Wat is de klachtenregeling?
In het primair onderwijs is ieder schoolbestuur verplicht een klachtenregeling op te stellen. Cadans Primair verzorgt onderwijs aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. Vanuit een holistische visie op onderwijs wordt gewerkt aan de duurzame ontwikkeling van een breed leerrendement. De school vertaalt deze doelstelling door een onderwijssetting te creëren die voldoet aan de eisen van deze tijd en waarbinnen ieder kind en medewerker zich veilig en gewaardeerd voelt. We vinden het belangrijk om elkaar in een open, transparante communicatie te vinden. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent over de geleverde kwaliteit. In dat geval raden wij u aan uw ongenoegen/probleem kenbaar te maken bij de betrokken perso(o)n(en) binnen de school. Indien u van mening bent dat er onvoldoende naar uw uiting van ongenoegen wordt geluisterd of u bent van mening dat uw uiting van onvrede van dien aard is dat er sprake is van een formele klacht, geven wij u in deze klachtenregeling aan op welke wijze u uw klacht kunt indienen. Deze klachtenregeling helpt u ook met het adres van de klachtencommissie, de namen en de bereikbaarheid van de contactpersonen. De klachtenregeling zelf wordt gepubliceerd op de websites van de scholen en van Cadans Primair. Tevens ligt de klachtenregeling op de school ter inzage.
AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)
Als school hebben wij te maken met nieuwe Europese wetgeving rond privacy, te weten de AVG die per 25 mei 2018 in is gegaan. AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. Onze school heeft een start gemaakt met het voldoen aan deze AVG. Momenteel zijn we bezig met de volgende zaken: - invullen van het Register Verwerkingen, - verzamelen en beoordelen van de verwerkersovereenkomsten, - bespreken en vragen om instemming aan de GMR van het Privacybeleid - de aanstelling van een Functionaris Gegevensverwerking ‘Verwerking’ heeft alles te maken met de persoonsgegevens die wij zelf, maar ook anderen zoals softwareleveranciers, verwerken. Dit traject zal ertoe leiden dat onze school betrokkenen goed voorlicht over de privacybescherming op school, over de rechten en plichten van leerlingen, ouders en medewerkers en over wat de school doet om privacy-risico’s te beperken. Op onze school zullen we ook alles in het werk stellen om datalekken te voorkomen. Van een datalek is sprake als persoonsgegevens in verkeerde handen vallen of kunnen vallen, of kwijtraken. De Privacyverklaring die hier bij hoort, kunt u terugvinden op onze website.
Schoolcontactpersonen
Om een goede en snelle afhandeling van een klacht mogelijk te maken zijn er op de school twee schoolcontactpersonen aangesteld. Zij zijn een “brug van vertrouwen” waar iedereen met een klacht terecht kan. De schoolcontactpersonen hebben voor deze taak een speciale scholing gevolgd. Zij zullen bij een klacht direct overleg voeren met de betrokkenen (kind, ouders, groep, leerkracht, team of directie). Op onze school is dat Linda Voets. Zij kunnen overleg voeren hoe iemand te helpen wanneer er sprake is van een klacht. Veelal zal hun taak zijn de klacht, na overleg, snel door te verwijzen. Voor klachten op het gebied van seksuele intimidatie zullen de schoolcontactpersonen direct de externe vertrouwenspersoon inschakelen en zal het bevoegd gezag in kennis worden gesteld. Voor onze school is dat een jeugdarts van de GGD ‘s-Hertogenbosch: Noortje Breedijk.
De externe vertrouwenspersoon bepaalt welke stappen er ondernomen gaan worden. Uiteindelijk kan het bevoegd gezag besluiten de speciale eigen klachtencommissie in te schakelen voor verdere afhandeling van de klacht. Procedure Klachten betreffende seksuele intimidatie worden ingediend bij de schoolcontactpersoon. Deze heeft tot taak de leerling of de ouder(s) op te vangen en te helpen bij het op schrift stellen van de klacht, te helpen bij de verwijzing naar de externe vertrouwenspersoon, de Klachtencommissie, of het bevoegd gezag. De schoolcontactpersonen hebben naar eenieder volledige geheimhoudingsplicht. Leerling(en) en/of ouders kunnen ook zelf rechtstreeks de klacht bij de externe vertrouwenspersoon indienen; dus zonder tussenkomst van de schoolcontactpersoon. De externe vertrouwenspersoon bepaalt de verdere begeleiding en afhandeling van de klacht.
De schoolcontactpersonen en de externe vertrouwenspersoon zijn wettelijk verplicht de klacht direct bij het bevoegd gezag te melden. Indien noodzakelijk kan de vertrouwenspersoon ook doorverwijzen naar de GCBO (Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs). De geschillencommissie bestaat uit juridisch geschoolde personen. Klachten betreffende machtsmisbruik (zijnde discriminatie, agressie, geweld, pesten) en “overige” klachten worden ook ingediend bij de schoolcontactpersoon. Deze fungeert als “doorgeefluik”. De klachten worden in beginsel door de schoolcontactpersonen intern doorverwezen (=naar groepsleerkracht en/of schoolleiding) of doorverwezen naar het bevoegd gezag. Bij de afhandeling van de klacht kan een beroep gedaan worden op ondersteuning van externe deskundigen. Als kinderen en/of ouders een klacht rechtstreeks willen bespreken met de groepsleerkracht of de schoolleiding dan kunnen zij daarvoor altijd na schooltijd terecht. Een persoonlijk gesprek werkt bijna altijd verhelderend en kan misverstanden voorkomen of uit de weg ruimen. In goede samenspraak hopen we dat de betrokkenen tot een juiste oplossing van het probleem kunnen komen. Dat kan uitmonden in een individuele aanpak of een aanpak op groepsniveau of zelfs een aanpak op schoolniveau.
De contactgegevens van de GCBO zijn:
Postbus 3943440 AJ Woerden
T: 070-3861697
E: [email protected]
W: www.gcbo.nl
Schoolcontactpersonen
- Linda Voets, leerkracht groep 4
Indien op school aanwezig, direct aanspreekbaar buiten de lessen. Ook is het mogelijk een brief (niet anoniem)/e-mail aan hen gericht te versturen.
Extern vertrouwenspersoon Noortje Breedijk van de GGD ’s-Hertogenbosch, tel. 073-6404090 of Jeugdgezondheidsdienst GGD t.a.v. Mevr. Noortje Breedijk, Postbus 5232, 5200 TK ‘s-Hertogenbosch.