Julianaschool

Julianalaan 52 3722 GR Bilthoven

  • Schoolfoto van Julianaschool
  • Schoolfoto van Julianaschool
  • Schoolfoto van Julianaschool
  • Schoolfoto van Julianaschool
  • Schoolfoto van Julianaschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de niet-methodetoetsen CITO afgenomen. Deze resultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd.

Daarnaast maken de kinderen methodetoetsen en verzamelen wij ook veel gegevens door de leerlingen te observeren. 

Wij maken gebruik van ParnasSys, een centraal dashboard waarin de leerkracht altijd en overal actueel inzicht heeft in de ontwikkelingen op school-, leerjaar-, groeps-, en leerlingniveau. De leerkrachten en intern begeleiders vullen het hele jaar door de onderwijsbehoeften, stimulerende en belemmerende factoren van de leerlingen in. 

Ouders kunnen op elk moment behaalde resultaten inzien via het ouderportaal van ParnasSys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Julianaschool krijgen de kinderen aan het einde van groep 7 een voorlopig advies en met ingang van schooljaar 2023-2024 in maart groep 8 een definitief advies. Om tot het voorlopige en definitieve advies te komen, kijkt de leerkracht naar verschillende aspecten:

  • Werkhouding / motivatie
  • Observaties in de klas
  • Toetsresultaten op methodegebonden toetsen
  • Toetsresultaten Cito leerlingvolgsysteem.

Deze aspecten worden besproken met de leerkrachten van de groepen 7/8 en de intern begeleider(s).

Tijdens de adviesgesprekken, met ouders en de leerling, licht de leerkracht het advies toe. Ook bespreekt hij/zij eventuele aandachtspunten.

Vanaf schooljaar 2023-2024 gaat de eindtoets de doorstroomtoets heten. Leerlingen en ouders ontvangen in maart het definitieve schooladvies.

In maart wordt de aanmelding voor de middelbare school in gang gezet.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school werken wij met de Geluksaanpak. Het omgangs- en gedragsprotocol van de Geluksaanpak vormt voor onze school de basis van waaruit wij werken. De Geluks-aanpak is een aanpak waarin er door middel van 6 Geluks-pijlers een stevige basis wordt gelegd binnen de school voor een veilig sociaal klimaat. Ons team is getraind om elke pijler goed binnen de eigen klas en de school als geheel neer te zetten. De Geluks-kalender vol sociaal-emotionele lessen kan wekelijks worden ingezet in de klassen. Daarnaast worden er bij elke pijler allerlei instrumenten en modellen toegepast om kinderen inzicht te geven in helpend en niet-helpend gedrag. De kennis van de werking van het brein wordt hierin veelvuldig toegepast.

Geen anti-pest protocollen, maar ander gedrag binnen de hele school... En dat maakt het verschil, zichtbaar ander gedrag, een fijne open sfeer en een veilige school!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Persoonlijk
  • Samen
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Julianaschool levert jaarlijks de relevante gegevens aan.

Terug naar boven