Basisschool De Zeveneik

Dorpsstraat 110 6456 AG Bingelrade

  • Schoolfoto van Basisschool De Zeveneik
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeveneik
  • Het beste dat je kunt worden, is jezelf!
  • Kraanwater drinken is gezond en wordt gestimuleerd op De Zeveneik
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeveneik

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten worden bepaald door:

- Methodegebonden toetsen. Deze toetsen geven een beeld in hoeverre een leerling een beperkt deel van de leerstof beheerst. In het algemeen betreft het leerstof die kort geleden is aangeboden.

- Toetsen van het Leerling Ontwikkeling Volg Systeem (LOVS). Deze worden twee keer per jaar afgenomen. De uitkomsten geven een beeld van het niveau van leerlingen. Doordat de toetsen zijn genormeerd, kan een school het niveau van een individuele leerling en van de groep vergelijken. Dat gebeurt met het gemiddelde niveau van de normgroep, veelal leerlingen die in hetzelfde jaar zitten. De toetsen van één leergebied zijn aan elkaar gekoppeld waardoor de prestaties van een leerling, groep of zelfs een hele school over langere tijd gevolgd kan worden

Kwaliteitszorg. Leerlingrapporten  van deze toetsen geven informatie over het niveau, de groei en eventueel de verschillen in scores tussen verschillende categorieën. Groepsrapporten van de LVS-toetsen laten zien hoe de groep er als geheel voor staat. Schoolrapporten van de toetsen leveren een beeld van de ontwikkeling in de verschillende groepen bij diverse leergebieden in het primair onderwijs. Met schoolrapportages zien we snel welke groepen en leergebieden om extra aandacht vragen. Ook brengen schoolrapportages successen in beeld, omdat we direct zien of eerder genomen maatregelen effect hebben gehad. 



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstromen naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap in de schoolcarrière van een kind. Daarom vindt de school het van belang om een zorgvuldig advies te formuleren. Wij doen dat o.a. op basis van het (Cito-)leerlingvolgsysteem van voorgaande leerjaren. Naast leervaardigheden zijn ook werkhouding, een onderzoekende attitude en motivatie voor leren belangrijke voorwaarden voor schoolsucces. Het schooladvies vindt plaats na zorgvuldige besprekingen met leerlingen, ouders, intern begeleiders en directie. Tijdens de tweede rapportbespreking in groep 7 geeft de school een vooruitblik mee. In de maand november van groep 8 staan de voorlopig adviesgesprekken gepland welke worden gevolgd door de definitief adviesgesprekken in februari.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We werken op basisschool De Zeveneik met de The leader In Me (TLIM). Het verwerven van de zeven gewoonten helpt kinderen op drie manieren.
Ten eerste laat het hun zien en ervaren wat de kracht is om te leven volgens bepaalde principes. Deze principes zijn: verantwoordelijkheid nemen, plannen, respect, samenwerking en evenwicht.
Ten tweede biedt het kinderen, school en ouders een gemeenschappelijke taal voor eenduidige communicatie.
Ten derde kinderen kunnen zich identificeren met de personages uit de 7 eigenschappen van Happy Kids

Met de invoering van de TLIM in basisschool De Zeveneik geven we inhoud aan een nieuwe en gezamenlijk gedragen omgangsvorm.

https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-integratie.html

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • ontmoeten
  • ontwikkelen
  • ontplooien

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 27 januari 2021 heeft de inspectie een themaonderzoek uitgevoerd op De Zeveneik. Het onderzoek richtte zich op de kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie. De bevindingen zijn met het team gedeeld. We mochten de complimenten ontvangen voor de goed doordachte kwaliteitsverbeteringen gerelateerd aan de leerlingpopulatie. In de bijlage het verslag aangezien het ontwikkelpunt van belang is om de doelstellingen concreter te omschrijven.

Terug naar boven