Franciscusschool

Bergmolen 3 5531 EH Bladel

Schoolfoto van Franciscusschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan uiteraard zo zijn dat er personeelsleden afwezig zijn in verband met ziekte en/of calamiteiten.

In dat geval hebben we over de hele week een aantal ambulante leerkrachten en daarnaast hebben we de beschikking over twee onderwijsassistenten. 

De leerkrachten zijn de eerst aangewezenen om de groepen op te vangen, ook kunnen we hiervoor de onderwijsassistenten inzetten.

Mocht het zo zijn dat we intern geen passende oplossing kunnen voorzien dan zetten we eerst binnen KempenKind de flexibele schil in. De flexibele schil is een groep leerkrachten werkzaam voor KempenKind, zij worden ingezet op plekken waar vervanging nodig is

Om te voorkomen dat we groepen niet kunnen bedienen, is het soms nodig om intern te schuiven met leerkrachten en in uiterste nood groepen samen te voegen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 geven we onderwijs aan kinderen van 4 t/m 7 jaar. In de  kring en werkblokken komt het aanbod taal, lezen, rekenen, speelwerkuur terug. We stemmen het aanbod af op de behoeften van de kinderen.

De gym- en spellessen worden in de gymzaal gegeven. De kinderen dienen daarbij gymschoenen te dragen vanwege het gevaar voor voetinfecties. De gymschoenen van kinderen worden op school bewaard. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd:

Volgens de wet moet de onderwijstijd in 8 jaar minimaal 7520 uur bedragen. Omdat de kinderen meer uren maken is er ruimte voor diverse studiedagen. De onderwijstijd bedraagt voor alle groepen ongeveer 955 uur. Excursies en vieringen nemen uiteraard tijd in beslag van verschillende vakken. Kleine verschillen per leerjaar worden veroorzaakt door de praktische invulling in het weekrooster.

De gymlessen:

Alle gym- en spellessen worden in onze eigen gymzaal gegeven door de vakleerkracht gym. De kinderen van de onderbouw dienen daarbij gymschoenen te dragen en een gymbroekje. De leerlingen van de middenbouw en bovenbouw brengen hun gymspullen voor elke les mee naar school. Om hygiënische redenen alleen gymschoenen die niet buiten worden gedragen. Naast gymschoenen is ook gymkleding; bestaande uit een sportbroek en sportshirt, verplicht. Dit vanwege het transpireren.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

De schoolbesturen waaronder KempenKind hebben de verantwoordelijkheid te zorgen voor een passend onderwijs-arrangement voor iedere leerling, die bij een van haar scholen wordt aangemeld.  Vanaf die datum melden ouders hun kind aan bij de school van hun keuze. De school heeft dan de taak om een passende onderwijsplek te bieden. Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften worden opgevangen in het reguliere of speciale onderwijs, binnen één van de scholen van KempenKind of binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs De Kempen.

  • Scholen in de regio werken samen om alle leerlingen de beste onderwijsplek te bieden.
  • Het speciaal (basis)onderwijs blijft gewoon bestaan voor leerlingen die dat echt nodig hebben.
  • Passend onderwijs staat voor maatwerk in het onderwijs, voor iedere leerling onderwijs dat aansluit bij zijn of haar mogelijkheden en talenten, het liefst in het regulier onderwijs.
  • Er zijn geen bezuinigingen op extra ondersteuning aan leerlingen.  

De Franciscusschool onderschrijft het standpunt van passend onderwijs: regulier als het kan, speciaal als het moet. Wij zien verschillen tussen leerlingen niet als een probleem maar als uitdaging en stemmen ons onderwijsaanbod, de instructie en begeleiding af op de behoeften van de leerling, passend binnen het groepsproces.  

De ondersteuning van leerlingen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van leerkrachten, intern begeleider, onderwijsassistenten en directie, waarbij wij de betrokkenheid van ouders erg belangrijk vinden. De rol van de leerkracht is hierbij cruciaal. Deze dient de vaardigheden en de competenties te bezitten – of zich eigen te maken – om leerlingen goed te begeleiden en ondersteuningsbehoeften te segmenteren. De intern begeleider coördineert deze ondersteuning en geeft samen met externe deskundigen ondersteuning aan de leerkracht.  

Als school gaan we de uitdaging aan om leerlingen met speciale onderwijsbehoeften in onze school op te vangen. De 1-Zorgroute is een manier om op een planmatige en proactieve manier passend onderwijs te bieden aan alle leerlingen binnen het regionaal netwerk op basis van onderwijsbehoeften.  

Wij werken volgens het cyclisch proces van de 1-Zorgroute:

  • Verzamelen van de leerling-gegevens vanuit toetsen en evaluaties.
  • Signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben.
  • Op basis van verzamelde gegevens benoemen van onderwijsbehoeften en/of ondersteuningsbehoeften van leerlingen.
  • Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften.

Tijdens twee vaste en twee optionele groepsbesprekingen per jaar bespreekt de IB-er met de leerkracht de door de leerkracht verzamelde gegevens. Voor leerlingen met specifieke problemen wordt een individueel handelingsplan gemaakt. We beseffen dat er ook leerlingen zijn waarvoor onze expertise en middelen niet toereikend zijn om tegemoet te komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Als wij niet meer de juiste ondersteuning in het belang van de leerling, de medeleerlingen en het team kunnen bieden, hebben we de mogelijkheden van onze grenzen bereikt. De school heeft dan de taak om een passende onderwijsplek te bieden binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs de Kempen. Hierbij besluit het zorgteam, na overleg met ouders, de mogelijkheden te onderzoeken van een verwijzing naar een andere basisschool, SBO de Piramide of een school voor speciaal onderwijs. De IB-er is de schakel naar de bovenschoolse ondersteuning binnen onderwijsstichting KempenKind en het samenwerkingsverband Passend Onderwijs de Kempen. Voor verdere informatie over passend onderwijs: www.passendonderwijs.nl.

Invulling Zorgstructuur

Bij het werken volgens de 1-Zorgroute staan de leerlingen centraal. De leerkracht en de IB-er spelen hierin een belangrijke rol. Tijdens groepsbesprekingen worden voor de leerlingen doelen voor een bepaalde periode gesteld. De doelen, organisatie en de ondersteuningsbehoeften worden uitgewerkt door de leerkracht, waar nodig in overleg met de IB'er.  Alle leerlingen worden op deze manier goed gevolgd en de begeleiding sluit aan bij het juiste niveau. Het kan zijn dat er individueel meer ondersteuning nodig is voor een leerling. Dit bespreken de leerkracht en de IB-er tijdens de leerlingbespreking. Er wordt dan een keuze gemaakt om hulp te bieden vanuit de interne ondersteuning die gecoördineerd wordt door de IB-er. Dit wordt naar ouders gecommuniceerd. Het kan ook zijn dat er externe hulp nodig is, dan wordt er aan ouders toestemming gevraagd.

Onder externe hulp kunt u denken aan:

  • Ondersteuning vanuit KempenKind Centrum Passend Onderwijs
  • Onderzoek
  • Ambulante begeleiding
  • Schoolmaatschappelijk werk
  • GGD
  • Externe trainingen

Zorgbreedte aan de bovenkant: Plusgroep (Groeilab)

Leerlingen die niet voldoende uitdaging vinden in de reguliere leerstof en mogelijk meerbegaafd zijn krijgen extra aandacht buiten de groep. Na een zorgvuldige screening door de leerkracht en overleg met ouders werken de leerlingen in een klein groepje één uur per week buiten de eigen klas. Er is een plusgroep voor de middenbouw (4 t/m 6) en een plusgroep voor de bovenbouw (7 en 8). Het doel van deze begeleiding is het bevorderen van het creatieve, analytische en praktische denken. De lessen die deze leerlingen missen worden opgenomen in het zelfstandig werken en vormen zo een extra uitdaging.

In de onderbouw wordt het aanbod voor de (meer)begaafde leerling geïntegreerd in het reguliere aanbod.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen het vakgebied spelling hebben we een remedial teacher aan onze school gekoppeld. Zij komt 6 uur per week intensief werken met leerlingen die op spellinggebied meer nodig hebben. Dit willen we nu ook op gaan zetten binnen het vakgebied rekenen, om zo de leerlingen die moeite hebben met rekenen nog beter te kunnen bedienen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samen met kinderdagverblijf of peuterspeelzaal zorgen we voor een warme overdracht naar de Franciscusschool.

Terug naar boven