Basisschool St Gregorius

Van der Looswei 4 8615 LV Blauwhuis

  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius
  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius
  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius
  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius
  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In dit schooljaar is de AMN Eindtoets bij 19 leerlingen van groep 8 afgenomen. De leerlingen hebben deze toets naar verwachting gemaakt. Het percentage leerlingen dat 1F referentieniveau heeft behaald, is voldoende.

We zijn tevreden met het percentage leerlingen dat 2F behaalde voor lezen en taal. Over het percentage leerlingen die voor rekenen 1S behaalde, waren we minder tevreden. Met deze gegevens gaan we aan de slag om het lees/taalniveau te behouden en voor rekenen een hoger percentage 1S leerlingen te behalen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de LVS-toetsen afgenomen. Vanaf 2023 - 2024 gaan we werken met IEP.

Van de resultaten worden de trends in kaart gebracht. Daarna worden de resultaten geanalyseerd en worden interventies beschreven. 

De monitoring op groeps- en schoolniveau komt op twee studiedagen voor het onderwijsteam uitgebreid aan bod. Vervolgens wordt er per monitoring (2x per schooljaar, M en E) een rapport (trendanalyse) opgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023 - 20 24 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau.

Op de St. Gregoriusschool werken we met de plaatsingswijzer. Vanaf 2023 - 2024 werken we met de IEP-toetsen als leerlingvolgsysteem. De scores vanaf groep 6 worden in de plaatsingwijzer geplaatst. Dit geeft een beeld op welk niveau een kind op dat moment zit m.b.t.:

  • Begrijpend lezen
  • Rekenen en wiskunde
  • Technisch lezen
  • Spelling

A.d.h.v. de LVS-toetsgegevens - in combinatie met de methodegebonden toetsen en de inzichten van de bovenbouwleerkrachten - krijgen de kinderen begin groep 8 een voorlopig schooladvies. Dit wordt besproken in gesprekken met kind, leerkracht en ouders/verzorgers. 

Nadat de uitslagen van de doorstroomtoets binnen zijn - deze ontvangen de kinderen en ouders via school - vinden er gesprekken plaats in dezelfde samenstelling om te komen tot een juist niveauadvies. De ouders melden vervolgens hun kind aan bij het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pesten komt helaas op iedere school voor, ook bij ons. Het is een probleem dat wij onder ogen zien en op onze school serieus aan willen pakken. Daarom hebben we het Omgangsprotocol opgesteld. Dit protocol draagt er aan bij dat alle kinderen zich in hun basisschoolperiode bij ons op school veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door regels en afspraken zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen, als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken op deze regels en afspraken. Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan!

Naast het Omgangsprotocol is het project 'Ouderbetrokkenheid' afgerond waarin wij afgesproken en vastgelegd hebben wat wij hieronder verstaan en wat wij van elkaar mogen verwachten als partners. We werken verder aan de (eventuele) actiepunten die hieruit voortvloeien.

Alle ontwikkel-/verbeter-/borgingsprojecten staan beschreven in ons Schoolplan en in de Schooljaarplannen. Hoe de projecten zijn verlopen staat beschreven in de Schooljaarverslagen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven