Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In alle leerjaren werken wij vanuit de schoolvisie. Op de volgende wijze wordt er vorm gegeven aan de visie van de school in de eerste twee leerjaren:
Met het onderwijsaanbod bij de kleuters werken we doelgericht
Ons aanbod is afgestemd op de cruciale doelen welke in de eerste twee schooljaren centraal staan. Wij houden zicht op de ontwikkeling van al onze leerlingen en gebruiken hier onder andere het middel Focus PO voor. Het aanbod wordt afgestemd op de ontwikkeling van de leerlingen.Ontwikkelen in een rijke leeromgeving
Wij bieden jonge kinderen een rijke leeromgeving. Enerzijds zie je dat terug in het aanbod van materiaal en in de inrichting van de ruimtes, anderzijds in de kennis en het handelen van de medewerker. De leeromgeving omvat verschillende hoeken, voorzien van concrete materialen. De leeromgeving is thematisch ingericht gebaseerd op een beredeneerd aanbod met voldoende variatie, waarbij hoeken en activiteiten op elkaar aansluiten en elkaar versterken.Spel is het uitgangspunt en de basis van het leren.Spelend en onderzoekend ontdekken de jonge kinderen de wereld om hen heen. De rol van de leerkracht is verbinden, verrijken en verdiepen. De medewerker doet dit door spelbegeleiding, demonstratiespel en het geven van instructies met behulp van een instructiemodel passend bij het jonge kind.
Hoge verwachtingenOnze leerkrachten zijn opgeleide professionals en maken het verschil. Zij laten impliciet zien dat ze geloven in de kinderen en spreken expliciet hoge verwachtingen uit. Zij bieden motiverende activiteiten aan die net buiten het bereik liggen van wat het individuele jonge kind zelfstandig kan (zone van naaste ontwikkeling). Hierin proberen leerkrachten maatwerk te leveren wat leidt tot een grotere inzet, meer inspanning en een grotere motivatie bij kinderen. Bij leren hoort fouten maken en tegen grenzen aanlopen. Wij leren jonge kinderen doorzetten en grenzen verleggen zodat zij zelfstandig en zelfverzekerd in het leven staan.
Welbevinden en betrokkenheid
Kinderen die zich veilig voelen in de groep, kunnen zich zowel sociaal-emotioneel als cognitief ontwikkelen. Wij bieden het jonge kind veel structuur wat de basis is voor een veilige leeromgeving in de klas. Dit doen we door het werken met vaste routines en het communiceren van heldere regels. Daarnaast helpen we het jonge kind zich bewust te worden van hun rol bij het samenspelen en samenwerken zodat zij zich gewenst gedrag eigen maken. Daarbij zorgen we dat de ouders weten wat de doelen van de school zijn en welke normen en waarden binnen de school belangrijk zijn waarmee we een pedagogisch en educatief partnerschap aangaan met hen. Deze samenwerking vinden wij belangrijk omdat het bijdraagt aan de ontwikkeling en het welbevinden van het kind.
Iedere school heeft in het ondersteuningsprofiel omschreven welke ondersteuning de school kan bieden. U kunt ons Schoolondersteuningsprofiel vinden op onze website.
In dit profiel is te lezen op welke wijze we de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt.
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Op onze school kunnen wij goed omgaan met verschillen tussen leerlingen. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke ondersteuningsbehoeften op onze school geplaatst kan worden. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal opnieuw een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Uitgangspunten voor plaatsing zijn voor ons: ·
- kan onze school het kind de gevraagde ondersteuning bieden;
- blijft de aandacht voor de andere leerlingen voldoende gewaarborgd; ·
- is de ondersteuning uitvoerbaar voor de leerkracht.
De IB-er ondersteunt de leerkrachten om de onderwijsbehoeften van de kinderen in beeld te brengen en op welke wijze de leerkracht het handelen hierop kan afstemmen. Ook is het mogelijk om expertise vanuit het expertiseteam SKO of vanuit samenwerkingsverband in te roepen. We vinden het belangrijk dat alle kinderen op onze school zoveel mogelijk onderwijs op maat krijgen aangeboden. In ons ondersteuningsprofiel is omschreven welke ondersteuning wij als school kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het school-ondersteunings-plan staat omschreven welke ambities wij hebben op het gebied van ondersteuning bieden aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.
Voor de komende jaren werken wij aan onze ambitie om de kansengelijkheid nog meer te vergroten waarbij er extra aandacht is voor leerlingen die zowel in de groep intensief als in de groep verdiepend zitten.
Binnen de school wordt een collega opgeleid tot HB specialist.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school is een VVE-school.
We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met kinderopvanglocaties in de buurt. Als school werken we samen met kinderopvang Dronten en Be Child in Biddinghuizen. Gezamenlijk dragen we zorg een een vloeiende doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool. Dit geldt voor iedere leerling die een start maakt op de basisschool. Er vindt altijd een uitgebreide overdracht plaats als kinderen de overstap maken van peuterspeelzaal/kinderopvang naar onze school. Uiteraard wordt u als ouders geïnformeerd over, zowel de wijze als de inhoud van, de overdracht.