Openbare basisschool 't Geuzennest

Braakmanlaan 14 4521 AA Biervliet (Gem. Terneuzen)

Schoolfoto van Openbare basisschool 't Geuzennest

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Naast de reguliere kleuterinschrijvingen zijn er de afgelopen jaren regelmatig zij-instromers bij ons op school ingeschreven. Deze kinderen komen van andere scholen binnen Zeeland,  Nederland en/of  België. Deze nieuwe leerlingen krijgen in hun groep het onderwijs aangeboden wat zij nodig hebben. Soms kan het voorkomen dat de resultaten van onze zij-instromers onze eindresultaten beïnvloeden, dit heeft onder andere te maken met het feit dat deze kinderen een ander aanbod van onderwijs hebben gekregen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op school maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem Onderbouwd, Kijk 0 tot 7 jaar en ParnasSys. Daarnaast maken wij binnen de groepen 4 t/m 8 gebruik van Snappet en aan de hand hiervan monitoren  wij de ontwikkelingen van taal en spelling dagelijks en plannen wij ons aanbod. In onze digitale dossiers is de leerlingadministratie terug te vinden. De leerlingadministratie bevat naast gegevens over verzuim, in- en uitschrijving en gegevens van leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s) ook  de resultaten van een leerling, zijn houding, het schooladvies en eventuele aandachtspunten.

De prioriteit voor ons als team ligt bij het realiseren van een goede basisondersteuning. Met behulp van het handelingsgericht werken proberen wij ons onderwijs steeds beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Wij hebben een team met ervaren leerkrachten die in de loop van de jaren door praktijkervaring en nascholing op verschillende gebieden ondersteuningsdeskundigheid hebben ontwikkeld. Wij hebben binnen ons team o.a. een intern begeleider, gedragsspecialisten, rekencoördinator en een taal-leescoördinator

Visie op leren en ontwikkelen 

Om goed te kunnen ontwikkelen is het noodzakelijk, dat kinderen leren beseffen, dat zij zelf invloed hebben op hun eigen leerproces en daarbij niet (alleen) afhankelijk zijn van hun IKC-medewerkers. Het aanbod wordt zo ingericht, dat de betrokkenheid van kinderen optimaal is en het eigen initiatief, de eigen sterke kanten ruimte krijgen. De IKC-medewerker is in staat tot het organiseren van een daartoe uitdagende speel- en leeromgeving. Afstemmen op ontwikkel- en onderwijsbehoeften is een belangrijke voorwaarde om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Daarbij zijn ontwikkelings- en leerlijnen belangrijk. Een goede zorgstructuur waarborgt optimale kansen voor ieder kind.  



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van onze leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We vinden het belangrijk dat onze kinderen zich veilig voelen en voldoende ruimte krijgen om zich optimaal te kunnen ontplooien, een goed welbevinden is daarbij van groot belang. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hun heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking en/of tijdens een individuele leerlingbespreking besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Betrokkenheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven