Uitgangspunten Wat betreft ouderbetrokkenheid hanteert De Klimboom de volgende uitgangspunten:
1. Ouders en leerkrachten overleggen op een respectvolle manier met elkaar over handelen van beide partijen in het belang van het kind, gerelateerd aan opvoeding en school. Leerkrachten ondersteunen elkaar in het voorbereiden/voeren van gesprekken. Een educatief partner mag op een respectvolle en constructieve manier zijn mening geven over zaken die school betreffen m.b.t. zijn/haar kind.
2. Ouders en school zijn beide deskundig en hebben ieder daarin een inbreng in het belang van hun eigen kind. Ouders kennen het kind vanuit de thuissituatie en weten wat aandachtspunten, interesses en hobby’s van het kind zijn. Medewerker kent het kind in de schoolse situatie.
3. Zowel de leerkracht als de ouder hebben een eigen visie. In partnerschap delen we onze visies en zoeken we in het belang van het kind de juiste koers. Van verschillende kanten kan naar een kind gekeken worden. Deze visies worden gedeeld tijdens de voortgangsgesprekken en samen kom je tot een weg die het beste past voor het kind.
4. De leerkracht geeft aanzet tot educatief partnerschap en draagt uit dat hij/zij educatief partnerschap belangrijk vindt. De leerkracht is professioneel en zorgt voor een goede informatievoorziening en samenwerking.
5. De school nodigt uit tot overleg om samen tot maatwerk te komen. De school neemt initiatief op onderwijsinhoudelijk gebied maar het overleg met ouders zorgt voor koers. Professionaliteit binnen de school is hierin wel doorslaggevend.
6. Het netwerk en de expertise van ouders kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het educatief partnerschap.
Ouders worden dan ook in de gelegenheid gesteld het onderwijs mee te ondersteunen. De professionaliteit van de leerkracht en de mogelijkheden van de school zijn hierin bepalend.
Bijvoorbeeld:
a. Bij een thema worden ouders uitgenodigd tot het delen van hun kennis op hun eigen vakgebied.
b. Als er spullen nodig zijn worden ouders hiervan op de hoogte gebracht via mail, Boompost of het prikbord.
c. Organisatie van extra activiteiten worden samen met de ouders bekeken en uitgewerkt. Afhankelijk van de activiteiten zijn de rollen en taakverdelingen hierin verschillend.
Aandachtspunten:
a. De schoolleiding staat open voor vragen, feedback en aanbod tot meedenken vanuit de ouders. (Direct contact met Medezeggenschapsraad en Ouderraad)
b. Medewerker nodigt de ouders uit tot meedenken over de ontwikkeling van het kind.
c. Gesprekken met elkaar zijn gebaseerd op een evenwichtige dialoog: Delen van de informatie die beide partijen hebben.
d. Medewerker luistert naar de inbreng van de ouders.
e. Medewerker laat de ouders duidelijk weten wat er met de inbreng wel of niet gedaan kan worden.
f. Medewerker geeft eventuele beperkingen van school aan de ouders aan, zodat er geen valse verwachtingen worden geschept.
g. Medewerker kan op elk moment aangeven waar het kind in zijn ontwikkeling is en kan de ouder aangeven wat de volgende stap zou kunnen zijn. Activiteiten Ouderbetrokkenheid binnen kindcentrum
De Klimboom krijgt o.a. vorm in de volgende activiteiten:
- 4 geplande voortgangsgesprekken om te praten over de vorderingen van de leerling
- Gelegenheid om extra gesprekken aan te vragen door ouder of medewerker.
- Overleg tussen collega’s om kennis te delen. (intervisie)
- Ondersteunen tijdens gesprekken waar dit nodig is.
- Verslagen van gesprekken worden in het leerlingvolgsysteem gezet en zijn ook (via het ouderportaal) in te zien door ouders.
- Gedurende het schooljaar zorgt de school voor informatiebijeenkomsten. (informatieavonden voor nieuwe ouders, thematische informatieavonden, informatieavonden op groeps/bouwniveau)
- Avonden ‘In gesprek met ouders’; over thema’s, georganiseerd door de schoolleiding
- De ouders hebben bij veel activiteiten (structureel en incidenteel) de mogelijkheid te participeren in de realisering van de activiteiten. - Informatieverstrekking zoveel mogelijk via het administratieprogramma ‘Parnassys’ en de Boompost.
Toelichting Gedurende een schooljaar zijn de ouders in de gelegenheid om op vaste momenten een gesprek te voeren met de medewerker. Tussendoor kunnen er altijd extra gesprekken gevoerd worden om zo nog beter in beeld te krijgen waar de behoefte van het kind is en hier verder op in te spelen. Tijdens deze gesprekken wordt besproken wat de vorderingen van de leerling zijn en hoe de sociaal emotionele ontwikkeling is. De medewerker kan de ouder duidelijk maken wat voor het kind de volgende stap is in zijn ontwikkeling. De ouder kan de medewerker duidelijk maken waar de interesses van het kind liggen. Altijd wordt op een constructieve en respectvolle manier met elkaar gesproken. Wanneer ouder en medewerker een andere visie hebben op wat het beste is voor het kind wordt een oplossing gezocht die voor alle partijen goed is. Het belang van het kind is hierin leidend. Wanneer er een grotere hulpvraag is kan de medewerker de ouder op weg helpen om hulp te vragen bij andere instanties. De medewerker geeft aanzet tot educatief partnerschap en draagt uit dat hij/zij educatief partnerschap belangrijk vindt. De medewerker is professioneel en zorgt voor een goede samenwerking. Ouders worden uitgenodigd tot overleg om samen tot maatwerk voor hun kind te komen. De expertise en kennis van de ouders speelt hier een rol in. De professionaliteit van de school is hierin een leidraad. De expertise van de ouders wordt gebruikt om het onderwijs nog meer vorm te geven. Ouders worden gevraagd om hun kennis te delen met school. Maart 2018
Bij vragen of voor onafhankelijk advies kunt u terecht bij ouderorganisatie Ouders & Onderwijs.