Basisschool Bijvanck

Levensboom 4 1261 MX Blaricum

Schoolfoto van Basisschool Bijvanck

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

OBS Bijvanck brengt leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Wij vinden het daarom belangrijk om ook zicht te hebben op de tussentijdse leerresultaten van leerlingen voor diverse vakgebieden, o.a. rekenen, taal en lezen.

Wij monitoren deze resultaten als volgt:

  • Jaarlijks worden er 3 resultatenoverleggen (oktober, december, april) gepland. Hierin worden tussentijdse resultaten van de groep en de leerlingen teambreed besproken.
  • De leerkrachten stellen na elk thema/blok per vakgebied (rekenen, taal en spelling) een blokblad op. Hierop worden groepsdoelen en individuele doelen gesteld, die meegenomen en ingezet worden in de komende periode.
  • Daarnaast plannen wij 2 opbrengstvergaderingen (februari en juni/juli) in, waarbij de intern begeleider het team meeneemt in de behaalde schoolresultaten. Leerkrachten presenteren de groepsresultaten d.m.v. een presentatie aan elkaar.
  • Na de Cito afname stelt de leerkracht wederom groeps- en individuele doelen op.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de totstandkoming van een gedegen schooladvies nemen wij diverse onderdelen per kind onder de loep. Het schooladvies wordt niet alleen bepaald door de leerkracht van groep 8. In samenspraak met de intern begeleider en vorige leerkracht(en) komt het advies tot stand. Het schooladvies is gebaseerd op zowel cijfermatige als persoonlijke gegevens:

  • Toetsresultaten in groep 6, 7 en 8;
  • Sociaal emotionele ontwikkeling;
  • Werkhouding, motivatie en gedrag;
  • Thuissituatie 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op OBS Bijvanck leren kinderen dat iedereen anders is en respect verdient. Wij creëren een sfeer waarin kinderen zichzelf durven zijn, goed met elkaar omgaan en hun onderlinge conflicten steeds beter zelf oplossen. Daarvoor zetten we ook de Kanjertraining en het programma Rots & Water in. We veroordelen opvallend gedrag niet, maar gaan op zoek naar de achterliggende oorzaak. We zien dat kinderen zich in deze sfeer fijn voelen, actiever meedoen aan de lessen en nog beter leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven