Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Teamsamenstelling
Directeur Mevr. J. Gravemaker
Plaatsvervangend directeur Mevr. P. Vervaet
Groep 1/2 Mevr. N. de Ridder en mevr. L. de Block
Groep 1/2 Mevr. V. Mechielsen en mevr. N. Wiersum
Groep 3/4 Mevr. J. Frusch en mevr. J. Gravemaker
Groep 5/6 Mevr. S. van Minnen en mevr. V. Mechielsen
Groep 7/8 Mevr. P. Vervaet en mevr. N. de Ridder
Godsdienstonderwijs PC/RK Mevr. S. Dieleman
Algemeen Vormingsonderwijs Groepsleerkrachten
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouder(s)/verzorger(s) een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschoolse Ondersteuningsplan wat in de loop van 2022-2023 voor de organisatie zal worden aangepast naar de nieuwe situatie
De ondersteuning die wij kunnen bieden:
De prioriteit voor ons als team ligt bij het realiseren van een goede basisondersteuning. Met behulp van het handelingsgericht werken proberen wij ons onderwijs steeds beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Wij hebben een team met ervaren leerkrachten die in de loop van de jaren door praktijkervaring en nascholing op verschillende gebieden ondersteuningsdeskundigheid hebben ontwikkeld. Wanneer er aanleiding is halen we specifieke kennis van externen in de school. Doordat wij de beschikking hebben over een modern, nieuw gebouw, zijn enkele fysieke voorzieningen aanwezig waardoor bijvoorbeeld minder validen zich goed zouden kunnen redden op onze school. Samenwerken met onze ketenpartners (bibliotheek en kinderopvang) doen wij dagelijks, met andere externen indien nodig.
Doublures
Op 't Geuzennest kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op 't Geuzennest blijft een kind enkele zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Wij proberen doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.
Kleuterverlenging
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in, in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als in kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op 't Geuzennest vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De prioriteit voor ons als team ligt bij het realiseren van een goede basisondersteuning. Met behulp van het handelingsgericht werken proberen wij ons onderwijs steeds beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Wij hebben een team met ervaren leerkrachten die in de loop van de jaren door praktijkervaring en nascholing op verschillende gebieden ondersteuningsdeskundigheid hebben ontwikkeld. Wanneer er aanleiding is halen wij, in overleg met de ouder(s)/verzorger(s) specifieke kennis van externen in de school.
De Peuterspeelzaal is gevestigd in het gebouw van kindercentrum de Kiddo's. Vanaf 2 jaar kunnen kinderen naar de peuterspeelzaal komen. Drie dagdelen per week; maandag-, dinsdag- en donderdagochtend. Meer informatie is ook te vinden op de website van Kinderopvang Zeeuws Vlaanderen.
Adres:
KC de Kiddo’s
Markt 11A
4521 21 BN Biervliet
0115- 482937