Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Tijdens de kringactiviteiten en spelen/ werken staan de volgende ontwikkelgebieden centraal:
- Taal- en rekenvoorwaarden
- Wereldoriëntatie
- Expressie
- Zintuigelijke/ ruimtelijke oefening
- Sociale redzaamheid
- Sociaal-emotionele ontwikkelingTijdens buitenspel/ gym staat het volgende centraal:
- Grote motoriek
- Spel
- Sociale redzaamheid/ sociaal emotionele ontwikkeling
De onderwijstijd is in deze tabel verdeeld over de verschillende vakgebieden. Gedurende het lesprogramma zorgt de leerkracht voor een evenwichtig verdeeld programma met veel afwisseling in werkvormen. Ook is het zo dat verwerking van de lesstof meetelt in de tijd die ervoor staat. Afhankelijk van de zelfstandigheid van leerlingen mogen ze dit zelf inplannen tijdens het zelfstandig werken.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.
In principe is ieder kind welkom op onze school, mits wij de zorg kunnen bieden die het nodig heeft. Er is veel expertise op het gebied van gedrag. Ook hebben we een goede samenwerking met Kentalis, zodat kinderen met een taal-spraakprobleem ook goed begeleid kunnen worden. In ons SOP (te vinden op de website en als bijlage bij deze schoolgids) kunt u lezen wat wij als school kunnen bieden en waar wij expertise in hebben.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Samen met het samenwerkingsverband hebben we prachtige samenwerking tot stand gebracht, als één van de eerste scholen in de regio. We hebben ons onderwijs met behulp van groepsarrangementen zo ingericht dat we voor (bijna) alle leerlingen een passend aanbod kunnen creëren. Wij noemen deze arrangementen "ateliers". De focus van ons handelen is gericht op groei en ontwikkeling. We zijn de hele dag bezig met de vraag: "Wat is de volgende stap"? Dit geldt voor álle leerlingen ongeacht het uitstroomprofiel.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.