop de kinderen een Cito-toets maken. Het Cito leerlingvolgsysteem brengt per leerjaar in kaart wat kinderen geleerd hebben en in hoeverre ze voldoen aan de opgestelde kerndoelen. Ook op sociaal- emotioneel gebied wordt de ontwikkeling van uw kind gemonitord. Dit door het invullen van vragenlijsten afkomstig van het leerlingvolgsysteem ZIEN! door de leerkracht en vanaf groep 5 ook door de leerlingen en de gesprekken die hier eventueel op kunnen volgen. De leerkracht analyseert de uitkomsten van alle gegevens op groeps- en leerling niveau. Uit observaties en de resultaten van het werk van de leerling zal blijken of er behoefte is aan aanvulling op de basisstof. Wanneer het geven van verlengde instructie of het gebruik van extra middelen niet voldoende blijkt, zal op basis van alle beschikbare gegevens in kaart worden gebracht wat het probleem is. In een handelingsplan wordt aangegeven wat het doel is van de hulp en hoe deze aan de leerling wordt aangeboden. In sommige gevallen blijkt deze hulp niet voldoende voor een optimale ontwikkeling bij de leerling en schakelen wij in overleg met ouders externe hulp in. De intern begeleider legt contact met het Samenwerkingsverband (SWV) PPO Delflanden. Na het opstellen van een ontwikkelingsperspectief kijkt het SWV mee naar hoe de juiste ondersteuning op eigen niveau eruit komt te zien. In het schoolondersteuningsprofiel staat een omschrijving van de basis- en extra ondersteuning die een school binnen een Samenwerkingsverband kan kiezen. In de bijlage kunt u dit schoolondersteuningsprofiel (SOP) terugvinden. In het SOP is vastgelegd hoe wij de ondersteuning van leerlingen invullen. In dit document staat wat de basisondersteuning is, aan welke doelgroep wij onderwijs bieden, welke faciliteiten wij daarvoor hebben en welke extra ondersteuning wij als school kunnen bieden met hulp van het samenwerkingsverband (www.ppodelflanden.nl).

De gegevens van het samenwerkingsverband zijn:

PPO Delflanden
Buitenhofdreef 8
2625 XR Delft
T: 015-2568710
E-mail: helpdesk@ppodelflanden.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen ons blijven verdiepen in de specialisaties taal, rekenen, gedrag, werkhouding en taakaanpak. Wij zorgen hierbij dat wij up-to-date zijn en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school maakt geen gebruik van Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE).

Terug naar boven