Openbare Basisschool de Sterrekijker

Van der Hoopstraat 54 1945 TT Beverwijk

  • Lezen is een feest, dan heb je wel leuke boeken nodig.
  • Een boekje mee naar huis? Dat mag. Kinderen en ouders mogen een boek lenen uit ons boekenhotel.
  • Duidelijkheid en voorspelbaarheid zijn belangrijk. Daarom hebben we 7 gouden regels voor kinderen, ouders, leerkrachten en directeur.
  • Bewegen tijdens het leren heeft een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten: betere concentratie en versterken van zelfvertrouwen.
  • Leren doe je niet alleen met je hoofd. De doeners onder ons leren juist door het te ervaren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Basisschool de Sterrekijker verantwoordt zich over de eindopbrengsten met de IEP eindtoets. De afgelopen jaren heeft de school voldoende opbrengsten behaald. In schooljaar 2019/2020 zijn er geen eindtoetsen afgenomen i.v.m. het coronavirus. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken planmatig en doelgericht om de leerontwikkeling van uw kind te stimuleren en te volgen. In het POS (perspectief op school) kunt u uitgebreid lezen hoe wij dat doen. Het POS kunt u lezen op de website en is ter inzage beschikbaar op school.

  • Twee keer per jaar nemen wij voor de vakgebieden woordenschat, rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen CITO toetsen af. Deze toetsen staan los van de methode. De resultaten van de toetsen worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het gehele land. Daarnaast stellen we een ambitie vast. De kinderen doen vanaf groep 3 tot halverwege groep 8 mee met deze CITO toetsen. In groep 8 wordt er afgesloten met de landelijke eindtoets, de IEP-toets.
  • Vanaf groep 3 worden ook steeds na een lesstofblok methodetoetsen afgenomen.
  • In groep 1-2 gebruiken we Kijk! als leerlingvolgsysteem. We volgen zowel de leervaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen starten in groep 3, als de sociaal-emotionele ontwikkeling
  • De resultaten van CITO toetsen, methodetoetsen en observatiemomenten worden per groep door de groepsleerkracht geanalyseerd en halfjaarlijks besproken met de IB’er in een groepsbespreking.
  • IB maakt een schoolanalyse die we als team bespreken: vieren van successen en acties bij tegenvallend resultaat.
  • Per kind wordt een leerlingkaart bijgehouden in ons systeem Parnassys. Voor elk vakgebied zijn er doelen en het instructieniveau staat in deze kaart beschreven. De leerlingkaart wordt elke 6-8 weken bijgesteld en twee keer per jaar met de intern begeleider geëvalueerd. Er wordt dan besproken of de gestelde doelen behaald zijn en of er aanpassingen nodig zijn.

Een goede begeleiding naar het voortgezet onderwijs is essentieel. De leerkrachten in de bovenbouw onderhouden goed contact met de scholen voor voorgezet onderwijs. Wanneer een kind de school verlaat, vindt er een 'warme' overdracht plaats. In het nieuwe schooljaar is er nog een keer contact en vindt er een terugkoppeling plaats.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om te komen tot een gefundeerd schooladvies en plaatsing in het vervolgonderwijs is een zorgvuldige route per leerling doorlopen. Vanaf groep 3 zien de ouders in welke richting per vakgebied het kind zich ontwikkelt op basis van de leerprestaties in de groep en op basis van de methode onafhankelijke toetsen 2x per jaar. Dat is dit jaar voor eerst het IEP leerlingvolgsysteem. 

De NIO (Nederlandse intelligentietest voor Onderwijsniveau toets) wordt begin groep 8 afgenomen. Na de uitslag van de NIO volgt een voorlopig eindadvies. Het eindadvies is eind februari bekend als alle toets- en testgegevens zijn verzameld en de gesprekken tussen leerkracht-ouders-kind zijn gevoerd. Het eindadvies is leidend.

De kinderen in groep 8 doen mee aan een landelijke eindtoets. Als de leerlingen opvallend hoger scoren dan hun eindadvies laat zien, is na overleg met de betrokkenen het mogelijk om het eindadvies bij te stellen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen een school zijn waar leerlingen met plezier kunnen spelen en leren, waar medewerkers graag willen werken en ouders zich thuis voelen.

Wij willen dat kinderen zichzelf en anderen leren kennen en elk kind zijn of haar talent kan ontdekken en ontwikkelen. Kinderen leren om naar elkaar te luisteren en elkaars mening te respecteren waarbij kansengelijkheid wordt vergroot. Onze kernwaarden staan dan ook centraal in al ons handelen en doen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid / vertrouwen
  • zelfstandigheid / samenwerken
  • plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2017 is de inspectie bij ons op bezoek geweest voor een kwaliteitsonderzoek, omdat wij het traject "de Excellente School" wilden volgen. In januari 2018 hebben wij het predicaat "Excellente School" voor 2018, 2019 en 2020 ontvangen. Vanwege wisseling van directie en groot deel van het team is dit niet voortgezet. 

Afgelopen schooljaar heeft er een audit plaats vinden door collega's van IJmare.

Terug naar boven