Samenwijs De Vlinderakker Opvang & Onderwijs

Biestsestraat 38 5084 HG Biest-Houtakker

  • Schoolfoto van Samenwijs De Vlinderakker Opvang & Onderwijs
  • Schoolfoto van Samenwijs De Vlinderakker Opvang & Onderwijs
  • Schoolfoto van Samenwijs De Vlinderakker Opvang & Onderwijs
  • Schoolfoto van Samenwijs De Vlinderakker Opvang & Onderwijs
  • Schoolfoto van Samenwijs De Vlinderakker Opvang & Onderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets IEP groep 8

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de wet rondom de eindtoetsing. De Eindtoets wordt Doorstroomtoets. Deze wetswijziging houdt in dat de eindtoets voortaan doorstroomtoets heet. Dit geldt voor alle eindtoetsen. Daarnaast wordt de afname vervroegd naar februari. De IEP Eindtoets heet dus vanaf volgend jaar IEP Doorstroomtoets. Daarnaast worden alle eindtoetsen in februari afgenomen in plaats van april.

Belangrijke punten m.b.t. de doorstroomtoets:

* Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

* Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari op dinsdag 6 februari 2024 en woensdag 7 februari 2024 de doorstroomtoets van IEP

* Uiterlijk 15 maart 2024 ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

* Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart 2024 van hun school het definitieve schooladvies.

* Tussen 25 maart en 31 maart 2024 melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

* Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

* Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

IEP-leerlingvolgsysteem

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Het IEP leerlingvolgsysteem, wat we op De Vlinderakker hanteren, houdt daar rekening mee. Het geeft ons inzicht in waar een kind nu staat en hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken leerlingen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee jij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.

De toetsen van IEP worden 2x per jaar afgenomen:

* Taalverzorging (groep 3 t/m 8)

* Technisch lezen (groep 3 t/m 8)

* Lezen (groep 4 t/m 8)

* Rekenen (groep 3 t/m 8)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Groep 8 en de overgang naar het Voortgezet Onderwijs (VO)

De leerkrachten van de school weten beter dan wie ook hoe uw kind zich gedraagt in een studieomgeving. Hun advies is voor de school van voortgezet onderwijs erg belangrijk. Het gaat er namelijk niet alleen om wat het kind allemaal kan en weet. Ook zaken als zelfstandigheid, nauwkeurigheid, werkhouding en belangstelling spelen een grote rol. 

Eind januari groep 8 wordt tijdens een gesprek met de ouders en de leerkracht van groep 8 een advies gegeven. Bij dat advies wordt rekening gehouden met de mogelijkheden en de interesses van het kind. Dit advies wordt in een Onderwijskundig Rapport vastgelegd. Volgens de wet is de school verplicht aan de ouders een afschrift van dat rapport te geven. Team De Vlinderakker denkt samen altijd mee, zodat het advies wordt gedragen door het hele team.

Het schooladvies is gebaseerd op ‘harde’ (cijfermatige) en ‘zachte’ (persoonlijke) gegevens:

* Toetsresultaten in groep 6, 7 en 8 (leerlingvolgsysteemtoesten en niet-methodegebonden toetsen)

* Sociaal emotionele vaardigheden

* Werkhouding, motivatie en gedragskenmerken

* Indien er sprake is van een ‘ondersteuningsbehoefte’ voor passend onderwijs dan wegen de geboden ondersteuning en het effect daarvan ook mee. Mogelijk ook resultaten va een capaciteit- of intelligentieonderzoek.

Nieuw is de landelijke aanmeldweek van 25 t/m 31 maart 2024. Tijdens deze week melden alle achtstegroepers zich tegelijkertijd aan bij een middelbare school. Omdat alle kinderen zo vroeg hun definitieve advies hebben, kunnen zij zich gelijktijdig op hun juiste niveau aanmelden. Zo heeft iedereen evenveel kans op een plek op de school van hun keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Positief gedrag kun je leren

Blijven werken aan een positief klimaat vinden we op De Vlinderakker erg belangrijk. De aandachtspunten hierbij zijn consequente handhaving van de regels door de medewerkers bij PBS en extra aandacht voor de verscherpte wetgeving rondom sociale veiligheid. Samen met medewerkers, leerlingen, ouders en andere betrokkenen besteden we veel aandacht aan positief gedrag en omgangsvormen. Het motto ‘Positief gedrag kun je leren!’ bekrachtigen wij als school en opvang doordat we samen duidelijk zijn in de gedragsverwachtingen, het gewenste gedrag aanleren door voordoen, nadoen en oefenen, zorgen voor een consequente positieve bekrachtiging en eventuele sanctie op een vooraf afgesproken manier.

Stop-Loop-Praat

Het pestpreventieprogramma PBS bestaat uit vaste lessen welke voor elke bouw zijn uitgewerkt. Hierin wordt de reactie keten ‘stop, loop, praat’ aangeleerd en geoefend met de hele klas. Er is daarbij aandacht voor het weghalen van de aandacht voor pesten. De kinderen leren ook hoe zij moeten reageren wanneer tegen hen ‘stop’ gezegd wordt door een ander. Er wordt geoefend met specifieke situaties waarin deze procedure wel of juist niet gepast is. Door veel met de leerlingen te oefenen willen wij bereiken dat de reactie keten een automatisme voor hen wordt. Voor de hogere groepen is er een extra les, specifiek gericht op pesten via de social media.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandigheid
  • Positief gedrag kun je leren
  • Stop-Loop-Praat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op alle onderdelen voldoet De Vlinderakker onderwijs aan de basiskwaliteit. Voor de standaard samenwerking en resultaten is zelfs het oordeel goed uitgesproken. De leraren hebben in ruime mate zicht op de voortgang in ontwikkeling van de leerlingen en zij geven voldoende effectieve instructie. De lessen verlopen op een prettige en gestructureerde wijze, waarbij op drie niveaus de uitleg wordt verzorgd. Het team kan nog wel beter monitoren of de gekozen begeleidingsvorm effect heeft of moet worden bijgesteld.Het pedagogisch klimaat is op orde. Zowel de leerlingen als de ouders zijn positief over het schoolklimaat. De verscherpte wetgeving voor de veiligheidsmeting van leerlingen vraagt nog wat aandacht.De kwaliteitszorg kent een cyclische aanpak door de zelfevaluaties van onderwijsresultaten en de procesevaluaties van het onderwijsproces. Het team is op weg naar een professionele kwaliteitscultuur. Eigenaarschap bij leraren voor de schoolontwikkeling krijgt steeds beter vorm.

Terug naar boven