KBS De Wingerd

Akkerhof 1 8256 BK Biddinghuizen

  • Schoolfoto van KBS De Wingerd
  • Schoolfoto van KBS De Wingerd
  • Schoolfoto van KBS De Wingerd
  • Schoolfoto van KBS De Wingerd

Het team

Toelichting van de school

Bezetting 2023-2024

Gr. 1/2A:  Ingrid van Duren en Esther Zoon
Gr. 1/2B:  Deborah van Olst en Mariska Weemaes
Gr 1/2c: Bianca van der Zon   
Gr. 3/4 Tamara Pieper en Sigrid Maris
Gr. 4 Sigrid Maris en Dionne Wijkhuijs
Gr. 5 Zana Vinduska en Sander van 't Klooster
Gr. 6 Sander van 't Klooster en Celina van der Velde
Gr. 7 Celina van der Velde en Joyce van Dijk
Gr. 8 Lars Jansen en Karst van Dijk (WPO)

Administratie: Patricia Maat
IB: Janet Groeneveld
Starters-coach: Zana Vibduska
Stage-begeleider: Zana Vinduska
Schoolleider in opleiding: Dionne Wijkhuijs 
Directeur: Maaike Lodder     

Opleidingsschool 
Wij zijn een opleidingsschool. Ieder jaar begeleiden wij meerdere studenten op onze school. Wij vinden het belangrijk om onze aanstaande collega’s een kans te bieden zich te professionaliseren en het vak van leerkracht in de praktijk te leren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om nieuwe professionals op te leiden vanwege het lerarentekort. Het is voor ons een goede bron om uit te putten wanneer wij op zoek zijn naar nieuwe collega’s. Maar ook is het leerzaam voor ons zelf omdat wij (het team) op de hoogte blijven van de nieuwste trends. Wij leren van- en met elkaar.

Dit houdt het volgende in:

  • In meerdere klassen loopt een student mee.
  • Studenten geven lessen aan groepjes en / of de gehele klas.
  • De eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij de leerkracht van de klas. 
  • We krijgen studenten van verschillende scholen.
  • Allle begeleidende leerkrachten zijn gecertificeerde mentoren één collega is opleider in de school.
  • Hij of zij zorgt naast de mentoren voor extra begeleiding van de student.
  • Deze collega heeft hier een opleiding voor gevolgd.
  • De studenten leren samen en doen onderzoeken in een leerteam van studenten    

Iris Connect en beeldcoaching 

Aandacht voor de blijvende professionalisering van onze leerkrachten vinden wij als school belangrijk. Als een leerkracht zich continue blijft ontwikkelen, wordt de kwaliteit van lesgeven immers verhoogd. In samenwerking met SKO, het bestuur waar wij als school onder vallen, worden gedurende het schooljaar in de groepen filmopnames gemaakt. Deze opnames worden gemaakt door een beeldcoach, met inzet van IRIS Connect, een systeem om filmopnames te delen. De beeldcoaches zijn opgeleid om leerkrachten binnen SKO te begeleiden. Reflectie en effectieve feedback op de eigen lespraktijk blijken krachtige methodieken om de vakbekwaamheid van leerkrachten verder te versterken. De beeldcoach maakt opnames van de leerkracht in allerlei situaties. Hoe verloopt het contact met de kinderen of met de kinderen onderling? Hoe verloopt de instructie? Hoe wordt omgegaan met verschillen, of hoe begeleid je kinderen?  Beeldcoaching biedt ook mogelijkheden om in teamverband aan onderwijsvernieuwingen te werken. Te denken valt aan het invoeren van nieuwe methodes. Het creëren van een cultuur waarin continue professionele ontwikkeling kan plaatsvinden, kan alleen gebeuren door samenwerking. Door collegiale consultatie met behulp van beelden kunnen tips, tricks en feedback eenvoudig worden uitgewisseld. De filmopnamen die in de groep worden gemaakt worden uitsluitend ingezet ten behoeve van de verdere professionalisering van de leerkracht. Opnames worden dan ook direct verwijderd na gebruik. Beeldcoaches werken aan de hand van een gedragsconvenant beeldcoaching. Hierin staan afspraken over hoe om te gaan met persoonsgegevens (AVG).  Dit convenant kan bij de directie worden opgevraagd; eventuele bezwaren kunnen daar worden gemeld.                

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

     De leerkracht is ziek en dan

 Nadat een leerkracht zich heeft ziekgemeld, wordt er gezocht naar een invalleerkracht. In eerste instantie wordt er binnen het team een beroep op de parttime werkende collega’s gedaan door de zieke collega zelf waar mogelijk, anders door de directeur.

Mocht dit niet lukken, dan is de Scholengroep Katholiek Onderwijs Flevoland Veluwe (SKO) aangesloten bij Slim Personeelsbemiddeling. Hier wordt door de directeur een aanvraag gedaan voor een invaller. Mocht er geen parttimer of invaller beschikbaar zijn, dan wordt er gekeken of een ambulante collega die dag de groep kan overnemen. Hierbij geldt dat het de voorkeur geniet dat een parttime collega een dag extra werkt.  Onderwijs voor de kinderen vinden we belangrijk, maar na een afweging gemaakt te hebben, kan worden besloten dat ambulante werkzaamheden voorrang krijgen. Deze keuze wordt in gezamenlijkheid tussen medewerker en directie afgewogen, waarbij de eindbeslissing bij de directie is belegd.

Wanneer blijkt dat er geen invaller beschikbaar is om de groep te kunnen begeleiden, wordt de afweging gemaakt of de groep verdeeld kan worden over de andere groepen. Dit gebeurt in overleg met een andere collega. Als laatste redmiddel kan overwogen worden om de desbetreffende groep naar huis te sturen. Dit is geen wenselijke situatie, maar kan bij overmacht wel het geval zijn.  

In het geval kinderen naar huis worden gestuurd, gaat er een parro bericht naar de ouders. Kinderen van ouders die het bericht te laat hebben ontvangen of echt geen mogelijkheid hebben om hun kind op te vangen worden verdeeld over de andere groepen.  Ook worden ouders via Parro op de hoogte gesteld dat de eigen leerkracht afwezig is en op welke wijze dit wordt opgevangen.   

Stappenplan en uitgangspunten bij ziekte leerkracht: 

1. Intern zoeken naar leerkracht die extra wil/kan werken of ondersteunend personeel/"loslopend” personeel voor de klas. Dit kan ook de Intern Begeleider of directeur zijn. Voorwaarde is een onderwijsbevoegdheid. 

2. Invaller via SLIM 

3. Inzetten stagiair of ondersteuner --> Dit gebeurt altijd onder supervisie van een aangewezen leerkracht. Tevens de afspraak dat er maximaal 18 leerlingen in de klas blijven. De overige leerlingen worden verdeeld over de andere groepen. (Klassen worden verdeeld in A, B en C groepen. Per toerbeurt worden deze groepen verdeeld) 

4. Verdelen van de leerlingen over de overige groepen (maximaal 3 dagdelen per week) 

5. In uiterste noodgeval gaat een groep naar huis. Dit maximaal 2 dagen per week. Na twee dagen thuis, gaat er een andere groep 1 dag naar huis en staat die leerkracht voor de groep zonder leerkracht. 

Uiteraard is het zo dat er iedere dag opnieuw gezocht wordt naar een beschikbare invalleerkracht, zodat het verdelen of naar huis sturen van de groep zo min mogelijk voorkomt en de overige groepen zoveel mogelijk in rust verder kunnen ‘draaien’.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In alle leerjaren werken wij vanuit de schoolvisie. Op de volgende wijze wordt er vorm gegeven aan de visie van de school in de eerste twee leerjaren:

Met het onderwijsaanbod bij de kleuters werken we doelgericht
Ons aanbod is afgestemd op de cruciale doelen welke in de eerste twee schooljaren centraal staan. Wij houden zicht op de ontwikkeling van al onze leerlingen en gebruiken hier onder andere het middel Focus PO voor. Het aanbod wordt afgestemd op de ontwikkeling van de leerlingen.

Ontwikkelen in een rijke leeromgeving           
Wij bieden jonge kinderen een rijke leeromgeving. Enerzijds zie je dat terug in het aanbod van materiaal en in de inrichting van de ruimtes, anderzijds in de kennis en het handelen van de medewerker. De leeromgeving omvat verschillende hoeken, voorzien van concrete materialen. De leeromgeving is thematisch ingericht gebaseerd op een beredeneerd aanbod met voldoende variatie, waarbij hoeken en activiteiten op elkaar aansluiten en elkaar versterken.

Spel is het uitgangspunt en de basis van het leren.Spelend en onderzoekend ontdekken de jonge kinderen de wereld om hen heen. De rol van de leerkracht is verbinden, verrijken en verdiepen. De medewerker doet dit door spelbegeleiding, demonstratiespel en het geven van instructies met behulp van een instructiemodel passend bij het jonge kind.

Hoge verwachtingenOnze leerkrachten zijn opgeleide professionals en maken het verschil. Zij laten impliciet zien dat ze geloven in de kinderen en spreken expliciet hoge verwachtingen uit. Zij bieden motiverende activiteiten aan die net buiten het bereik liggen van wat het individuele jonge kind zelfstandig kan (zone van naaste ontwikkeling). Hierin proberen leerkrachten maatwerk te leveren wat leidt tot een grotere inzet, meer inspanning en een grotere motivatie bij kinderen. Bij leren hoort fouten maken en tegen grenzen aanlopen. Wij leren jonge kinderen doorzetten en grenzen verleggen zodat zij zelfstandig en zelfverzekerd in het leven staan.  

Welbevinden en betrokkenheid            
Kinderen die zich veilig voelen in de groep, kunnen zich zowel sociaal-emotioneel als cognitief ontwikkelen. Wij bieden het jonge kind veel structuur wat de basis is voor een veilige leeromgeving in de klas. Dit doen we door het werken met vaste routines en het communiceren van heldere regels. Daarnaast helpen we het jonge kind zich bewust te worden van hun rol bij het samenspelen en samenwerken zodat zij zich gewenst gedrag eigen maken. Daarbij zorgen we dat de ouders weten wat de doelen van de school zijn en welke normen en waarden binnen de school belangrijk zijn waarmee we een pedagogisch en educatief partnerschap aangaan met hen. Deze samenwerking vinden wij belangrijk omdat het bijdraagt aan de ontwikkeling en het welbevinden van het kind.

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Iedere school heeft in het ondersteuningsprofiel omschreven welke ondersteuning de school kan bieden. U kunt ons Schoolondersteuningsprofiel vinden op onze website.

In dit profiel is te lezen op welke wijze we de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt.

Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Op onze school kunnen wij goed omgaan met verschillen tussen leerlingen. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke ondersteuningsbehoeften op onze school geplaatst kan worden. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal opnieuw een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Uitgangspunten voor plaatsing zijn voor ons: ·      

  • kan onze school het kind de gevraagde ondersteuning bieden;
  • blijft de aandacht voor de andere leerlingen voldoende gewaarborgd; ·      
  • is de ondersteuning uitvoerbaar voor de leerkracht.  

De IB-er ondersteunt de leerkrachten om de onderwijsbehoeften van de kinderen in beeld te brengen en op welke wijze de leerkracht het handelen hierop kan afstemmen. Ook is het mogelijk om expertise vanuit het expertiseteam SKO of vanuit samenwerkingsverband in te roepen. We vinden het belangrijk dat alle kinderen op onze school zoveel mogelijk onderwijs op maat krijgen aangeboden. In ons ondersteuningsprofiel is omschreven welke ondersteuning wij als school kunnen bieden.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het school-ondersteunings-plan staat omschreven welke ambities wij hebben op het gebied van ondersteuning bieden aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. 

Voor de komende jaren werken wij aan onze ambitie om de kansengelijkheid nog meer te vergroten waarbij er extra aandacht is voor leerlingen die zowel in de groep intensief als in de groep verdiepend zitten.

Binnen de school wordt een collega opgeleid tot HB specialist.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.  

Onze school is een VVE-school.
We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met kinderopvanglocaties in de buurt.   Als school werken we samen met kinderopvang Dronten en Be Child in Biddinghuizen. Gezamenlijk dragen we zorg een een vloeiende doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool. Dit geldt voor iedere leerling die een start maakt op de basisschool. Er vindt altijd een uitgebreide overdracht plaats als kinderen de overstap maken van peuterspeelzaal/kinderopvang naar onze school. Uiteraard wordt u als ouders geïnformeerd over, zowel de wijze als de inhoud van, de overdracht.

Terug naar boven