Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ondersteuning Theresiaschool, volgens de principes van handelingsgericht werken:
- Onderwijsbehoeften staan centraal;
- Het gaat om afstemming en wisselwerking;
- De leerkracht doet ertoe;
- Ons handelen is doelgericht;
- We werken systematisch en transparant.
Invulling ondersteuningsniveau 1 en 2
De leerkrachten integreren intensieve zorg eventueel met hulp van onze leerlingondersteuner in de klas. Het kan toch nodig zijn om kinderen die moeite hebben met lezen en rekenen buiten de klas te helpen. Vanuit een positief en veilig (leer)klimaat en een rijke leeromgeving wordt in kleine groepjes of met individuele kinderen gewerkt, waardoor zij worden ondersteund en gestuurd in hun ontwikkeling. Wij bieden onze leerlingen doelgerichte, betekenisvolle en effectieve begeleiding aan. Materiaal is passend en remediërend. Kindgesprekken worden gevoerd om de leerlingen te betrekken bij hun leerproces en inzicht te geven in hun gedrag. Zelfvertrouwen wordt vergroot door succeservaringen op te doen.
Invulling ondersteuningsniveau 3
De leerkracht ondersteuningsniveau 3/inclusief onderwijs is samen met de leerkracht verantwoordelijk voor het uitvoeren van de extra zorg. De extra begeleiding wordt beschreven in een begeleidingsplan. Er worden doelen opgesteld in het plan van de leerling. Aan deze doelen wordt tien tot twaalf weken gewerkt. Regelmatig vindt overleg plaats met de leerkracht(en), leerlingbegeleider, het zorgteam en ouders. De leerkracht ondersteuningsniveau 3/inclusief onderwijs werkt met kinderen individueel of in een klein groepje meestal buiten de klas.
Ondersteuningsniveaus
Ondersteuningsniveau 1: goed reken, lees en spellingsonderwijs in de klas.
Ondersteuningsniveau 2: de zwakste 25% van de groep heeft baat bij de instructie nogmaals horen in kleine stapjes. De uitleg verrijken met afbeeldingen , meer oefentijd of het gebruik van concreet materiaal.
Ondersteuningsniveau 3: gemiddeld komt 10 % van de leerlingen in aanmerking voor deze extra ondersteuning, die doorgaans buiten de klas bij de leerkracht ondersteuningsniveau 3 plaats vindt.
Ondersteuningsniveau 4: in deze fase van ondersteuning zijn externen betrokken (ambulant begeleiders/ behandeling ernstige dyslexie)
De ondersteuningsniveaus gaan uit van gestapelde zorg, dat het ene zorgniveau nooit het andere zorgniveau vervangt, maar juist een toevoeging is.
Compacten en verrijken
Compacten is op een verantwoorde manier de reguliere leerstof aanpassen op de leereigenschappen van onze (hoog)begaafde leerlingen. Hierbij wordt overbodige herhalings- en oefenstof verwijderd, zodat deze zich beperkt tot de essentie (kerndoelen van het primair onderwijs). Het compacten is bedoeld voor onze snel lerende leerlingen, die minder instructie, oefening en herhaling nodig hebben om de reguliere lesstof te beheersen. We spreken van verrijking als het gaat om het waardevoller maken van het onderwijsaanbod. In het lesprogramma wordt ruimte gemaakt door overbodige herhalings- en oefenstof over te slaan en opdrachten minder uitgebreid na te bespreken, zodat tijd overblijft voor verrijking. Dit gebeurt wanneer het aangepaste onderwijsaanbod, meer dan het regulier onderwijsaanbod, tegemoet komt aan de behoeften en capaciteiten van de individuele (hoog)begaafde leerlingen. Het is de bedoeling dat verrijkingsmateriaal een beroep doet op het vermogen van onze (hoog)begaafde leerlingen om te zoeken naar antwoorden in open vraagstellingen en daarbij gestimuleerd wordt om meerdere oplossingsstrategieën te gebruiken. De bedoeling is niet alleen het verwerven van kennis maar ook inzicht krijgen in hoe je die kennis verwerft. Verrijken gebeurt in de klas, individueel of in groepsverband.
De leerkracht evalueert gedurende het hele schooljaar a.d.h.v. observaties in de klas en twee keer per jaar a.d.h.v. de toetsresultaten van Leerling in beeld. Daarnaast wordt twee keer per jaar geëvalueerd met de KC’ers. Met ouders wordt geëvalueerd tijdens de start- en rapportgesprekken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Leerkrachten hebben zicht op de ontwikkelbehoeften (verder dan cognitie) en talenten van leerlingen en spelen hier effectief op in.
Leerkrachten kunnen hun handelingsrepertoire flexibel inzetten. Ze weten hoe ze kennis, expertise en mogelijkheden in kunnen zetten om de context zo aan te passen dat ieder kind zich er normaal voelt.
We streven ernaar een onderwijscontext te creëren waarin verschil tussen leerlingen de norm is zodat er steeds meer leerlingen kunnen profiteren van ons onderwijsaanbod.
Ieder kind in de basisschoolleeftijd is op de Theresiaschool van harte welkom. Wanneer uw kind vier jaar is, wordt hij/zij ingedeeld in één van de kleutergroepen van onze school. Om te kunnen voorzien in een fijne start van de schoolperiode van uw zoon of dochter wordt nauw samengewerkt met onze partner, 'KDV Berenhuis':
- Voordat uw zoon of dochter bij ons op school start nemen de kinderen van 'de Berenclub', samen met de pedagogisch medewerker, al een aantal keer een kijkje in één van de kleutergroepen. De kinderen krijgen de mogelijkheid om te ervaren hoe het er op de basisschool aan toe gaat en met welke kinderen zij straks wellicht kunnen gaan spelen.
- Wanneer u de keuze voor onze school gemaakt heeft, vindt er een intakegesprek plaats. Dit gesprek zal op school gevoerd worden maar de pedagogisch medewerker van het kinderdagverblijf zal bij dit gesprek aansluiten. Op deze manier krijgt de school direct een goed beeld van het kind dat wij mogen gaan ontvangen.
- De kwaliteitscoördinator van de Theresiaschool zal vervolgens zelf nog een gesprek voeren met de pedagogisch medewerker van het kinderdagverblijf. De onderwijsbehoefte van uw zoon of dochter zullen tijdens dit gesprek besproken worden zodat hij/zij een fijne start maakt op de basisschool.