Theresiaschool

Braakven 19 5258 AG Berlicum

  • Schoolfoto van Theresiaschool
  • Schoolfoto van Theresiaschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Sinds januari 2024, volgen wij onze leerlingen van de groepen 3 tot en met 7 met Leerling in beeld. De leerlingen van groep acht maakten voor het eerst de Doorstroomtoets. In dit document delen wij deze resultaten.  

De kwaliteitscoördinatoren helpen het team, leerteams en de individuele leerkracht in het duiden van de data. Op schoolniveau bekijken we de resultaten en interpreteren we eventuele trends.  

De resultaten dienen als vertrekpunt en vertellen ons wat het huidige niveau van de leerling is. Bij de evaluatie kijken we wat de groei is geweest en in welke context de leerling hier is gekomen. Hierdoor ontstaat begrip, die nodig is om te bepalen welke aanpassingen er nodig zijn in de vervolgaanpak.  

Tijdens de studiedag van 19 februari jongstleden, hebben de leerkrachten de opbrengsten van hun groep gepresenteerd, eerst aan hun eigen jaargroep en vervolgens aan de bouw. Tevens hebben zij acties uitgezet die meegenomen worden in de vervolgaanpak.    

Schoolambitie De Theresiaschool heeft een schoolweging van 25,12. Onze schooleigen norm is vastgesteld op 98% 1F en 65% 2F/1S. De resultaten worden langs onze eigen schoolnorm gelegd voor rekenen, taalverzorging (spelling werkwoorden, niet werkwoorden en leestekens) en begrijpend lezen. Uit de analyse zal blijken in welke mate deze norm gehaald wordt. Als de schoolambitie te ambitieus is voor een groep, wordt de norm voor die groep bijgesteld en vastgelegd.  

De analyse wordt opgesteld door de directie en de kwaliteitscoördinatoren en daarna gedeeld en besproken met het team.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs is het van belang dat een leerling op een passende plek terecht komt en dat de overgang soepel verloopt.

In schooljaar ‘23-’24 is de Doorstroomtoets van Route 8 en het nieuwe leerlingvolgsysteem ‘Leerling in beeld’ ingevoerd. De nieuwe veranderingen zorgen voor een betere doorstroom en meer gelijke kansen voor alle leerlingen, wanneer zij de overstap maken van de basisschool naar de middelbare school.  

Vanaf groep 7 komt het voortgezet onderwijs (VO) ter sprake. Ouders en kinderen hebben dan ruim de tijd om zich te oriënteren en een bewuste keus te maken voor het vervolgonderwijs. Ook kunnen zij zich goed oriënteren op een school die past bij hun mogelijkheden. Eind groep 7 vindt er een eerste voorlopige advisering aan de leerlingen plaats, middels gesprekken met ouder en kind. Een VO-perspectief. De uitslag van de methodetoetsen, toetsen van het leerlingvolgsysteem, observaties en een beeld van de werkhouding zijn hierbij leidend. Er vindt daarnaast aan het einde van het schooljaar een warme overdracht plaats van de leerkracht van groep 7 naar de leerkracht van groep 8.  

Door middel van voorlichting en gesprekken worden de kinderen en hun ouders eind groep 7 en begin groep 8 geïnformeerd over het voortgezet onderwijs en de manier waarop goede keuzes voor de toekomst gemaakt kunnen worden. De school bespreekt tijdens de informatieavond van groep 8 het bijbehorende tijdspad om te komen tot een plaatsing op het V.O.

Wij stimuleren het bezoek aan de open dagen van de diverse scholen voor voortgezet onderwijs.  

De eindtoets in groep 8 heet nu de Doorstroomtoets. De naam van de eindtoets verandert, maar de inhoud niet. Deze naam past een stuk beter bij het doel van de toets. De toets geeft namelijk niet het einde van de ontwikkeling van een leerling aan, maar waar het staat in zijn ontwikkeling. Een leerling ontwikkelt zich namelijk verder, ook na de toets.  

De uitslag van de methodetoetsen, toetsen van het leerlingvolgsysteem, observaties en de werkhouding, zijn bepalend voor het advies van de basisschool naar welke vorm van voortgezet onderwijs uw kind gaat. De Theresiaschool wil kansrijk adviseren, dat wil zeggen dat we kijken naar wat kinderen in potentie in zich hebben.                                 

De Doorstroomtoets heeft geen invloed op het advies van de school. Het resultaat van de toets is in de meeste gevallen een bevestiging van het schooladvies. Is de toetsuitslag hoger dan het voorlopige advies van de school, dan past de school haar definitieve advies aan. Wanneer de toetsuitslag lager uitvalt, dan heeft dit geen invloed op het advies wat de school heeft gegeven.  

De tijdlijn voor het bepalen van het schooladvies en het aanmelden voor een middelbare school verandert.  

Leerlingen ontvangen voor 31 januari hun schooladvies. Op 6 en 7 februari maken de leerlingen de Doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op het voortgezet onderwijs. Leerlingen moeten uiterlijk 31 maart aangemeld zijn op VO.  

De doorstroom van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs kunt u zien op de pagina ‘resultaten’ .

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die later nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. Om op deze wijze de vaardigheid te ontwikkelen om een bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden.

Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Communicatieve vaardigheid
  • Zorg dragen voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven