Immanuel

Van Lumeystraat 1 5684 CH Best

Op ons schoolplein hebben we een speelheuvel en een klimrek

Het team

Toelichting van de school

Voor unit 2 en 3 is er een vakdocent gym, die de lessen in de sporthal verzorgt.
In unit 1 wordt de gymles door de juffen zelf verzorgd, in het speellokaal van de school. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of zwangerschapsverlof van leerkrachten wordt er vervanging geregeld. Bij ziekte wordt, indien mogelijk, een collega leerkracht ingezet. Soms is het niet mogelijk vervanging te regelen en wordt er vrij gegeven.  Bij zwangerschapsverlof komt er een extra (inval)leerkracht voor de klas.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school


ICT 
ICT is een rijk middel waar we veel over en door kunnen leren. ICT biedt vele mogelijkheden, maar vraagt ook om een doordachte aanpak. Wat willen we de kinderen leren? Wat willen we bereiken? Wat willen we voorkomen? In groep 1/2 is het belangrijk dat de kinderen ervaring opdoen met digitale middelen als een tablet, een touchscreen, zodat ze er vertrouwd mee raken en ontdekken dat deze middelen meer in hun mars hebben dan alleen ontspannende filmpjes en spelletjes. Ook leren ze zo spelenderwijs om te gaan met een muis en bijv. te swipen. Verder is ICT bij de kleuters een goed middel om de ‘wereld’ mee in de klas te halen. Er kunnen gemakkelijk filmpjes gekeken worden die passen bij het thema waarover gewerkt wordt. In de hogere groepen zien we ook de tweedeling terug dat we over ICT en door ICT willen leren. Vanaf groep 4 t/m 8 werken de kinderen voor de verwerking van de reken- en de spellinglessen oefensoftware. Op deze manier kunnen de kinderen door middel van ICT adaptief, efficiënt en overzichtelijk werken.  Verder worden de Chromebooks ingezet als middel om te werken aan de ontwikkeling van de 21e-eeuwse vaardigheden als mediawijsheid, ICT- basisvaardheden, computational thinking en informatievaardigheden. Deze vier vaardigheden tezamen noemen we ook wel het werken aan ‘Digitale geletterheid.’ 

Burgerschap
De school is voor ons een plek waar met elkaar geleerd wordt voor het leven. Ze is een oefenplaats en leefgemeenschap van leerlingen, ouders en personeel. We doen het samen, geïnspireerd vanuit onze gedeelde waarden liefde en vertrouwen. In een veilige sfeer, verbonden met elkaar, met de blik naar buiten. God is onze schepper en dankzij Jezus zijn wij Zijn geliefde kinderen. Dat is de basis onder ons bestaan en geeft ons en onze leerlingen ook een verantwoordelijkheid. We mogen Zijn liefde met de wereld delen. Liefde voor God, voor jezelf, voor de ander én voor de schepping. In ons burgerschapsonderwijs onderscheiden we drie domeinen: • Democratisch burgerschap: Leerlingen leren over en oefenen met de basiswaarden van de Nederlandse democratie en rechtsstaat. • Sociaal burgerschap: Leerlingen ontwikkelen hun sociale vaardigheden en onderlinge betrokkenheid om met een liefdevolle en dienstbare houding bij te dragen aan de school als gemeenschap. • Moreel burgerschap: Wij brengen onze leerlingen in aanraking met de Bijbelse visie op goed leven en samenleven en stimuleren hen om op basis daarvan hun eigen moreel kompas te ontwikkelen. Daarbij staat voor ons voorop: liefde voor God, jezelf, de ander en de Schepping. Onze levensbeschouwelijke identiteit en daarop gebaseerd onze pedagogische benadering stroomt als het ware door deze drie perspectieven heen en vormt het fundament eronder. Vanuit deze perspectieven hebben we een samenleving voor ogen waar betrokkenheid op elkaar de boventoon voert, waarin ieder mens telt, mensen gelijke kansen hebben, wordt gewerkt op basis van wederzijds respect en volop ruimte is voor verschil. Waar krijgt burgerschapsonderwijs een plaats? Burgerschapsvorming gebeurt in diverse vakgebieden, maar vindt vaak ook ongepland plaats. Van leerkrachten vraagt dit dat zij pedagogisch-didactisch kunnen inspelen op een situatie die spontaan ontstaat. Door in het team dit soort situaties te bespreken in het licht van wat de school beoogt met burgerschapsvorming, leren leerkrachten van elkaar. Daarnaast krijgt burgerschapsvorming een structurele plaats in de volgende vakgebieden: • Godsdienstonderwijs (Methode: Levend Water) • Thematisch werken met daarin de deelgebieden aardrijkskunde en geschiedenis • Sociaal-emotionele ontwikkeling (Methode: Kwink) • Taal (Methode: Taal actief) • Seksuele vorming (Methode: Wonderlijk gemaakt) Wat zijn de doelen waaraan gewerkt wordt? We werken op een samenhangende manier en met een gestructureerd aanbod aan de kerndoelen en aan de aanvullingen zoals die zijn omschreven in de aanscherping van de wet op burgerschap. We gebruiken als leerlijn de bouwstenen zoals die zijn geformuleerd in curriculum.nu met een daarbij aangevuld specifieke LEV-doelen die 1-op-1 verbonden zijn met onze christelijke identiteit. De methode Kwink biedt een leerlijn burgerschap aan, die we als leidraad gebruiken. 

 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw leren de kinderen veel door spel. Daarin zitten verschillende vakken, niet uitgesplitst in tijd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We werken op dit moment in alle groepen met units. Twee of drie jaargroepen bij elkaar in één unit. Elke unit heeft twee heterogene stamgroepen, waarmee ze de dag starten en afsluiten, samen eten, en andere kringactiviteiten doen. Tijdens het spelen en werken krijgen de kinderen instructie op hun eigen niveau en wordt er zelfstandig gewerkt.In unit 1 zitten alle kleuters.  Unit 2 (groep 3-5) en 3 (gr 6-8) werken dit schooljaar samen omdat we een vacature hebben in unit  2 en 3. De leerkrachten verzorgen de instructies en begeleiden het zelfstandige werken. Elke dag is er een onderwijsassistent aanwezig die ook kinderen tijdens het werken begeleidt. 

Thematisch werken
Omdat we aan kinderen de samenhang tussen de verschillende dingen willen leren en de echte wereld in de school willen halen, werken we in alle groepen thematisch. Van vakantie tot vakantie werkt elke unit aan een thema.Zo kunnen we een thema uitdiepen en creëren we een rijke leeromgeving. Samen met de kinderen lezen we boeken over het thema, maken we een passende themahoek, knutselen we wat we nodig hebben voor in de themahoek, leren we heel veel nieuwe woorden, kijken we informatieve filmpjes en doen we betekenisvolle activiteiten. Waar mogelijk proberen we ook “de echte wereld” in te gaan of in de klas te halen. Dit doen we door op excursie te gaan of door iemand in de klas te vragen, bijvoorbeeld een bakker bij het thema De Bakker. Aan het einde van de periode wordt het thema afgesloten. Soms met de ouders erbij. Het doel is dat kinderen vanuit nieuwsgierigheid en verwondering richting geven aan hun eigen ontwikkeling. 

Bijbelonderwijs
Iedere dag geven we bijbelonderwijs; er zijn tenminste drie vertellingen in de week, verder vinden er vormende klassengesprekken plaats. Unit 2 en 3  werken met de methode Levend Water. In de onderbouw wordt gewerkt met weekthema’s. Hierin vinden vertellingen, gesprekken en verwerkingen plaats. Elke maandagmorgen houden we een gezamenlijke weekopening, waarbij ook ouders aanwezig mogen zijn. Vlak voor elke vakantie is er ook een weeksluiting die wordt verzorgd door een van de units. Het thema van de afgelopen periode wordt dan gepresenteerd. Beiden worden in de hal van de school gehouden.

Aanvankelijk lezen
Nadat in groep 1 en 2 spelenderwijs is kennisgemaakt met het lezen (ontluikende geletterdheid stimuleren), wordt in groep 3 begonnen met het structureel leren lezen. De leerkrachten ontwerpen dit onderwijs zelf, waarbij de gebruik maken van methodes als bronnenboek.  Lezen, begrijpend lezen, methodisch schrijven en spelling gaan hierbij gelijk op. Daarnaast leren de kinderen het geleerde toe te passen in vrije woorden en teksten.Voortgezet technisch lezenEr wordt dagelijks gelezen met de kinderen, stillezen, voorlezen, samen lezen en waar nodig extra instructie op lezen. Dagelijks gaat er een groep naar de schoolbilbiotheek waar zij een half uur lezen.

Begrijpend lezen
Begrijpend lezen geven we aan de hand van nieuwsbegrip, vanaf groep 5 t/m groep 8. De kennis van de wereld, het technische leesniveau, de woordenschatontwikkeling en het kunnen toepassen van strategieën zijn van invloed op het leesbegrip. We besteden in de lessen aandacht aan al deze factoren. We gebruiken hierbij als hulpmiddelen het Chromebook en het digibord met daarop de digitale leeromgeving van Nieuwsbegrip. Er is afwisseling in de lengte en moeilijkheidsgraad van de teksten, waardoor we voor onze kinderen uit groep 5 t/m 8 lesmateriaal kunnen aanbieden dat aansluit op hun niveau én belevingswereld.In groep 3 en 4 worden begrijpend lezen in de thema's verwerkt.Naast begrijpend lezen leren de kinderen ook studerend lezen. Hoe haal ik de informatie die ik nodig heb snel uit de tekst en hoe kan ik dat handig verwerken? In groep 7.8 wordt hiervoor gebruik gemaakt van de nieuwste versie van de methode BL!TS.

Taal
Voor het domein spelling en taalbeschouwing wordt in groep 4 t/m 8 demethode Taal Actief 4 gebruikt. We zijn voor taal, spelling en technisch lezen op zoek naar een nieuwe methode.

Schrijven
In groep 3 t/m 8 wordt schrijven aangeboden aan de hand van de methode Pennenstreken. Kinderen maken schrijfkilometers en in alle groepen wordt er wekelijks aandacht aan besteed.

Engels
Vanaf groep 5 wordt er Engels gegeven. De methode die we hiervoor gebruiken is Stepping Stones. Bij deze methode wordt via het digibord en op de chromebook op allerlei manieren het Engels geoefend.

Rekenen/wiskunde
De kleutergroepen werken aan de hand van thema’s en leren hierbij diverse rekenkundige begrippen kennen en hanteren.Pluspunt (versie 3.0) wordt gebruikt door groep 3 - 8. De kinderen werken aan leerkracht gebonden en zelfstandig lessen. De leerlingen hebben lesboeken en andere materialen ter beschikking. Leerlingen die veel aankunnen werken naast deze methode ook uit Pluspunters,Rekenen XL waarin ze extra uitdaging vinden. Leerlingen die moeite hebben met rekenen krijgen meer uitleg. Soms wordt er gekozen voor een aparte leerlijn. 

Topografie
Topografie wordt aangeboden met de methode mijn eigen bosatlas. Met deze methode verwerven de kinderen een uitgebreide topografische basiskennis, waar elke keer nieuwe informatie aan gekoppeld wordt. Topografie is in onze visie niet het leren van abstracte plaatsnamen, maar dient betekenisvol te zijn voor het kind. Zo wordt de lesstof goed en langdurig onthouden. 

Verkeer
De online lesmethode van Veilig Verkeer Nederland wordt gebruikt voor de verkeerslessen aan groep 4 t/m 8. Op het verkeersexamen in groep 7 bereiden we de kinderen voor met oefenexamens. 

Sociale ontwikkeling
Door de hele school heen is aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. We willen een klimaat waarin een kind zich veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen wat betreft zijn sociale talenten. Naast incidentele en informele momenten besteden we wekelijks structureel aandacht aan de sociaal- emotionele ontwikkeling met behulp van de methode Kwink.

Muziek
Naast het zeer regelmatig zingen van bijbelliederen worden er ook incidenteel ook muzieklessen gegeven. We proberen dit te integreren in het thematische onderwijs. We kunnen daarbij gebruik maken van de methode 123ZING

Bewegingsonderwijs
De kleuters krijgen bewegingsonderwijs in het speellokaal Voor bewegingsonderwijs in de groepen 3-8 hebben we een vakdocent die een opleiding heeft gevolgd tot het geven van bewegingsonderwijs. Zowel spel als toestellen worden in een les aangeboden. De gymlerssen voor groep 3-8 worden gegeven in de sporthal Naestenbest.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school biedt onderwijs aan kinderen in de leeftijd van 4 - 12 jaar.
Wij zijn goed in staat om kinderen met de volgende onderwijsbehoefte/kindkenmerken te begeleiden
- dyslexie
- dyscalculie
- NT2
- kinderen met autisme
enz

Wij geven goed en passend onderwijs en leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Daarin begeleiden we hen.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren willen we vooral aandacht besteden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben binnen ons unit onderwijs. 
Door personele tekorten valt het niet mee om alle ondersteuning te bieden die er nodig is. 
Door ons onderwijs anders te organiseren hopen we nog meer ruimte te creëren voor extra ondersteuning. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds oktober 2021 werken we samen met een franchise partner, om de opvang in onze school te organiseren. We verzorgen 3 dagen dagopvang en BSO en twee ochtenden peuterspeelzaal. 

Terug naar boven