Openbare basisschool 't Geuzennest

Braakmanlaan 14 4521 AA Biervliet (Gem. Terneuzen)

Schoolfoto van Openbare basisschool 't Geuzennest

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Naast de reguliere kleuterinschrijvingen zijn er de afgelopen jaren regelmatig zij-instromers bij ons op school ingeschreven. Deze kinderen komen van andere scholen binnen Zeeland,  Nederland en/of  België. Deze nieuwe leerlingen krijgen in hun groep het onderwijs aangeboden wat zij nodig hebben. Soms kan het voorkomen dat de resultaten van onze zij-instromers onze eindresultaten beïnvloeden, dit heeft onder andere te maken met het feit dat deze kinderen een ander aanbod van onderwijs hebben gekregen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op school maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem Onderbouwd, Kijk 0 tot 7 jaar en ParnasSys. Daarnaast maken wij binnen de groepen 4 t/m 8 gebruik van Snappet en aan de hand hiervan monitoren  wij de ontwikkelingen van taal en spelling dagelijks en plannen wij ons aanbod. In onze digitale dossiers is de leerlingadministratie terug te vinden. De leerlingadministratie bevat naast gegevens over verzuim, in- en uitschrijving en gegevens van leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s) ook  de resultaten van een leerling, zijn houding, het schooladvies en eventuele aandachtspunten.

De prioriteit voor ons als team ligt bij het realiseren van een goede basisondersteuning. Met behulp van het handelingsgericht werken proberen wij ons onderwijs steeds beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Wij hebben een team met ervaren leerkrachten die in de loop van de jaren door praktijkervaring en nascholing op verschillende gebieden ondersteuningsdeskundigheid hebben ontwikkeld. Wij hebben binnen ons team o.a. een intern begeleider, gedragsspecialisten, rekencoördinator en een taal-leescoördinator

Visie op leren en ontwikkelen 

Om goed te kunnen ontwikkelen is het noodzakelijk, dat kinderen leren beseffen, dat zij zelf invloed hebben op hun eigen leerproces en daarbij niet (alleen) afhankelijk zijn van hun IKC-medewerkers. Het aanbod wordt zo ingericht, dat de betrokkenheid van kinderen optimaal is en het eigen initiatief, de eigen sterke kanten ruimte krijgen. De IKC-medewerker is in staat tot het organiseren van een daartoe uitdagende speel- en leeromgeving. Afstemmen op ontwikkel- en onderwijsbehoeften is een belangrijke voorwaarde om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Daarbij zijn ontwikkelings- en leerlijnen belangrijk. Een goede zorgstructuur waarborgt optimale kansen voor ieder kind.  



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Inleiding

Voor u ligt de richtlijn advisering primair onderwijs - voortgezet onderwijs van obs 't Geuzennest. In deze richtlijn staat alle informatie beschreven, die voor de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs van belang is. Het is ontwikkeld om ouder(s)/verzorger(s) meer helderheid en inzicht te geven in de overwegingen die horen bij het basisschooladvies. De ervaring leert dat het schooladvies en de verwachtingen van de ouder(s)/verzorger(s) ten aanzien van hun kind niet altijd in evenwicht zijn. Door deze documentatie willen wij ouders tijdig betrekken bij het adviesproces en hierdoor openheid en helderheid creëren.



Doel van deze procedure is:




  • Een zo zorgvuldig mogelijke plaatsing in het voortgezet onderwijs.

  • Een zo zorgvuldig mogelijke start van de begeleiding van leerlingen in het voortgezet onderwijs.



Een aanmelding van een leerling is pas compleet als er een volledige overdracht is. Deze overdracht bestaat uit een aanmeldformulier, adviesformulier, overdrachtsformulier po-vo  en de digitale overdracht via Overstapservice Onderwijs (OSO). De overdracht via OSO staat gelijk aan een onderwijskundig rapport en is een veilige manier om informatie over te dragen. Binnen het OSO is het verplicht om de bijlage sociaal-emotionele ontwikkeling (Kindbegrip) toe te voegen. Indien een leerling extra begeleiding heeft gehad, dan wordt deze informatie toegevoegd aan het overstapdossier, zodat men op het voortgezet onderwijs op de hoogte is van alle gezette stappen en adviezen.



In het overstapdossier en de bijlage sociaal-emotionele ontwikkeling staan vertrouwelijke gegevens. Ouder(s)/verzorger(s) worden in een eerdere fase goed geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind zodat ze niet geconfronteerd worden met geheel nieuwe informatie. Zij hoeven geen toestemming te geven voor het overdragen van de informatie. Wel moeten zij tekenen voor het feit dat ze de informatie hebben gezien en dus weten wat er wordt overdragen. Deze handtekening wordt gezet op het adviesformulier.

Wanneer ouder(s)/verzorger(s) niet akkoord zijn met de inhoud van het overstapdossier en bijlagen, kunnen zij hun zienswijze kenbaar maken in een bijlage. Ouder(s)/verzorger(s) hebben recht op een afschrift van het overstapdossier en bijlagen. Met ouder(s)/verzorger(s) worden ook wettelijke vertegenwoordigers bedoeld.

In het kader van de bescherming van de persoonsgegevens van leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) is er afgesproken dat de basisschool alle documenten aanvullend aan het OSO als PDF toevoegt in OSO, zodat de informatie niet meer bewerkt kan worden.



Scholen voor voortgezet onderwijs

In de directe omgeving van onze school zijn twee scholen voor voortgezet onderwijs aanwezig. Het gaat hier om het Zwincollege in Oostburg en het Lodewijk College in Terneuzen. Een enkele keer komt het voor dat er een leerling uitstroomt naar het Calvijn College in Goes of Scheldemond in Vlissingen.



Jaarlijks vinden er van de scholen kijkdagen en informatieavonden plaats voor ouder(s)/verzorger(s) van groep 8 leerlingen. Op de locatie van het VO vindt er een ‘warme overdracht’ plaats tussen de leerkracht van groep 8 en de mentor van de toekomstige school. Met de ‘warme overdracht’ wordt bedoeld; het delen van informatie over de leerling ten behoeve van zijn ontwikkeling. Dit gebeurt in de maand juni of juli voor de overgang naar het VO en in november wanneer de leerling in de eerste klas van de middelbare school zit.



Advies

Basisscholen geven in een schooladvies aan welk niveau van voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past. Daarbij kijken wij onder andere naar:




  • De leerprestaties

  • De aanleg en de talenten van een leerling

  • De (sociaal-emotionele) ontwikkeling tijdens de gehele basisschoolperiode

  • De concentratie en werkhouding van de leerling

  • De motivatie en het doorzettingsvermogen van een leerling

  • De onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling




De cognitieve ontwikkeling wordt bijgehouden in Parnassys gedurende de hele schoolperiode. In Parnassys worden de resultaten weergegeven van methode-afhankelijke- en onafhankelijke toetsen. We kijken daarbij ontwikkelingsgericht. Na het verzamelen en bespreken van alle verzamelde gegevens met behulp van observaties en analyses van onze leerlingvolgsystemen wordt het voorlopig schooladvies bepaald.



Van groep 3 t/m 8 zijn de kinderen aanwezig tijdens de rapportgesprekken, zodat zij ook betrokken worden bij hun eigen ontwikkeling. Vanaf groep 6 wordt er tijdens deze rapportgesprekken met de ouder(s)/verzorger(s)ook gesproken over de mogelijke uitstroom naar het voortgezet onderwijs.

In groep 8 vindt er in januari een gesprek plaats over de voortgang, de verwachtingen en het voorlopig advies. In maart vindt er een tweede gesprek plaatst (als de uitslag van de doorstroomtoets binnen is) en wordt het definitief schooladvies gegeven en wordt de keuze voor het voortgezet onderwijs gemaakt.



Het is mogelijk om zowel enkelvoudige als dubbele adviezen te geven.  Het schooladvies omvat niet meer dan twee leerwegen of schoolsoorten. Basisscholen mogen alleen nog een enkel (bijvoorbeeld HAVO) of dubbel (bijvoorbeeld VMBO-tl/HAVO) advies geven.



Sinds schooljaar 2018-2019 bestaat het advies op basis van de eindtoets uit vijf dubbele toetsadviezen:

  • pro/vmbo-b

  • vmbo-b/k

  • vmbo-k/gt

  • vmbo-gt/havo

  • havo/vwo

  • vwo




De dubbele toetsadviezen zijn ervoor bedoeld om leerlingen zoveel mogelijk kansen te gunnen. Een enkelvoudig schooladvies wijkt daardoor per definitie (m.u.v. vwo) af van het toetsadvies. Dit betekent dat een school het schooladvies verplicht moet heroverwegen bij een hoger toetsadvies.



Voorbeelden van een ‘kansrijk plaatsingsadvies’: 

  • Een leerling met het dubbele basisschooladvies vmbo-basis/kader wordt geplaatst in de kader-klas.

  • Een leerling gaat met het schooladvies havo naar een VO-school met gemengde brugklassen. Daar wordt de leerling geplaatst in de havo/vwo klas.


Voorbeelden van een ‘voorzichtige plaatsingsadvies’:


  • Een leerling met het dubbele basisschooladvies vmbo-t/havo wordt geplaatst in het laagste niveau van het advies: de brugklas vmbo-t.

  • Een leerling gaat met het schooladvies havo naar een VO-school met gemengde brugklassen. Daar wordt de leerling geplaatst in de vmbo-t/havo klas.





Uitslag

Ouder(s)/verzorger(s) krijgen de uitslag van Doorstroomtoets via hun kind(eren) thuis. In deze envelop is een begeleidend schrijven bijgevoegd met uitleg over hoe de uitslag is te lezen. Indien men vragen heeft, kan men hiervoor terecht bij de groepsleerkracht.

Valt het toetsadvies van de doorstroomtoets hoger uit dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school geeft in dit geval altijd aan welke motivatie hier achter ligt.



Rol van ouders

De basisschool geeft een voorlopig advies voor de schoolsoort in het voortgezet onderwijs aan de leerling en diens ouder(s)/verzorger(s). De leerling en de ouders bepalen vervolgens zelf bij welke VO-school de leerling wordt ingeschreven. VO-scholen moeten leerlingen minimaal op het niveau plaatsen dat door de basisschool is geadviseerd. Als de leerling en ouder(s)/verzorger(s) zelf naar beneden willen afwijken ten opzichte van het gegeven schooladvies, dan moeten de ouder(s)/verzorger(s) hiervoor nadrukkelijk toestemming geven aan de VO-school.











 



 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van onze leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We vinden het belangrijk dat onze kinderen zich veilig voelen en voldoende ruimte krijgen om zich optimaal te kunnen ontplooien, een goed welbevinden is daarbij van groot belang. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hun heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking en/of tijdens een individuele leerlingbespreking besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Betrokkenheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven