Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we met heterogene groepen. Dit betekent dat er meestal twee jaargroepen bij elkaar zitten. Dit heeft als voordeel dat kinderen veel in aanraking komen met kinderen die al verder in hun ontwikkeling zijn of juist minder ver, waardoor ze leren omgaan met de rol van helper. Zo kunnen ze elkaar stimuleren en ondersteunen. In de klas werken de kinderen vaak zelfstandig of in kleine groepjes. Op die manier stimuleren we het zelfvertrouwen, de zelfstandigheid en de samenwerking van de kinderen. Elk jaar bekijken we weer aan het einde van het schooljaar wat de beste combinatie van groepen voor het nieuwe schooljaar is.
In ons aanbod staan de leerlijnen Taal, Rekenen, Spel en Motoriek centraal.
De ontwikkelingsdoelen binnen deze leerlijnen willen we bereiken via de volgende activiteiten:
- Kringactiviteiten gericht op voorbereidend taal en rekenen.
- Spelactiviteiten gericht op fantasiespel, rollenspel, zang en dans.
- Spelactiviteiten gericht op bewegingsspelen, wedstrijdspel en behendigheidsspel.
- Constructieve activiteiten gericht op ontwikkeling van motoriek.
- Werken met ontwikkelingsmateriaal; gericht op ontwikkeling van taal, rekenen en motoriek.
- Werken met het planbord; gericht op ontwikkeling van zelfstandigheid, probleemoplossend vermogen en leren plannen.
Alle kinderen maken bij ons jaarlijks minimaal 940 uur. Dit betekent dat ze in 8 jaar tijd minimaal 7520 uur gehad hebben. De schooltijden voor de groepen 1 t/m 8 zijn gelijk op onze school. Na vaststelling van het vakantierooster, maakt de directie een urenberekening voor het schooljaar waarin we zorgen dat ook na het plannen van studiedagen en vrije dagen, de minimale onderwijstijd gewaarborgd is.
Ons schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de site: Scholen op de kaart en daarnaast te downloaden via onze website: https://www.schoolfranciscus.nl/school/passend-onderwijs/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben de ambitie om voor alle kinderen uit Biezenmortel passend onderwijs te bieden. Als het enigszins haalbaar is, willen we de kinderen in het eigen dorp naar school laten gaan. Voorwaarde daarvoor is dat het ons lukt de kinderen binnen hun mogelijkheden optimaal te laten ontwikkelen. Een tweede maar zeer belangrijke voorwaarde is dat veiligheid voor iedereen gegarandeerd is.
Onze grenzen zijn dus:
- Op het moment dat wij geen driehoek met ouders kunnen vormen (ouders-kind-school) omdat er geen vertrouwen is in onze gezamenlijke aanpak.
- Kinderen met zeer ernstige gedragsproblemen, externaliserend. Wanneer de veiligheid voor het kind zelf en de andere kinderen en/of personeel niet meer kan worden gewaarborgd is onze grens bereikt. Veiligheid is onze kernwaarde.
- Kinderen met een grote leerachterstand of leerlingen waarbij zelfs met grote inzet van het samenwerkingsverband niet voldaan kan worden aan de ondersteuningsbehoefte, wat ten koste gaat van de ontwikkeling en dus ook het welbevinden van het kind.
De zorg en ontwikkeling van het jonge kind
Als kinderen bij ons op school komen, hebben we (indien van toepassing) altijd een overdracht met de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf/gastouder. Daarnaast spreken we vooraf de ouders en vullen zij een intakeformulier in. Op die manier hebben we zoveel mogelijk kennis over het kind vergaard om zo goed mogelijk van start te kunnen gaan. Na een aantal weken hebben we met ouders een gesprek om onze eerste bevindingen te delen en de expertise van de ouders te gebruiken om te onderzoeken wat hun kind nodig heeft.
Wij streven ernaar dat de kleuters zich breed ontwikkelen naar zelfstandigheid, dat wil zeggen:
- dat zij actief zijn en zelf initiatieven kunnen nemen;
- dat ze hun eigen gedrag, hun gedachten en wensen kunnen verwoorden;
- dat ze met hun gevoelens en ervaringen leren om te gaan en de mogelijkheden en middelen voor expressie leren ontdekken;
- dat zij leren samen spelen en samen werken;
- dat ze creatief durven te zijn;
- dat ze geïnteresseerd zijn in hun eigen omgeving en dat ze de wereld willen onderzoeken;
- dat ze leren na te denken over datgene wat ze doen of zeggen:
- dat ze weten dat hun gedrag gevolgen kan hebben voor anderen;
- dat ze datgene wat ze geleerd hebben, kunnen inzetten om problemen op te lossen;
- dat ze leren plannen te maken en daarnaar te handelen.