Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Panta Rhei is een school voor ontwikkelingsgericht onderwijs, kortweg OGO genoemd. Bij ontwikkelingsgericht onderwijs staat de brede ontwikkeling van leerlingen centraal. Het onderwijs wordt vormgeven aan de hand van betekenisvolle thema's die zes tot acht weken duren.
Het onderwijs wordt verzorgd door een team van enthousiaste leerkrachten. Het team wordt aangestuurd door de directie. De directie is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en het welbevinden van leerlingen, ouders en personeel. Samen met de zorgcoördinatoren vormen de directeuren het pedagogisch team. Het pedagogisch team bewaakt de kwaliteit van het onderwijs op Panta Rhei. De zorgcoördinatoren zijn verantwoordelijk voor zorgstructuur op Panta Rhei. Op Panta Rhei werken twee zorgcoördinatoren die leerkrachten ondersteunen en coachen bij het geven van onderwijs aan onze leerlingen.
Binnen ons team heeft een aantal leerkrachten zich gespecialiseerd. Deze leerkrachten hebben naast hun lesgevende taken ook specialistische taken. De specialisten richten zich op het ontwikkelingsgericht onderwijs, rekenonderwijs, taalonderwijs, kanjertraining, duurzaam verbeteren en cultuur. De vakleerkrachten bewegingsonderwijs verzorgen voor alle groepen één keer per week een les bewegingsonderwijs.
De tabel is een richtlijn en geeft globaal de tijdsverdeling over de verschillende ontwikkelingsgebieden aan.
De tabel is een richtlijn en geeft globaal de tijdsverdeling over de vakken aan.
Voor het basisonderwijs geldt dat iedere school minimaal 7520 uren les moet geven, gerekend over acht schooljaren. De verdere inrichting van lestijd over de afzonderlijke leerjaren is door de wetgever vrijgelaten, de scholen kunnen hierover zelf beslissen. Alle scholen van Fedra geven 7520 uren les gedurende de acht schooljaren. In elk schooljaar, van groep 1 t/m 8, wordt 940 uur les gegeven. Per schoolweek zijn 25 lesuren ingeroosterd. Op onze school krijgen de leerlingen iedere dag 5 uur les.
Het is onze missie om alle leerlingen een optimale ontplooiing en brede ontwikkeling te bieden. Dit biedt ons de uitdaging om steeds opnieuw te zoeken naar mogelijkheden hiervoor. Op Panta Rhei gaan wij uit van verschillen tussen leerlingen. Alle leerlingen hebben hun eigen mogelijkheden. Er zijn verschillen in cognitieve bagage, opgedane ervaringen en sociale vaardigheden. De leerkrachten van Panta Rhei stemmen hun onderwijs zoveel mogelijk af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Soms verloopt de ontwikkeling van een leerling niet zoals verwacht. De leerkracht signaleert dit door observaties of toetsen. De leerkracht deelt de bevindingen met de ouders. De leerkracht bespreekt met de zorgcoördinator hoe de leerkracht deze leerling kan begeleiden. Als de extra ondersteuning onvoldoende resultaat heeft of als er zorgen blijven bestaan, kan besloten worden om de leerling te bespreken in het ondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam bespreken ouders, leerkracht, zorgcoördinator, consulent passend onderwijs en de directie nogmaals de zorg m.b.t. de ontwikkeling van de leerling en de mogelijkheden om tegemoet te komen aan specifieke onderwijsbehoeften. De adviezen worden beschreven in een TOP-dossier en met de ouders besproken. Om een leerling in het ondersteuningsteam te bespreken wordt toestemming aan de ouders gevraagd.
In het schoolondersteuningsprofiel, Perspectief op school (POS), is beschreven hoe wij leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte begeleiden en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte hebben deze extra ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking, chronische ziekte of een leer-, of ontwikkelingsstoornis. Het ondersteuningsplan vindt u op onze website.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond
Onze school maakt deel uit van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond (SWV; Limmen t/m Velsen). In het SWV werken alle basisscholen samen om alle leerlingen optimaal onderwijs te bieden; onderwijs dat aansluit bij hun capaciteiten. In principe krijgen alle leerlingen onderwijs op reguliere basisscholen. In uitzonderingssituaties is aanvullende of specifieke ondersteuning noodzakelijk. Deze wordt voor een kleine groep leerlingen gegeven op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Binnen het SWV hebben we op twee locaties een integraal kindcentrum (IKC) IJmond: De Zeearend in Beverwijk en De Boekanier in Velsen. Binnen een IKC wordt zowel speciaal basisonderwijs als speciaal onderwijs en hulpverlening georganiseerd. Meer informatie is te vinden op de website van het SWV.Verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs
Iedere school binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond (SWV) heeft een ondersteuningsteam. In dit team werkt de school samen met externe deskundigen. De leerkracht en de zorgcoördinator formuleren de vraag voor de externe deskundigen. Het kan bijvoorbeeld gaan over de juiste aanpak van leer- of gedragsproblemen. In het ondersteuningsteam worden afspraken gemaakt over extra zorg en begeleiding voor leerlingen. Uit de bespreking van de problematiek in het ondersteuningsteam kan bijvoorbeeld voortkomen dat er (nader) onderzoek gedaan moet worden naar de begeleidingsbehoefte van de leerling en dat vervolgens binnen de basisschool een traject met specialistische hulp gestart moet worden. Soms wordt besloten dat een leerling beter op zijn/haar plek is in het speciaal (basis)onderwijs. De school gaat in overleg met de medewerkers van het SWV om een verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs te starten. Ouders/verzorgers worden hier in een vroeg stadium bij betrokken. Meer informatie over het SWV is te vinden op www.passendonderwijsijmond.nl.GGD Kennemerland
Onze school werkt samen met de afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) GGD Kennemerland. Aan onze school zijn een jeugdarts en een jeugdverpleegkundige toegewezen. De JGZ begeleidt de groei en ontwikkeling van schoolgaande kinderen. Hiervoor worden zij op vaste momenten tijdens de basisschoolperiode onderzocht. Er zijn contactmomenten in groep 2 (5-jarigen) en in groep 7. Ouders/verzorgers ontvangen informatie over het bezoek aan de verpleegkundige bij de oproep.Advies en consultatie
De jeugdarts en jeugdverpleegkundige kunnen uitgenodigd worden bij een overleg met ouders/verzorgers en school, om zorgen of vragen rondom een kind te bespreken. Ook kan de school een leerling anoniem bespreken, om advies te krijgen over de te nemen stappen, zodat kinderen snel de juiste hulp of begeleiding kunnen krijgen. De jeugdarts heeft een consulterende en adviserende rol bij schoolverzuim. In overleg met ouders/verzorgers kan de school kinderen aanmelden voor onderzoek bij de jeugdarts of jeugdverpleegkundige. Wanneer ouders/verzorgers zonder berichtgeving niet op de afspraak verschijnen, zal de jeugdarts/jeugdverpleegkundige de school hierover informeren. Ouders/verzorgers kunnen ook altijd zelf een afspraak maken.ContactgegevensOuders/verzorgers kunnen met (advies)vragen over gezondheid, opgroeien, opvoeding, en ouderschap bij de GGD Kennemerland Jeugdgezondheidszorg terecht. De JGZ is op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.00-17.00 bereikbaar via 023 7891777 of frontofficejgz@vrk.nl. Meer informatie over de JGZ is te vinden op de website van de GGD: www.ggdkennemerland.nl/jeugd
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor het passend aanbod voor leerlingen die cognitieve uitdaging nodig hebben, zoeken we meer verbinding met het thema in de eigen groep. Daarnaast is onze ambitie gericht op het verder ontwikkelen van het aanbod voor leerlingen die praktisch leren.
In het gebouw waarin onze school is gehuisvest, is ook peuteropvang De Spetters van Stichting Welschap gevestigd. Peuteropvang De Spetters heeft drie groepen. Kinderen van 2 tot 4 jaar kunnen twee tot vier dagdelen gebruik maken van deze voorziening. De peuters van De Spetters worden bij een aantal festiviteiten op Panta Rhei uitgenodigd.
Indien kinderen van De Spetters op Panta Rhei worden aangemeld, vindt er met toestemming van ouders een overdracht plaats om de overstap soepel te laten verlopen.