Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Heterogene groepen
Montessori-onderwijs pleit voor een groepssamenstelling met drie verschillende leeftijden. Kinderen zijn in een groep altijd een keer het jongste, middelste of het oudste kind. Dit past bij hoe de kinderen opgroeien in de maatschappij. Zo komen kinderen van verschillende leeftijdsfasen elkaar tegen in het gezin, de familie, met buurkinderen, maar ook later in het werkende leven. Kinderen doorlopen in hun groei naar volwassenheid diverse ontwikkelings- of levensfasen. Kinderen die in dezelfde fase zitten (die meerdere leerjaren omspant) worden in één groep geplaatst. Het is prachtig om te zien hoe belangrijk deze heterogene groepen zijn en een positief hebben op het leer-, werk- en speelklimaat.
Onderbouw
De kinderen uit de groepen 1 en 2 zitten in de onderbouw. Deze periode kenmerkt zich door het bewust opnemen van indrukken met alle zintuigen in de fase van ontdekking. Zij werken met allerlei materialen die de zintuigen oefenen. Daarnaast hebben zij honger naar woorden, zowel het leren van namen en begrippen, als het kennen van letters en het leren lezen. Ook het tellen en het werken met (grote) getallen wordt graag gedaan. Onze school beschikt over drie onderbouwgroepen: Berk, Den en Magnolia.
Middenbouw
De kinderen uit de groepen 3, 4 en 5 zitten in de middenbouw. De middenbouw is meer gericht op het opnemen van kennis in de fase van verkenning. Zij werken nog veel met materiaal, dat echter een andere betekenis gaat krijgen. Het is meer gericht op algemene kennis. Onze school beschikt over drie middenbouwgroepen: Palm, Kastanje en Iep.
Bovenbouw
De kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 zitten in de bovenbouw. In de ontwikkeling van het kind wordt het denken abstracter. Dit is de fase van wetenschap. Zij willen meer inzicht krijgen in de cultuur waarin ze leven. In de bovenbouw vindt ook de voorbereiding plaats op het voortgezet onderwijs. Onze school beschikt over drie bovenbouwgroepen: Plataan, Esdoorn en Acacia.
De onderwijstijd voor de kinderen in de groepen 1 en 2 wordt mede bepaald door activiteiten, montessori werkjes afgewisseld met bewegingsonderwijs en creatieve vakken. Kind en leerkracht zorgt samen voor voldoende tijd voor de verschillende vakgebieden en extra tijd voor verdieping, verrijking en interesses. We zorgen voor een zorgvuldig voorbereide omgeving die het kind stimuleert en uitdaagt bepaalde vaardigheden te ontwikkelen.
De onderwijstijd wordt door de kinderen ingevuld op basis van de planning en de afspraken die zij met de leerkracht maken. Kind en leerkracht zorgt samen voor voldoende tijd voor de verschillende vakgebieden en extra tijd voor die onderdelen waar dat ook belangrijk is. Dat betekent dat er vaak ook meer tijd is voor specifieke interesses of verdieping. We zorgen voor een zorgvuldig voorbereide omgeving die het kind stimuleert en uitdaagt bepaalde activiteiten te oefenen en te ontwikkelen.
Alle kinderen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. De ondersteuningsstructuur laat zien hoe onze school daarnaar handelt en met andere organisaties en specialisten werkt. In het schoolondersteuningsplan van Montessorischool Bilthoven is beschreven wat onze school kan bieden, wat acceptabel is en waar ook onze grenzen van het haalbare liggen binnen onze ondersteuning en zorg. Het schoolondersteuningsprofiel is terug te vinden bij 'documenten' op onze website.
Niveau 1: Algemene preventieve zorg binnen de groep
De leerkracht werkt handelingsgericht en volgens de opvoedingsmethode van Maria Montessori. De leerkracht signaleert en past de specifieke onderwijsbehoefte aan binnen het basisaanbod. Zowel ondersteuning in de klas als compacten en verrijken voor de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Niveau 2: Extra zorg/ ondersteuning binnen de groep
Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt allereerst preventieve en licht curatieve interventies ingezet zoals het geven van extra instructie, andere leerstof en een andere aanbiedingsstrategie voor zowel kinderen die extra ondersteuning nodig hebben of een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Dit wordt besproken tijdens de leerlingbespreking met intern begeleider en leerkracht met hulp van de specialist HB. De leerkracht bespreekt dit met de ouders van het kind.
Niveau 3: Speciale zorg/ begeleiding buiten de groep met inzet van de intern begeleider
Op dit niveau wordt besloten dat intersievere vorm van ondersteuning wenselijk is. De intern begeleider van de school wordt betrokken bij het proces. Als school hebben wij op dit niveau behoefte aan extra informatie. Dit kan verkregen worden via verschillende bronnen: intern; via RT of coach, het schoolondersteuningsteam (SOT) vanuit swv ZOUT, Centrum Jeugd en Gezin en externe instanties.
Niveau 4: Zeer speciale zorg/ begeleiding buiten de groep.
Op dit niveau wordt gekeken welke ondersteuning vanuit een individueel arrangement nodig is. Er wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) en/of intensievere individuele leerlijn opgesteld. Daarnaast kan de ambulant begeleider vanuit het samenwerkingsverband ingezet worden voor kinderen die meer nodig hebben dan het basisaanbod en de extra zorg. Wanneer blijkt dat het kind meer nodig heeft dan de school kan realiseren, is de school handelingsverlegen. Het samenwerkingsverband ZOUT kijkt op dat niveau mee of het kind meer gebaat is bij een ander schooltype of andere vorm van onderwijs. Uiteraard is dit in overleg met ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities voor in de toekomst liggen om de deskundigheid van de medewerkers te vergroten op het gebied van autisme of faalangst en/of andere specifieke gebieden.
Daarnaast vindt er nascholing plaats voor de GroepsGeluk trainers in de school. GroepsGeluk is het systemisch werken in de klas waarin de dynamiek van de groep zichtbaar wordt gemaakt.
Ten slotte heeft de school de ambitie om de deskundigheid van het team verder uit te breiden op het gebied van begeleiding van meerbegaafde kinderen in de klas.
Sinds 2018 werken wij als school samen met Humankind kinderopvang. Wij proberen zoveel mogelijk onze krachten te bundelen. Ook de medewerkers van Humankind benaderen de kinderen vanuit de montessorigedachte.
Het kinderdagverblijf 'De Zonnepit' van Humankind is kleinschalig en vertrouwd voor kinderen van 0-4 jaar. Er is een baby-dreumes groep van 0 tot 2 jaar en een peutergroep van 2-4 jaar. Baby’s krijgen alle ruimte om te ontdekken. Dreumesen en peuters leren veel en intensief door ervaringen op te doen.
Kinderen van Montessorischool Bilthoven kunnen ingeschreven worden vanaf 4 jaar bij de buitenschoolse opvang van Humankind. Schooljaar 2024/2025 start met drie BSO groepen. In de loop van het jaar wordt dit uitgebreid naar vier groepen.
Boshuis 1 en Boshuis 2 voor je kinderen onder de 7 jaar.
Boshonk 1 en Boshonk 2 voor de kinderen van 7 jaar en ouder.
Ouders moeten zelf tijdig zorgen voor de inschrijving via Humankind, gezien de grote vraag naar BSO. Kinderen van de Zonnepit stromen niet automatisch door naar de BSO. Dit verloopt via een aparte inschrijving.