Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De samenstelling van de groepen
Ons uitgangspunt bij de formatie is dat we de groepen zo evenwichtig en zorgvuldig mogelijk verdelen. We kijken per jaar naar de samenstelling hiervan.
Door uitnodigende situaties en activiteiten aan te bieden bouwen we aan de ontwikkeling van de leerling, want kleuters leren tijdens hun spel. Het spel in de klas en op de gang vindt het meest plaats in ‘hoeken’. De leerkracht heeft hier een stimulerende taak door het aanbieden van gevarieerd materiaal en boeiende instructies. In deze hoeken wordt niet alleen de focus op samenwerken gelegd, maar juist ook op samen leren, op het leren lezen en het leren rekenen. We werken vanuit doelen, geven instructie op maat en werken met betekenisvolle thema’s. Deze thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen.
Wij werken met een continurooster tot 14.15 uur. De kinderen lunchen tussen de middag op school. De onderbouwgroepen 1 t/m 4 hebben op vrijdagmiddag vanaf 12.00 uur vrij.
Per jaar roosteren wij tussen de 907 uur (onderbouw) en de 979 uur (bovenbouw) in. Op basis van acht jaar voldoen wij aan de norm van de overheid a 7520 uur.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Onze school valt voor passend onderwijs binnen het gebied van het samenwerkingsverband De Westfriese Knoop. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om die passende plek voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Op de Geert Holle proberen we leerlingen zo lang mogelijk te begeleiden en binnen de school te houden. Wanneer blijkt dat het onderwijsaanbod niet aansluit bij de onderwijsbehoeftes van een leerling, wordt dit in het ondersteuningsteam besproken. Waar mogelijk kijken we of we als school ons aanbod passender kunnen maken. Wanneer blijkt dat het voor de leerling zelf sociaal emotionele problemen oplevert, kunnen we overgaan op verwijzing naar een andere vorm van onderwijs. Het kan ook zo zijn dat het passende aanbod op school niet te realiseren is, dan zullen we op zoek gaan naar de juiste onderwijsplek voor deze leerling.
School maatschappelijk werk
Het school maatschappelijk werk (SMW) is voor alle leerlingen en hun ouders van de basisscholen in de gemeente Koggenland. Ze gaan samen met u na, hoe u het beste geholpen kan worden. Ze bemiddelen als dat nodig is of verwijzen naar de juiste instantie. Soms blijkt één keer praten al voldoende, maar ook kan een aantal gesprekken met kind en / of ouders noodzakelijk zijn. Als dat nodig is en u dat wenst, kunt u ook met uw partner komen of met uw hele gezin. Eén ding staat voorop: de school maatschappelijk werker werkt samen met u aan de oplossing van uw problemen.
De schoolmaatschappelijk werker is verbonden aan het ondersteuningsteam van de basisschool. Zo zijn de lijntjes met ouders, intern begeleiders, leerkrachten en kinderen kort. Zij heeft daarin meestal een adviserende rol voor de leerlingen van de basisschool.
Als de intern begeleider en/of de leerkrachten problemen signaleren met kinderen m.b.t. de thuissituatie, gedrag van een kind, financiële - en echtscheidingsproblemen kunnen zij in overleg met de ouders de hulp inschakelen van schoolmaatschappelijk werk.
Ook kunnen ouders zelf contact opnemen met de schoolmaatschappelijk werker (zie het mailadres hieronder).
Onze schoolmaatschappelijk werkster is Nancy Visser. Zij is bereikbaar via: n.visser@koggenland.nl
Het inschakelen van een extern deskundige
Het kan voorkomen dat u als ouder het nodig vindt om een extern deskundige in te schakelen. In het belang van een goede samenwerking met u en in het belang van uw kind willen we u graag wijzen op het volgende:
Indien u zelf een psychologisch of ander onderzoek door een deskundige laat uitvoeren, zullen we deze resultaten betrekken bij onze aanpak als:
- het een gekwalificeerd onderzoeker betreft;
- hij/zij aantoonbare ervaring heeft met basisschoolleerlingen;
- er sprake is van onafhankelijk advies;
- wij als school inbreng hebben in het bepalen van de onderzoeksvraag;
- wij als school mondeling en schriftelijk worden geïnformeerd over de volledige uitslag.
Wanneer u een extern deskundige kiest die niet aan deze criteria voldoet, voelt de school zich niet verplicht om de uitkomsten van het onderzoek over te nemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen Stichting Allure werken alle scholen mee aan de transitie van IB'er (intern begeleider) naar KC'er (kwaliteitscoördinator). De KC'er richt zich met name op de kwaliteit van het primaire proces van het onderwijs; het leren in de school. Focus op het professionaliseren van de leerkrachten, de onderwijskwaliteit en de regie op de ondersteunings- en zorgstructuur.
Op ons schoolplein bevindt zich een bijgebouw met de peuterspeelzaal van Skik/SKH, 'De Berk'. (tevens een BSO, buiten schoolde opvang). Op 'de Berk' is een programma Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) / peuteropvang.