Kindcentrum De Hoeven

Akkersleep 1-3 6641 WR Beuningen

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Hoeven
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Hoeven
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Hoeven

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze stichting Groeisaam PO heeft een eigen vervangingspool en daarnaast is Groeisaam ook aangesloten bij een regionale vervangingspool via IPPON.
Ook besteden we een gedeelte van ons formatiebudget aan ambulante leerkrachten (die staan op bepaalde dagen niet vast voor een groep). Deze leerkrachten vanuit ons eigen team kunnen vervangen bij uitval of ziekte. Is er niemand afwezig dan worden ze extra ingezet ter ondersteuning van de groepen.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Werken in een leerstofjaarklassensysteem
Vanuit onze visie op onderwijs werken wij bewust met jaargroepen. Qua ontwikkeling is het voor kinderen in sociaal-emotioneel opzicht fijn als ze met leeftijdsgenootjes dezelfde ontwikkeling kunnen doormaken, samen kunnen spelen, werken en leren. Wanneer we op basis van leerlingaantallen en budgetten moeten besluiten om combinatiegroepen samen te stellen doen we altijd ons best om kinderen bij elkaar in een combinatiegroep te plaatsen, die qua ontwikkeling goed aansluiting vinden bij elkaar. 

Instructie op eigen niveau vanuit het EDI instructiemodel
Ieder kind heeft een eigen ontwikkeltempo met een eigen onderwijsbehoefte of aanpak nodig. Daarom werken wij in alle groepen binnen het EDI instructiemodel met drie verschillende niveaus:
1) Verlengde instructie (ondersteuning en extra inoefenen)
2) Basis instructie
3) Verkorte instructie (verdieping en verrijking)

Doorgaande lijn in regels en routines
Duidelijkheid en structuur vinden we de basis van klassenmanagement. Een goed klassenmanagement zorgt voor een veilige leeromgeving waarin leerling zich kunnen ontwikkelen. Daarom werken we met regels en routines die in alle groepen hetzelfde zijn. Denk hierbij aan afspraken over je stemniveau, het gebruik van een vragenblokje, het inzetten van een timetimer, maar ook afspraken over hoe je je op de gang en buiten moet gedragen.

Thematisch werken met een vakgeïntegreerde aanpak van wereldoriëntatie
We werken met de projectaanpak van Faqta Wereld en Faqta Talent. Hierbij leren en werken de kinderen vakgeïntegreerd (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek en creatief) vanuit een centraal thema per lesperiode. Vanuit dit thema krijgen kinderen een kennisbasis aangereikt door middel van verhalen, filmmateriaal en leerkracht gestuurde lessen. Daarnaast dagen we kinderen uit, aan de hand van een doe-boek en opdrachten per thema. Zo kunnen ze zelf op onderzoek gaan, hun kennis te verrijken en antwoorden vinden op vragen die ze bedenken. Bovendien wordt hun creativiteit aangesproken doordat ze verhalen schrijven, tekenen en een projectpresentatie uitwerken over het thema.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen werken we thematisch aan de hand van thema’s uit Kleuter Universiteit. We sluiten zo aan bij de belevingswereld van het jonge kind. De kinderen spelen en werken samen tijdens de werklessen in hoeken, op de grond op matten of aan tafel. De leerkrachten zetten verschillende werkvormen in om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling. Zo werken we doelgericht in zowel kleine als grote kringen. In de kleine kringen kunnen we nog beter aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeftes van een groep kleuters.
Wij werken met het Digikeuzebord. Kinderen kiezen op dit digitale bord zelf welke activiteiten ze doen tijdens de werkles, maar het kan ook zijn dat de leerkracht de kinderen indeelt bij bepaald spel of werk. Vanaf groep 2 werken de kinderen iedere week aan twee dagtaken, die zij vooraf zelf inplannen. Deze dagtaken hebben allemaal een specifiek doel en worden naderhand door de leerkracht met de leerling geëvalueerd.

We hebben in alle kleutergroepen een vast dagritme.

  • Inloop: tijdens de inloop werken kinderen zelfstandig aan een taak en daarnaast geeft de leerkracht instructie in een kleine kring.
  • Grote kring: tijdens de grote kring worden vaste routines aangeboden en aansluitend een kringactiviteit die aansluit bij het thema.
  • Buitenspelen
  • Fruit en drinken
  • Werkles: tijdens de werkles spelen en werken de kinderen samen in hoeken, op de mat/ grond, aan tafel binnen een rijke leeromgeving.
  • Grote kring: een kringactiviteit die aansluit bij het thema. (bijvoorbeeld het aanleren van een versje, Kanjertraining, prentenboekaanbieding)
  • Lunch
  • Buiten spelen
  • Werkles: tijdens de werkles spelen en werken de kinderen samen in hoeken, op de mat/ grond, aan tafel binnen een rijke leeromgeving.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerlingen van De Hoeven moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Onze school voldoet aan de wettelijke eisen voor onderwijstijd. In acht jaar tijd krijgen alle leerlingen minimaal 7520 uur les.

De lestijden zijn per 1-8-2024:                
Maandag 8.20-14.00 uur
Dinsdag 8.20-14.00 uur
Woensdag 8.20-14.00 uur
Donderdag 8.20-14.00 uur
Vrijdag 8.20-14.00 uur (groep 1/2 vrij)        

Groep 1/2 gaat van maandag tot en met donderdag naar school en is op vrijdag vrij.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisondersteuning
Wij hanteren klassikaal onderwijs. We richten ons hierbij op alle kinderen die recht hebben op basisonderwijs, in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Wij doen ons best om alle kinderen van onderwijs te kunnen voorzien en werken hiervoor op basis van drie aanpakken om in de verschillende onderwijsbehoeften en instructiebehoeften te voorzien (basisinstructie, uitdaging en ondersteuning). Ook kinderen met speciale onderwijsbehoeften willen we graag voorzien. We werken hiervoor actief samen met ons samenwerkingsverband in de regio (Stromenland) en met verschillende externe partijen. Denk aan de gemeente, het sociaal team, specialisten voor spraak, taalontwikkelingsstoornissen, Plusklas, NT2 en anderstaligen, dyslexie, beweging en motoriek, etc. Kinderen die cognitief gezien niet mee kunnen komen in de leerlijn bieden we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Hierin staan de onderwijsdoelen en ondersteuning beschreven. De OPP’s van onze leerlingen worden jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd.  Kinderen met gedragsvraagstukken kunnen ook op de Hoeven terecht (denk aan autisme of AD(H)D.)

Sterke punten in onze basisondersteuning
We hebben op De Hoeven een aantal zaken geregeld, waardoor we goed kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van kinderen:

  • Sociaal- emotionele ontwikkeling en burgerschap is de basis voor ons onderwijs. Wij zorgen er daardoor voor dat alle kinderen zich welkom voelen en gezien worden.
  • We werken vanuit klassikaal onderwijs. We focussen hierbij op de groep en het leerjaar / de leerlijn. Daarbij sturen we op de doelen van de leerlijn van de verschillende vakken. Zo werken we doelgericht met de kinderen.
  • We werken vanuit het EDI instructiemodel voor expliciete directe instructie. Alle kinderen doen mee met dezelfde instructie, waarbij de leerkracht het voorbeeld geeft en interactie in de groep bevordert. We spreken van convergente differentiatie.
  • We hebben een stevige zorgstructuur, met intern begeleiders (gespecialiseerd in onderbouw vs bovenbouw) die leerkrachten begeleiden en ondersteunen bij alle vraagstukken in de groep.
  • We hebben een vast contact met de schoolondersteuner van ons samenwerkingsverband. Zo kunnen we veel advies vragen en snel interventies plannen indien nodig.
  • We hebben een kwaliteitscyclus per schooljaar waarbij er veel terugkoppeling en afstemming is met ouders (en kinderen). Naast de cyclus van startgesprek, voortgangsgesprekken en eindgesprek werken we ook met tussentijdse zorggesprekken, ondersteuningsteams en multi-disciplinair overleg. 

Aanvullende basisondersteuning
Naast de basisondersteuning die door onze school geboden wordt, biedt samenwerkingsverband Stromenland aanvullende basisondersteuning. Deze aanvullende basisondersteuning is preventief van aard en gericht op het voorkomen van de inzet van extra ondersteuning. Indien er extra ondersteuning nodig is, kan dit in de vorm van arrangementen of middels (bovenschoolse) voorzieningen. In onderstaande piramide is de opbouw van de ondersteuning binnen samenwerkingsverband Stromenland aangegeven. De ondersteuning kan onderaan de piramide starten maar ook van boven naar beneden verlopen. Bijvoorbeeld bij terugplaatsing van so/sbo naar sbo of regulier onderwijs. Hierbij kan gekozen worden voor de tijdelijke inzet van extra ondersteuning om dit proces goed te begeleiden en de benodigde expertise binnen de ontvangende school te borgen.

Extra ondersteuning
Wanneer de ondersteuningsbehoeften van een kind meer complex en intensief zijn en daarmee de basisondersteuning van de school en de aanvullende basisondersteuning vanuit het samenwerkingsverband overstijgen, kan extra ondersteuning worden ingezet. Dit kan in de vorm van een arrangement of een voorziening. Een arrangement richt zich op het intensief werken met een leerling en/of leerkracht. Het betreft een (langdurig) maatwerk traject. Het arrangement richt zich op zowel leerling en leerkracht of alleen de leerkracht. Het arrangement kan zich nooit alleen richten op de leerling gezien de transfer naar het primaire proces dan niet geborgd is. Het inzetten van een arrangement kan voortkomen uit Advies & Kortdurende ondersteuning maar uit de ondersteuningsbehoefte kan ook blijken dat een arrangement meteen nodig is (inschatting taakbelasting meer dan 24 uur voor ondersteuning nodig). Een arrangement bestaat uit een maatwerkoplossing in de vorm van de inzet van een onderwijsondersteuner of een externe specialist. Een andere mogelijkheid is dat de school (via het schoolbestuur) financiële middelen ontvangt vanuit het platform om zelf de benodigde ondersteuning in te zetten. Afhankelijk van de ondersteuningsvraag kan in plaats van een maatwerkoplossing ook gekozen worden voor het inzetten van een arrangement in de vorm van een bovenschoolse voorziening. Deze (tijdelijke) voorzieningen zijn hoofdzakelijk op de ondersteuningsbehoefte van de leerling gericht. Binnen de platforms zijn verschillende voorzieningen ingericht. Stromenland breed is er het orthopedagogisch didactisch centrum (OPDC), ofwel de Tussenvoorziening dubbel bijzonder: gericht op gedrag en begaafdheid.

Grenzen aan onze ondersteuning
Soms kunnen wij niet bieden wat de leerling nodig heeft en zijn er grenzen aan de mogelijkheden van de inzet van de extra ondersteuning. We hebben de opbouw in de piramide dan al met ouders doorlopen. De grenzen van onze mogelijkheden zijn afhankelijk van de situatie/omstandigheden, aangezien ieder kind andere behoeften kan hebben en school steeds met ouders afstemt wat nodig is voor het kind. Daarnaast hebben wij de verplichting ook te kijken naar de belasting van de groep en de leerkracht bij het invullen van de extra ondersteuning. Ook dient er balans te zijn in de verdeling van aandacht van en ondersteuning door de leerkracht/leerkrachtondersteuner over alle leerlingen binnen de groep. Er zitten grenzen aan de mogelijkheden voor begeleiding en differentiatie op leerdoelen, op gedrag, op sociaal emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid. Als reguliere basisschool hebben wij geen therapeuten, behandelaars en orthopedagogen in huis. We zullen altijd met ouders overleggen hoe de ondersteuning vorm te geven en waar we ons in de piramide bevinden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We werken aan inclusiever onderwijs voor al onze leerlingen, hierin worden bijgestaan door externen en interne specialisten vanuit Groeisaam.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peutergroep De Hoeven
Ook uw peuter kan al op De Hoeven terecht. De medewerkers van KION verzorgen bij ons het peuteronderwijs. Samen met de leerkrachten in de kleutergroepen zorgen ze dan voor een soepele overgang en een "warme overdracht" naar de kleutergroep, wanneer uw kind 4 jaar wordt.
Voor meer informatie kijkt u op de website van KION. Bij de informatie over Peutergroep De Hoeven. Hier vindt u ook hun contactgegevens om uw kind aan te melden. 
Telefoonnummer: 06 - 1711 6142
E-mailadres van de voor- en buitenschoolse opvang: [email protected]
https://kion.nl/locaties/de-hoeven.html

Terug naar boven