Ondersteuningsstructuur De Vlinderakker
Een interne ondersteuningsstructuur – onmisbaar
Om duidelijkheid binnen het team en naar de ouders toe te creëren is een duidelijke ondersteuningsstructuur onmisbaar. Een ondersteuningsstructuur, waarbinnen de rol van de individuele groepsleerkracht, de pedagogisch professional, de intern begeleider, de directie en niet in de laatste plaats, die van de ouders omschreven staat.
De leerkracht/pedagogisch professional- de cruciale factor
De eerstverantwoordelijke in het opvangen van signalen van kinderen met een stagnerende ontwikkeling is de groepsleerkracht of de pedagogisch professional. Op ieder moment van een schooldag worden er door de professionals grote en kleine beslissingen genomen, die bepalend zijn voor de verdere ontwikkeling van de kinderen. De pedagogische en didactische vaardigheden van de professional zijn daarom van zeer groot belang.
Het samenwijsteam – gedeelde verantwoordelijkheid
Behalve de eigen groepsleerkracht is ook het team als geheel verantwoordelijk voor alle kinderen. Daarom is het belangrijk, dat kennis, ervaring en vaardigheden gedeeld worden. Een open oor naar elkaar toe en allerlei vormen van collegiale consultatie kunnen daartoe een bijdrage leveren. Het kind zelf krijgt hier ook een steeds belangrijkere stem. D.m.v. kindgesprekken en het betrekken van het kind bij zijn eigen leerproces krijgen de groepsleerkrachten steeds beter in beeld wat ieder kind nodig heeft.
Om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoefte van elk kind werken we vanuit de 1-zorgroute. Deze route is een visie om de ondersteuning voor onze kinderen handelingsgericht uit te voeren. De ondersteuningsvisie bestaat uit een aantal uitgangspunten:
- Alle kinderen hebben ondersteuning nodig. Kinderen verschillen in de mate waarin en de manier waarop ze ondersteuning nodig hebben. Om te bevorderen dat kinderen leren van elkaar en om het klassenmanagement uitvoerbaar te houden worden zoveel mogelijk individuele onderwijsbehoeften geclusterd en verwerkt in een groepsaanbod. Om elk kind goed in beeld te hebben werken we met een kindkaarten vanaf de opvang. Hierin staat beschreven wat de simulerende en belemmerende factoren voor een kind kunnen zijn en wat de onderwijsbehoeften zijn. Deze onderwijsbehoeften formuleren we door aan te geven wat een kind nodig heeft om de volgende stap in zijn/haar ontwikkeling te zetten.
- Er wordt gewerkt aan een verschuiving naar proactief denken. In plaats van achteraf te bekijken of een kind de doelen heeft behaald en te “repareren” als dit niet het geval blijkt te zijn, gaat de professional veel meer vooraf nadenken over wat een kind nodig heeft om de gestelde doelen te bereiken. Dit wordt samen met ouders besproken.
- Er wordt zoveel mogelijk tegemoet gekomen aan wat kinderen nodig hebben om de onderwijsdoelen te bereiken. Als het nodig is kan een specialist van buiten de school de professional ondersteuning bieden.
- Tot slot nemen ouders een belangrijke positie in binnen de 1-zorgroute. Ouders en professionals hebben een gezamenlijk doel: ze willen het beste voor het kind. Ouders zijn samenwerkingspartners en worden in een vroeg stadium betrokken bij de zorg rondom hun kind.
De positie van de intern begeleider (IB-er 0-13 jarigen)
De intern begeleider is de ondersteuningscoördinator voor onderwijs en opvang. Ze begeleidt de medewerkers bij het handelingsgericht werken. Zij zorgt voor de voortgang van de 1-zorgroute en leidt groepsbesprekingen en kindbesprekingen. Tevens zit de intern begeleider in het ondersteuningsteam van de school. Het ondersteuningsteam is een deskundig team dat bij elkaar komt om kinderen te bespreken die extra ondersteuning nodig hebben. Alle reguliere basisscholen in de regio werken met een ondersteuningsteam.
De positie van de ouders
Vanaf het moment dat een medewerker zorgen heeft om een kind of ziet, dat een kind zich niet optimaal ontwikkelt worden de ouders hierover ingelicht. Als de bespreking van een kind leidt tot het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan, is overleg met de ouders wettelijk verplicht. Als bij het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan externe deskundigen worden ingeschakeld voor het doen van onderzoek of observaties, is toestemming van de ouders vereist. Het handelingsplan heeft nog niet voldoende resultaat gehad, er wordt een nieuw handelingsplan opgesteld. Soms is advies van een ander nodig en wordt een kind in het ondersteuningsteam besproken. Altijd na goedkeuring van ouders. In dit ondersteuningsteam zitten: PBO-er (begeleider passend onderwijs)-JOOB vanuit de gemeente- manager opvang- schoolverpleegkundige-Intern begeleider.
De directie herhaalt samen met de Ib-er en het team 2 maal per jaar een schoolzorgcyclus. Van de kind- en groepsgegevens wordt een schoolanalyse gemaakt. Deze trendsanalyses worden gezamenlijk met het team besproken en geëvalueerd. Hiernaast volgt de directie en de manager opvang jaarlijks een gesprekkencyclus met alle medewerkers.
Plein 013
De Vlinderakker valt onder het samenwerkingsverband Plein 013. Plein 013 is een samenwerkingsverband van scholen in Tilburg en omgeving en wordt ingezet om voor alle leerlingen in onze regio in de basisschoolleeftijd een onderwijsaanbod te doen dat passend is bij hun ondersteuningsbehoefte. Dit wordt bij voorkeur in de gewone basisschool gedaan. Ouders, leraren en kinderen zijn in het proces van passend onderwijs de belangrijkste partners. Voor doorgaande lijnen en afstemming, wordt er nauw samengewerkt met andere partners, die ouders en scholen daarbij ondersteunen. Als school hebben wij ZORGPLICHT! Ouders hoeven niet meer zelf op zoek naar een passende school. Deze plicht ligt voortaan bij de school waar het kind is ingeschreven. Als er door de school of door de ouders vermoed wordt dat een kind veel extra ondersteuning nodig heeft dan wordt door de school, samen met de consulent en de ouders, de ondersteuningsbehoefte van een kind in beeld gebracht. Tanja Nijhof is op De Vlinderakker BPO-er, begeleider passend onderwijs.
Jeugdhulp Gemeente: JOOB
De zorg voor opvoeden en opgroeien, wordt sinds 1 januari 2015 geregeld via de provincie, landelijke regels (de AWBZ) en de zorgverzekering. De nieuwe Jeugdwet is ingegaan. De gemeente Hilvarenbeek gaat deze nieuwe wet uitvoeren en betalen. De gemeente was al verantwoordelijk voor zogenoemde preventieve jeugdhulp, zoals de consultatiebureaus, schoolmaatschappelijk werk en de schoolarts. Nu komt daar zorg en ondersteuning voor kinderen en gezinnen met problemen bij. Jeugdhulp is een breed terrein. Het gaat onder meer om kinderen met ADHD, autisme en andere psychische problemen, kinderen met problemen na een scheiding of andere problemen thuis, kinderen met een licht verstandelijke beperking en kinderen in de pleegzorg. Voor meer informatie kunt u terecht op school bij de JOOB (Jeugd Ouder Opvoed Begeleider). Voor De Vlinderakker is dit Marjolein de Jong. Zij is regelmatig op school aanwezig.