Basisschool St Gregorius

Van der Looswei 4 8615 LV Blauwhuis

  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius
  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius
  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius
  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius
  • Schoolfoto van Basisschool St Gregorius

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht afwezig is, wordt in eerste instantie de duo-collega gevraagd de groep over te nemen. Mocht dit niet lukken, dan wordt - indien mogelijk - een andere collega van de school ingezet. Daarnaast kunnen we gebruik maken van de mensen die in het supportteam van de BMS zitten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast een Taalcoördinator, een Reken/Snappetcoördinator, een Leescoördinator en een Kanjercoördinator, is er een vakleerkracht Wetenschap & Techniek aanwezig op onze school.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

                                                                                                                                                  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het wettelijk kader.

Wettelijk is iedere school verplicht een Schoolondersteuningsprofiel te hebben waarin de school vastlegt wat de taken, werkwijze en verantwoordelijkheden zijn ten aanzien van het Passend Onderwijs. Dit aanbod wordt vastgelegd in het SOP. Dit wordt minimaal eens per vier jaar aan de MR voorgelegd en dient met instemming te worden vastgesteld.  

Functie van het SOP.

Het Schoolondersteuningsprofiel ondersteunt in eerste plaats de vraag of een school kan voldoen aan de extra onderwijsbehoefte van een leerling. Het geeft duidelijkheid over wat een school kan bieden aan ondersteuning.  

Hieronder beschrijven we waar we tevreden over zijn met betrekking tot het SOP, wat verbeterpunten zijn en waar onze ambities liggen en wanneer de school dit verbeterpunt afgerond wil zien. 

Wat zien wij? 

Wij zijn tevreden over ons onderwijsaanbod. Wij zijn positief over onze onderwijskwaliteit. Wij bieden een veilige leeromgeving voor onze kinderen. We zijn een Kanjerschool waarbij vrijwel alle leerkrachten getraind zijn. Indien mogelijk zetten we extra formatie in, zoals voor 23-24 een onderwijsassistent. ? 

We werken handelingsgericht. Dat wil zeggen dat wij rekening houden met de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Als het nodig is, bieden wij extra ondersteuning. Wij zijn goed in staat om rekening te houden met verschillen tussen kinderen, zowel op het gebied van aanbod als op tijd en instructie. ? 

Ons didactisch handelen is op orde en afspraken over hoe wij lesgeven en onze werkwijzen liggen vast. ? 

Wij analyseren de resultaten van onze leerlingen regelmatig en bespreken deze teambreed. Het gaat daarbij niet alleen om leerresultaten, maar ook over het welbevinden van de leerling. Ook ouders worden actief betrokken. We gebruiken een samenhangend leerlingvolgsysteem. Belangrijke zaken over de leerlingen worden halfjaarlijks genoteerd in het ‘Algemeen Groepsoverzicht’. ? 

Wij zijn tevreden over ons beleid. Onze procedures zijn vastgelegd en wij beschikken over een heldere visie op leerlingenzorg. Jaarlijks evalueren wij onze ondersteuning aan de kinderen en stellen indien nodig verbeterpunten op. Ook over de organisatie zijn wij tevreden. Wij zijn een relatief kleine school en daardoor zijn de lijnen kort. Wij beschikken over een goed functionerend zorgteam. Deze bestaat uit de CPO (Coördinator Passend Onderwijs) , jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker. Daarnaast werkt onze CPO nauw samen met andere CPO-ers van de BMS. ? 

Samengevat zijn wij als school tevreden over de basisondersteuning en extra ondersteuning (m.b.v. ambulant begeleiders) die wij kunnen bieden aan onze leerlingen. Vanzelfsprekend kan het altijd beter en zien wij nog voldoende verbeterpunten. We zijn tevreden over de expertises binnen ons team, maar zijn ons bewust van de kwetsbaarheid. Wij willen graag onze regiofunctie als school behouden. ? ? 

Dit zijn onze verbeterpunten:

 ·???????? Onderwijskundige ondersteuning als er meer gevraagd wordt qua tijd, deskundigheid en aandacht. Het mag niet zo zijn dat de onderwijsassistent teveel voor een individuele leerling moet worden ingezet. 

·???????? Interne en externe communicatie We merken dat er ruis kan ontstaan doordat niet alle lijnen en aspecten altijd even duidelijk zijn of worden gecommuniceerd, onder andere doordat er wijzigingen in procedures plaatsvinden. Korte lijnen en duidelijke communicatie is hierbij van belang. Liefst in gesprekvorm, aangezien er wel eens miscommunicatie ontstaat door schriftelijk te communiceren. 

·???????? Ontwikkeling schooleigen protocol m.b.t. ernstige reken- & wiskundeproblematiek. ? ? 

Dit zijn onze ambities: 

De St. Gregoriusschool heeft als enige (dorp-)school in een groot gebied een regiofunctie. Daarom kiezen wij ervoor om ons niet te richten op een bepaalde specialisatie. 

De extra gelden die onze school toekomen in het kader van ‘Passend Onderwijs’ besteden wij vooral aan extra formatie in de groepen, zodat daar dagelijks de (meeste) ondersteuning plaatsvindt. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden eerst in de groep door eigen leerkracht begeleid, eventueel ondersteund door de CPO. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid). Specifieke deskundigheid op het gebied van dyslexie en begaafdheid is belegd bij onze CPO. ? 

Daar waar meer specialistische hulp nodig is, wordt het gebiedsteam ingeschakeld en ambulante begeleiding vanuit cluster 1 (blinden en slechtzienden) en cluster 2 (spraak-taalontwikkeling). Het gebiedsteam gaat een steeds grotere rol vervullen als ondersteuner voor ouders en leerlingen via de CPO en leerkrachten. ? 

Vanuit school wordt in het begin van groep 2 bij kinderen waar wij belemmeringen constateren in de spraak-taalontwikkeling, logopedische screening aangeboden. ? 

Grenzen aan de zorg worden bepaald door de mate van ondersteuning/deskundigheid van buitenaf en de zwaarte van de groep waarbij veiligheid van alle betrokkenen voorop staat. We ervaren dat er steeds meer specifieke zorg nodig is. Het is van groot belang a.d.h.v. genoemde punten m.b.t. grenzen aan de zorg/belemmerende factoren te kijken wat wenselijk en haalbaar is. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De St. Gregoriusschool heeft als enige (dorp-)school in een groot gebied een regiofunctie. Daarom kiezen wij ervoor om ons niet te richten op een bepaalde specialisatie. De extra gelden die onze school toekomen in het kader van ‘Passend Onderwijs’ besteden wij vooral aan extra formatie in de groepen, zodat daar dagelijks de (meeste) ondersteuning plaatsvindt. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden eerst in de groep door eigen leerkracht begeleid, eventueel ondersteund door de CPO. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid). Specifieke deskundigheid op het gebied van dyslexie en begaafdheid is belegd bij onze CPO.

Daar waar meer specialistische hulp nodig is, wordt het gebiedsteam ingeschakeld en ambulante begeleiding vanuit cluster 1 (blinden en slechtzienden) en cluster 2 (spraak-taalontwikkeling). Het gebiedsteam gaat een steeds grotere rol vervullen als ondersteuner voor ouders en leerlingen via de CPO en leerkrachten.

Grenzen aan de zorg worden bepaald door de mate van ondersteuning/deskundigheid van buitenaf en de zwaarte van de groep waarbij veiligheid van alle betrokkenen voorop staat.

We ervaren dat er steeds meer specifieke zorg nodig is. Het is van groot belang a.d.h.v. genoemde punten m.b.t. grenzen aan de zorg/belemmerende factoren te kijken wat wenselijk en haalbaar is.

Bovenstaande betekent dat wij per situatie beoordelen of wij een leerling met extra zorgbehoeften kunnen plaatsen op basis van onze mogelijkheden en qua gebouw en voorzieningen. Daarnaast beoordelen wij ook per situatie over de veiligheid voor alle betrokkenen of een leerling op de goede plek zit bij ons op school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De start van het kleuteronderwijs

Voordat de kleuters bij ons op school komen bezoeken de meeste kinderen de peuterspeelzaal. Zo nu en dan komen de peuters spelen op het plein met de kinderen van groep 1 en 2. Aan het einde van de peutertijd vindt er een warme overdracht plaats door de leidsters. De kleuterleerkracht legt huisbezoeken af om alvast kennis te maken met de kleuter, zijn of haar leefomgeving en diens ouders. Daarna komen de kinderen een keer proefdraaien, waarbij één van de ouders (gedeelte van de dag) mee mag draaien.

Meestal werken we in combinatiegroepen 1-2. Dit brengt als voordeel mee dat de oudste kleuters de jongste kleuters snel wegwijs maken in het kleutergebeuren. En bijna als vanzelf nemen de nieuwe kleuters het ritme van de dag en gewoontes over. De overgang naar het kleuteronderwijs moet zo soepel mogelijk verlopen, waarbij een nieuwe kleuter zich vooral veilig moet voelen bij de juf en de andere kinderen. Op het plein wordt samen gespeeld met de andere groepen en wat je dan vaak ziet, is dat de oudere leerlingen zich ontfermen over de kleuters.

Elke ochtend en middag begint en eindigt in de kring waar de kinderen over hun belevenissen vertellen (aan de juf of aan elkaar), liedjes zingen, opzegversjes opzeggen of allerlei vaardigheden verwerven op reken- en taalgebied. Na de kring gaan de kinderen “werken”, waarbij ze kunnen kiezen uit verschillende activiteiten. Deze zijn vaak afgestemd op het thema wat aan de orde is.

Zorg voor het jonge kind

De ontwikkeling van het kind wordt gevolgd door middel van observaties. Deze observaties worden verwerkt in ons digitale volgsysteem “Onderbouwd”.

Eens per jaar worden alle kleuters geselecteerd voor een logopedisch onderzoek. Deze logopediste komt bij ons op school en kleuters worden aangemeld bij enige twijfel m.b.t. taalontwikkeling en of uitspraakproblemen. Ook is het mogelijk bij taalproblemen vroeg in te grijpen door aan het programma “Op Stap” deel te nemen, dit samen met de ouders.

Als er sprake is van extra zorg thuis en op school, dan kan het Gebiedsteam (maatschappelijk werkster en sociaalverpleegkundige) ingeschakeld worden voor hulp.

Bij een ontwikkelingsvoorsprong, die naar voren komt in ons signaleringssysteem SIDI PO, is er naast een oudergesprek, aanpassing van de leerstof en didactiek. Indien er twijfels zijn over de ontwikkeling volgt een extra oudergesprek in het midden van het schooljaar. Als ook uit ons leerlingvolgsysteem “Onderbouwd” blijkt dat een kleuter de einddoelen van groep 1 of 2 niet heeft gehaald, dan is kleuterverlenging soms een oplossing.

Terug naar boven